بخشی از مقاله

چکیده :

سلامت شخص و خانواده از مهمترین ارکان زندگی بشر می باشد و یکی از عوامل سلامت خانواده رعایت بهداشت می باشد .بهداشت، تأمین کننده سلامت اعضا خانواده و حافظ و ارتقاء دهند وبرای حفظ حیات و شکوفایی عمر و بهره گیری شایسته از زندگانی ضروری میباشد. خداوند به واسطه قرآن، فرد و خانواده ای را که خشنودی پروردگار را پیروی میکند، به راههای سلامت هدایت مینماید. اسلام بهداشت و سلامتی را نعمت و از جمله حسنات خداوند بر بندگانش و خانواده ایشان معرفی کرده است؛ از اینرو، شریعت اسلامی اهتمام ویژهای برای این دو قائل شده است.

با آن که هدف نزول قرآن، تربیت و هدایت انسان به سوی کمال است، برای صیانت و حفاظت انسان در ابعاد مختلف جسمی، روحی، روانی، اجتماعی، اعتقادی و فکری نیز نظریه و برنامه دارد؛ از اینرو، لازم است با به کارگیری علوم بهداشت و سلامت، فهم تخصصی عمیقتری از مفاهیم و راه کارهای حفظ و احیای سلامتی و بهداشت از منظر قرآن کریم ارائه گردد. در نوشتار حاضر، با توجه به این مهم، بیست مورد از راهکارهای قرآن کریم در زمینه بهداشت و توانبخشی خانواده استخراج و ارائه شده است.  

مقدمه :

اگر در آیات قرآن بیندیشیم پی میبریم که اسلام به موضوع »سلامت« بسیار اهمیت داده است در قرآن آمده است که یکی از نامهای مبارک وزیبای خداوند متعال »سلام« است - 1 - یعنی ذات پروردگار در ذات و صفاتش از هر عیب و نقصی به دور است و منبع سلامتی برای جهانیان میباشد. تنها دین و آیینی که مورد تأیید خداوند قرار گرفته و دین همه پیامبران نیز میباشد دین اسلام است زیرا اساس و ریشه آن بر »سلم« یعنی سلامتی و امنیت بنا شده است.

- 2 - و از همه مؤمنین خواسته است که داخل دین اسلام یعنی دین سلامت شوید. - - 3 قرآن خود نیز پیروانش را به سوی همه راههای سلامت رهنمود میسازد - 4 - زیرا در شبی نازل شده است که فضای آن شب یعنی شب قدر آکنده از همه سلامتیها بوده است - 5 - همچنین شعار مسلمانان هنگام ملاقات و خداحافظی با هم دیگر »سلام« است که بیانگر آن است که سلام کننده و سلام بر او شده از روان و اندیشه سالم و شعور بالایی برخوردارند زیرا به یکدیگر اعلام میکنند که در اندیشه گزند و آسیب رساندن به همدیگر نیستند.

- 6 - این موضوع تنها به دنیای انسان ختم نمیگردد بلکه سرای دیگرش را به شرطی که در دنیا راه سلامت را پیموده باشد در بر میگیرد و در آنجا فرشتگان خدا با شعار »سلام« یعنی - سلامت،سلامت - به استقبال بهشتیان میروند و به پذیرایی آنان میپردازند و به آنان اعلام میدارند که از همه گزندها و آسیبها سلامت هستید. - 7 - بهشتیان نیز هنگام ملاقات با همدیگر و نشستن کنار هم شعارشان همین »سلام« است - 8 - به طور خلاصه میتوان گفت تنها دین و مکتبی که سلامت دنیا و آخرت انسان را تضمین میکند دین اسلام است. توجه به سلامت، بهداشت و پیشگیری در خانواده از بیماری در تاریخ بشر همیشه قرین و همراه انسان بوده است.

بحث و بررسی :

هدف نزول قرآن تربیت و هدایت خانواده انسان به سوی کمال است و در راه هدایت، صیانت و حفاظت   انسان ها در مجموعه خانواده در ابعاد مختلفی نظیر جسمی، روحی، روانی و اجتماعی را نیز به عهده دارد. از این زاویه، نگرش دین اسلام بر آن است که انسان موجودی است که تحت »تأثیر و تاثر پذیری« قرار میگیرد یعنی میتواند تحت تأثیر همنوعان و محیط اطراف خود قرار بگیرد و در عین حال نیز بر آنان تأثیر بگذارد لذا چون ممکن است از این تأثیر و تاثر پذیری سلامت انسان به خطر بیفتد اسلام تمام راههایی که منجر به خدشه دار شدن سلامت انسان گردد نا مشروع اعلام کرده و دستور لازم صریح و اکید برای پرهیز از آن وضع کرده است و از طرف دیگر نه تنها به پیشگیری اکتفا نکرده بلکه هر آنچه را که موجب سلامت و تقویت بنیه فکری،جسمی،اخلاقی و معنوی انسان گردد در دستورات و قوانین خود گنجانیده است. اگر نگاهی گذرا به زندگی انسان داشته باشیم میبینیم که سلامت انسان در طول تاریخ از جوانب مختلف به خطر افتاده است .  

تعریف بهداشت

معنای لغوی بهداشت، رفاه کامل، سلامتی و بیمار نبودن است و معنای اصطلاحی آن، رفاه کامل جسمی، روحی، روانی و اجتماعی میباشد و تنها به معنای بیمار نبودن نیست. - تعریف سازمان بهداشت جهانی -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید