بخشی از مقاله

خلاصه

روند رو به رشد استفاده از فناوری اطلاعات در عصر حاضر، تولید حجم عظیمی از داده ها را به همراه داشته است. داده ها و اطلاعات دیجیتالی در سازمان های بهداشت و درمان نیز به طور گسترده ای در حال رشد می باشند. داده های بزرگ این امکان را فراهم می سازد تا بسیاری از کارهایی که در گذشته نمی توانست انجام بگیرد، را انجام داد. پیشرفت فناوری اطلاعات و راه حل های مدیریت داده های بزرگ می توانند باعث ایجاد نتایج موثرتر در بخش بهداشت و درمان شوند. این مقاله مروری را با ارائه وضعیت کنونی و آینده داده های بزرگ در بهداشت و درمان آغاز میکنیم و سپس به توضیح منابع جمع آوری داده های بزرگ و ویژگی های داده های بزرگ در حوزه ی بهداشت و سلامت و همچنین مزایای بالقوه ای که از مطالعات داده های بزرگ بدست می آید، می پردازیم. در نهایت مهمترین چالش های اتخاذ راه حل های داده های بزرگ برای سازمان های بهداشت و درمان را ارائه می دهیم.

کلمات کلیدی: داده های بزرگ، چالش های کاربرد داده های بزرگ، سازمان های بهداشت و درمان.

.1 مقدمه

هر ساله، یک میلیارد گیگابایت از داده های مربوط به بیماران توسط سیستم های اطلاعاتی جدید در زمینه بهداشت و سلامت تولید می شوند . به دلیل حجم عظیم داده ها که با سرعت و متغیر های بالایی به طور مداوم تولید و در زمان کوتاهی به مجموعه داده ها اضافه میشوند، " داده های بزرگ بهداشت و سلامت" نامیده میشوند. استخراج اطلاعات از مجموعه ی داده های بزرگ بهداشت و سلامت می تواند به بهبود تدابیر و سیاست گذاری ها، افزایش ایمنی و حذف هزینه های مازاد و غیرضروری کمک کند.صنعت مراقبت های بهداشتی و درمانی بعنوان یکی از بحرانی ترین، سریعترین و بزرگترین صنایع رو به رشد، مورد توجه قرار می گیرد. برخی از سیستم های اطلاعاتی بهداشت و سلامت که در مراکز مراقبتهای بهداشتی و درمانی مانند بیمارستان ها، کلینیک ها و مطب های پزشکی، مورد استفاده قرار می گیرند، عبازتند از: رکوردهای الکترونیک بهداشت وسلامت - EHR1 - ، ثبت کامپیوتری دستورات پزشکی - CPOE2 - ، سیستم ارتباطات آرشیو تصاویر - PACS3 - ، سیستم های بالینی پشتیبان تصمیم - CDSS4 - ، و سیستم های اطلاعات آزمایشگاه - .

این سیستم ها می توانند "داده های بزرگ بهداشت و سلامت" را ایجاد نمایند .[1] در سال 2012، داده های دیجیتالی بهداشت و سلامت در کل جهان، برابر با 500 پتابایت برآورد گردید و انتظار می رود این رقم در سال 2020 به 25000پتابایت برسد .[2] همچنین پیش بینی شده است که هر ساله، رشد جهانی داده های بهداشت و سلامت بین 1,2 و 2,4 اگزابایت - Exabyte - باشد .[3]مجموعه ی داده ها در بخش بهداشت و درمان به طور فزاینده ای در سال های آینده در حال رشد است و آن چنان بزرگ و پیچیده اند که پردازش، تجزیه و تحلیل و نگهداری آنها با استفاده از سیستم های مدیریت سنتی پایگاه داده مرسوم یا برنامه های کاربری پردازش داده، بسیار دشوار است. بنابراین سیستم های مدیریت بزرگ داده باید طوری توسعه یابند که بتوانند این معظل را برطرف سازند .[4] براساس دیدگاه مبتنی بر منبع - [6,5] - RBV5، ایجاد توانایی های فن آوری اطلاعات داده بزرگ خاص در سیستم های مدیریتی داده های بزرگ لازم و ضروری است لذا تعاریفی از توانایی داده بزرگ، ارائه میشود.

توانایی مدیریت کردن حجم عظیمی از داده های مختلف که امکان آنالیز و عکس العمل بلادرنگ را می دهد، از توانایی های داده های بزرگ محسوب میشود .[7] از دیگر توانایی های بزرگ داده، توانایی گرفتن، حفاظت، مدیریت، و پردازش داده با زمان انقضای خاص تعریف کردند. از جمله مزایایی که قابلیت داده بزرگ نسبت به سیستم های سنتی ارائه میدهد، میتوان جمع آوری داده ی ساختار نیافته و نیمه ساختار یافته از مشتریان کنونی و قدیمی برای کسب دانش مفید در پشتیبانی تصمیم گیری بهتر، پیش بینی رفتار مشتری بوسیله ی نرم افزار آنالیزگر پیشگویی کننده، و حفظ مشتریان با ارزش با فراهم آوردن عملکردهای فوری را نام برد .[8] همراهی داده های بزرگ و فناوری های مدیریتی جدید و قدیمی بر اساس اطلاعات سلامت، کلید تحول بهداشت و درمان را در دست دارد .[4]

.2 مروری بر ادبیات

کاربردها و برنامه های موفق آمیز فناوری های داده های بزرگ در تجارت [9] ، زیست پزشکی، و به ویژه در علوم بهداشت و سلامت و مراقبت های بهداشی درمانی [10] سبب شهرت جهانی داده های بزرگ شده است [11]اخیراً. سازمان های بهداشت و مراقبت درک جامعی از ارزش های بالقوه داده های بزرگ پیدا کرده اند و سیستم های بهداشت و مراقبت نشان داده اند که آمادگی بهره مندی از مزایایی که از راه حل های داده های بزرگ بدست می آید، را دارند و از پتاسیل داده های بزرگ در تحقیقات حوزه بهداشت و درمان استفاده می کنند. برخی از کاربردها و کارکردهای داده های بزرگ در مراقبت از سلامتی در جدول 1 فهرست بندی شده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید