بخشی از مقاله

چکیده

هرجامعه به تناسب فرهنگ و محیط خود با انحرافات و مشکلاتی روبه رواست که می تواند از رشدوتعالی جامعه جلوگیري کند.شناسایی اینگونه عوامل می تواند مسیر حرکت جامعه را بسوي ترقی و تعادل هموار سازد، به نحوي که با ارائه راه حل هایی براي پیشگیري وریشه کن کردن این انحرافات می تواند به سلامت جامعه کمک نماید. روش پژوهش حاضربه شیوه توصیفی تحلیل وبابهره گیري ازنتایج پژوهشهاي مراکزعلمی کشوربعمل آمدهاست.

مهمترین اقدام درجلوگیري ازایجادآسیب ها ومعضلات اجتماعی آگاهی بخشی دینی درجهت تقویت اعتقادات مذهبی درجامعه می باشد و در کاهش آسیبهاي اجتماعی مؤثر باشد. آموزش، ارتباط تنگاتنگی با کاهش میزان جرم و ناهنجاريهاي مدنی دارد .گسترش زمینهي آموزش براي شهروندان، زمینهساز کاهش جرم و بزه در سطح جامعه است که همین موضوع در کاهش و از بین رفتن آسیبهاي اجتماعی مؤثر است.

مقدمه

از عواملی که موجب سوق یافتن به سوي انحرافات اجتماعی است اعتیاد وطلاق هاي می باشد. ازعوامل مهم پیدایش بزهکاري، سطح و طبقه اجتماعی و فرهنگی خانواده هاست. چنان که سطحتحصیلات - بی سوادي و یا کم سوادي اعضاي خانواده - ، سطح پایین و نازل منزلت اجتماعیخانواده، ناآگاهی اعضاي خانواده به ویژه والدین از مسائل تربیتی، اخلاقی و آموزههاي مذهبی، عدم همنوایی خانواده با هنجارهاي رسمی و حتی غیررسمی جامعه، هنجارشکنیاعضاي خانواده و اشتهار به این مسئله و مسائل دیگري از این دست مؤلفه هایی هستند که در قالب فقر فرهنگی خانواده در ایجاد شوك هاي روانی و روحی بر فرزندان نوجوان وجوان مؤثر است و انگیزه ارتکاب انواع جرایم آنان را دوچندان می کند.

رسانه هاي دیداري، شنیداري و مکتوب می توانند از جمله مؤلفه هاي در خورتوجه در ایجاد انگیزه روي آوري جوانان به سمت و سوي بزهکاري و رفتارهاي انحرافیباشند. بررسی ها نشان داده اند در ظرف چند سال اخیر و در پی ورود برخی مطبوعات زرد = - مبتذل، عامه پسند و جنجالی - به عرصه رسانه هاي کشور و استفاده این نشریات ازعناوین جنجالی و هیجانی و همچنین بهره گیري از شخصیت هاي سینمایی و هنري و درجاخبار بی محتوا و توأم با بزرگ نمایی، انعکاس بیش از حد اخبار مربوط به بازیگرانسینما و توجه مفرط به اخبار و حوادث، توجه تعداد قابل توجهی از نوجوانان و جوانانبه مطالب مندرج در آن ها جلب شده است. این مسئله موجبات فراهم آوردن زمینه هاي آسیبهاي اجتماعی مختلف شده است.

آسیب اجتماعی پدیده هایی واقعی، متغیر، قانونمند و قابل کنترل و پیشگیري اند. کنترل پذیري آسیب هاي اجتماعی شناخت علمی آن ها را در هر جامعه اي براي پاسخ به پرسش هاي نظري و عملی و کاربردي از ایده ها و یافته هاي علمی تولید شده در برنامه ریزي هاي کوتاه و بلند مدت براي مقابله صحیح با آسیب هاي اجتماعی، درمان یا پیشگیري از گسترش و پیدایش آن ها را ضروري و پر اهمیت می سازد.

محققیق ازکتب گوناگونی براي نوشتن تحقیق حاضر استفاده نموده اند اما بیشتر سعی کرده اند به جاي نوشت نظر مولفین تحلیلی از کتب آنان بدست آورده وهرجا لازم باشد نظر مولفین را ذکر کنند واما وروش مطالعه این تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی می باشد که روش گردآوري آن به صورت کتابخانه اي است. درخصوص پیشینه تحقیق:تاکنون مطالعات زیادي بویژه ازحیث جامعه شناسی وروانشناسی صورت گرفته وآثارزیادي نگاشته شده است. نویسندگان بانگرشهاي دینی،جامعه شناختی،فرهنگی وروانشناسی به آن پرداخته وهریک اززاویه دیدخود،باتوجه به اهداف ومنابع ومخاطبانی که داشته اندبهنوعی به تولیدآثاراهتمام کردهاند.

آسیب اجتماعی

آسیب اجتماعی1آسیب اجتماعی به هر نوع عمل فردي یا جمعی اطلاق می شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عام عمل جمعی رسمی و غیر رسمی جامعه محل فعالیت کنشگران قرار نمی گیرد و در نتیجه با منع قانونی و یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبه رو می گردد. به همین دلیل، کجروان سعی دارند کجروي هاي خود را از دید ناظران قانون، اخلاق عمومی و نظم اجتماعی پنهان نمایند؛ زیرا در غیر این صورت با پیگرد قانونی، تکفیر اخلاقی و طرد اجتماعی مواجه می شوند.

آسیب اجتماعی پدیده هایی واقعی، متغیر، قانونمند و قابل کنترل و پیشگیري اند. کنترل پذیري آسیب هاي اجتماعی شناخت علمی آن ها را در هر جامعه اي براي پاسخ به پرسش هاي نظري و عملی و کاربردي از ایده ها و یافته هاي علمی تولید شده در برنامه ریزي هاي کوتاه و بلند مدت براي مقابله صحیح با آسیب هاي اجتماعی، درمان یا پیشگیري از گسترش و پیدایش آن ها را ضروري و پر اهمیت می سازد.

اهمیت آسیب شناسی

اهمیت آسیب شناسی اجتماعی هر جامعه اي متناسب با شرایط خود، فرهنگ، رشد و انحطاط خود با انواعی از انحرافات و مشکلات روبه روست که تأثیرات مخربی روي فرآیند ترقی آن جامعه دارد. شناخت چنین عواملی می تواند مسیر حرکت جامعه را بسوي ترقی و تعادل هموار سازد، بطوري که علاوه بر درك عمل آن ها و جلوگیري از تداوم آن عمل با ارائه راه حل هایی به سلامت جامعه کمک نماید. به عنوان مثال مسأله اعتیاد را در نظر بگیریم. این مسأله هم به عنوان یک مشکل فردي و هم یک معضل اجتماعی مطرح است. روشن است در سطح اجتماعی منجر به از بین رفتن نیروها و انرژي بارور جامعه می شود. شناسایی علل اساسی و کنترل آن ها می تواند بسیاري از نیروهاي از دست رفته جامعه را تجدید نموده، در مسیر کار سالم جامعه هدایت کند - . - rasekhoon.net

طلاق

ازدواج انسانی ترین هنجار اخلاقی یک جامعه براي روابط دو جنس زن و مرد است. خانواده پایه اساسی اجتماع و سلول سازنده زندگی است و در وسیع ترین مفهوم کلمه خاستگاه اعضاي خویش و پناهگاه آنان است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید