بخشی از مقاله

خلاصه

پیشرفت فیزیکی پروژهها که از طریق اطلاعات آماری تهیهشده توسط عوامل مستقر در پروژهها و توسط مدیران پروژه مورد کنترل و ارزیابی قرار میگیرد، به دلیل وجود خطاهای انسانی و تخمین تقریبی، ممکن است باعث ایجاد اشکال در کیفیت نتایج بهدستآمده گردد. لذا استفاده از تصاویر ویدئویی و وضعیت تصویری چون ساخت پروژه و مقایسه آن با مدلهای اولیه می تواند به تولید گزارشهای دقیق از وضعیت پیشرفت پروژه منتهی گردد. تهیه تصاویر کارگاهی بهعنوان دادههای چون ساخت، آنالیز تصاویر بهوسیله تکنیکهای پردازش تصویر و مقایسه با مدلهای اولیه، روشی نوین برای تولید گزارشهای پیشرفت پروژه است که بهسرعت در حال توسعه میباشد.

کلمات کلیدی: پیشرفت فیزیکی پروژه، تصاویر ویدئویی، وضعیت تصویری چون ساخت، مدلهای اولیه پروژه

.1  مقدمه

در صنعت ساختوساز، کنترل پیشرفت پروژه، بهعنوان یکی از مهمترین مبانی برای نیل به موفقیت یک پروژه محسوب میگردد. در حال حاضر، تعیین و شناسایی انحرافات بالقوه مربوط به بهرهوری و کارایی در فعالیتهای حوزه ساختوساز برای مدیران پروژهها بسیار حائز اهمیت میباشد. این امر برای دستیابی به اقدامات پیشگیرانه مؤثر برای اجتناب از انحرافات و یا به حداقل رساندن آنها موردتوجه قرارگرفته است.

پردازشهای مربوط به حوزه کنترل پروژه، توسط اطلاعات و داده های نوشتاری که توسط عوامل پروژهها تهیه میگردد، با دادههای اولیه کهمعمولاً بهصورت تقریبی از پروژه تعریف میگردند مقایسه شده و پروژه را مورد کنترل قرار میدهند. بدیهی است که هم دادههای اولیه و هم داده های چون ساخت به دلایل مختلف ازجمله عدم اتکا به اطلاعات دقیق، تقریبی بوده و حتی ممکن است باعث گمراهی مدیران پروژه گردد. [1] در حوزه تهیه دادههایاولیه از پروژه مطالعات گستردهای انجامشده و به نتایج چشمگیری نیز منتهی گردیده است. تهیه نقشههای سهبعدی، تهیه مدلهای اطلاعاتی ساختمان [2] 1 - B.I.M. - و توسعه مدل هایB.I.M. به مدلهای چهاربعدی اطلاعاتی ساختمان که این مدلها را به بعد زمان نیز متصل کردهاند، به اطلاعات قابل اتکایی جهت بهکارگیری بهعنوان داده های اولیه پروژه طراحیشده، تبدیل شدهاند.

از طرفی برای دستیابی به دادههای چون ساخت از پروژه نیز مطالعات زیادی صورت گرفته و مقالات متعددی در این زمینه ارائه گردیده است. با بهکارگیری تکنیکهای تصویری و پردازش و مقایسه آنها با دادههای اولیه امکان تهیه اطلاعات پیشرفت پروژه بسیار ساده و قابلاتکا خواهد بود.

در این مقاله، روشهای دستیابی به تصاویر کارگاهی، آنالیز آنهاو نهایتاً مقایسه با مدل های اولیه پروژه جهت تولید گزارشهای پیشرفت فیزیکی پروژه، بر اساس مطالعات انجام شده قبلی در مقالات مختلف پژوهشی ، موردبررسی قرار گرفته است.

.2 استخراج المانهای سهبعدی از عکسها و مقایسه آنها با مدل اولیه پروژه

در این روش ابتدا عکس ها از مناظر موردنظر، تهیه میگردند. پس از استخراج و توجیه و پردازش المانهای موردنظر، این المانها در حالت سهبعدی بازیابی شده و با اعضاء مشابه در مدل اولیه مقایسه میگردند. شکل 1 خلاصه مراحل پردازش و مقایسه عکس با مدل اولیه را نمایش میدهد.

2-1     به دست آوردن دادههای کارگاهی

به دست آوردن عکس از کارگاه ساخت یک مرحله اولیه مهم در کنترل پیشرفت میباشد. وابسته به کیفیت دادههای عکسی بهدستآمده از کارگاه ساخت، نتایج کنترل پیشرفت بر پایه پردازش عکس متفاوت میباشد؛ بنابراین معیارهای مؤثر برای نصب دوربین و مدیریت داده عکس برای موفقیت پردازشهای عکس در صنعت ساخت تعیینکننده میباشند. ابتدا، موقعیت دوربین برای حداقل کردن تلاقی دید از کارگاه ساخت باید خیلی مناسب باشد. اگر دوربین ثابت باشد، موقعیت ارتفاعی مناسب، شانس جمعآوری عکسهای پیوسته و مناسب را افزایش می دهد. دوم، دوربین باید قابلبرنامهریزی و مجهز شده به حرکت، چرخش و زوم کردن باشد. این توابع حرکتی که با قابلیت برنامهریزی هماهنگ میگردند، به مهندسین ساخت اجازه می دهد تا با آزادی نگاه کنند و فعالیتهای مشخص را در یک روش سفارش شده ضبط کنند. سوم، دوربین باید در انتقال اطلاعات کارا باشد. شبکه محلی بیسیم یا باسیم با اتصال به اینترنت برای انتقال دادهها به سرور اصلی میتواند مفید باشد . [3]

شکل .1 مراحل استخراج المان های موردنظر از عکس و تشخیص عضو ساختهشده از طریق مقایسه با مدل اولیه

2-2    توجیه عکسهای گرفتهشده از موقعیتهای مختلف

برای توجیه عکس یک مفهوم ارائهشده است که میتواند برای وضعیت کارگاه ساخت با عکسهای پوششی مقطعی و غیرسفارشی مناسب باشد. این مفهوم - که در شکل 2 نشان دادهشده است - ، تکنیک ساختار از حرکت - S.F.M.2SFM - Structure From Motion - 2یک تکنیک تصویربرداری دامنه ای - Range Imaging - است. در این تکنیک تقریب ساختار سه بعدی از دو بعدی انجام می شود که ممکن است برای اینکاراز ترکیب سیگنال های حرکتی - Motion Signal - استفاده گردد.این تکنیک در حوزه های تصویرسازی رایانه ای - Computer Vision - و درک تصویر - Visual Perception - مورد مطالعه قرار گرفته است. در تصویرسازی بیولوژیکی، SFM پدیده ای است که انسان و محیط ساخته او را می تواند از طریق تصویرکردن حرکت یک شیء یا منظر، به ساختار سه بعدی تبدیل کند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید