بخشی از مقاله

چکیده :

در مباحث نگهداری و تعمیرات یکی از مهم ترین عوامل وجود متولی این امر در محل استفاده آنهاست. وجود افرادی به عنوان مسئول اجرای نت طبق آنچه مدیریت نگهداری و تعمیرات مجموعه معرفی و تدوین کرده افزایش راندمان دستگاه ها را به دنبال خواهد داشت. در این مقاله سعی شده تا به بیان فواید جداسازی فعالیت های عمرانی از فعالیت های نت بپردازیم و با بیان این فواید اهمیت نگهداری و تعمیرات را آنچنان که شایسته است برای مصرف کنندگان از دستگاه ها عنوان کنیم.

مقدمه :

آنچه در پروژه ها بیش از هر چیزی برای مدیران پروژه و رییسان کارگاه اهمیت دارد کارکرد دستگاه ها در هر شرایطی است. لذا سیستم های نگهداری در درجه های بعدی اهمیت قرار می گیرد. بنابراین یکی از راههای داشتن نگهداری موفق جدا سازی مدیریت ماشین آلات از پروژه ها است. در این سیستم مجموعه ای ایجاد خواهد شد که تمام توان خود را جهت ارتقاء ، بهبود و بالا بردن راندمان کاری دستگاه ها می کند.و نتیجه این فعالیت افزایش بهره وری ماشین آلات خواهد بود.ادامه کار این زنجیره بدین معناست که دستگاه ها حداقل خرابی را خواهند داشت و این خود منتهی به استفاده بیشینه از سرمایه - دستگاه خریداری شده - و تمام ظرفیت دستگاه برای انجام عملیات پروژه می باشد.

این مجموعه وظیفه کنترل اجرای صحیح و به موقع سرویس ها و نظارت بر بازدیدهای روزانه دستگاه ها را در کارگاه ها دارند. و چون این مجموعه به شکل مستقل - از بعد مالی - فعالیت می کند اجازه خرابی دستگاه ها را با نگهداری دقیق نمی دهد. این سازمان در دفتر مرکزی به عنوان هسته اصلی و هدایت کننده کارگاه ها تشکیل خواهد شد. همچنین سازمان ماشین آلات از بعد مالی نیز باید از استقلال برخوردار باشد تا بتواند بیلان مثبت عملکرد مالی خود را به مدیریت ارشد شرکت ارایه دهد.

ساختار این سازمان شامل:

الف-مدیر ماشین آلات ب-دفتر فنی ج-اداری و مالی د-تدارکات ه-تعمیرگاه مرکزی و-گروه ممیزی البته این سازمان با گسترش فعالیت خود قادر به افزایش واحد ها و نیروهای خود خواهد بود. سازمان ماشین آلات واحدهای کارگاهی را با ساختاری متشکل از نفرات مورد نیاز و با شرح وظایف مشخص استخدام و به محل پروژه ها گسیل می دارد. در راس مجموعه مسئول ماشین آلات حضور دارد که پرسنل مورد نیاز را جدب و فعالیت نت را طبق چارچوب تعریف شده مدیریت می کند. وظایف مسئول ماشین آلات در سه مقطع زمانی پروژه تقسیم می شود که به شرح زیر است:

الف - راه اندازی پروژه ب – در حین پروژه ج-اتمام پروژه در سه بازه فوق اموری که از مسئول ماشین آلات انتظار می رود همگی در راستای ارتقاء بهره وری ماشین آلات و بهبود سیستم نت است.
 در اینجا سعی شده برای هر بازه زمانی ذکر شده توضیحاتی که منجر به پیشبرد نت و نتیجتا" افزایش بهره وری خواهد شد می پردازیم. الف : راه اندازی پروژه هنگام شروع پروژه مسئول ماشین آلات با دیدگاه ماشین آلات به بررسی منطقه خواهد پرداخت و بر اساس آن راهکارهای مناسب و کاربردی را در زمینه ماشین آلات به مدیر پروژه ارایه می دهد. و این یک مقوله قابل اهمیت است که با دیدگاه اجرای نت در شروع کار و تجهیز امکانات موضوع نت را به عنوان مسئله اصلی مطرح می کند.

-1ارزیابی محل پروژه : در این ارزیابی امکانات مورد نیاز و نحوه استقرار مکان های مورد نیاز ماشین آلات از جمله مکانی جهت تجهیز دفتر ماشین آلات ، محلی برای تعمیرگاه ، انبار و ..... مورد بررسی قرار می گیرد.

-2تجهیز کارگاه : همزمان با تجهیز کارگاه مجموعه ماشین آلات نیز شروع به تجهیز خواهد نمود که این تجهیز با در نظر گرفتن تعداد دستگاه ها ، امکان تدارکات در منطقه ، دسترسی به تعمیرات محلی ، میزان توانایی فنی محلی و جذب نیروهای لازم برنامه ریزی و اقدام خواهد شد.

-3پس از انجام 2 مرحله فوق مسئول ماشین آلات شروع به جذب پرسنل مورد نیاز خود خواهد نمود و با توجه به اینکه این مجموعه نسبت به حفظ نیروهای کار آمد از پروژه های قبلی اقدام کرده در گام اول با جذب این نیروها و در گام بعدی تکمیل پرسنل مورد نیاز اقدام خواهد کرد.

-4کلیه نیروهای جذب شده تحت آموزش نت قرار خواهند گرفت با تا با رویه اجرای نت در سیستم ماشین آلات آشنا شوند و از رویه انجام بازدیدها ، سرویس ها و سایر امور مرتبط با نت آگاهی کامل پیدا کنند.

-5افتتاح حساب بانکی در محل پروژه جهت انجام امور مالی جاری مرتبط با ماشین آلات و نت.

ب - وظایف مسئول ماشین آلات در حین انجام پروژه :

مهمترین وظیفه فردی که به عنوان مسئول ماشین آلات در پروژه مستقر می گردد نظارت و کنترل دقیق بر انجام صحیح ، به موقع و دقیق سرویس و نگهداری و به طور کلی امور مرتبط با نت است. مسئولیت انجام این امور با نیروی انسانی جذب شده توسط مسئول ماشین آلات است که پیش از این به آن پرداختیم.

کنترل انجام صحیح امور نت بر روی افراد زیر خواهد بود :

-1سرویس کاران و تعمیر کاران

-2دفتر فنی

-3اپراتورها

-4اداری و تدارکات

-5 انبار حال با بررسی نحوه کنترل مسئول نت کارگاه بر روی هر کدام از آیتم های فوق به نتایج اثربخش آن خواهیم پرداخت ، ضمن آنکه لازمه این نحوه کنترل و اجرا جداسازی منافع پروژه از منافع ماشین آلات است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید