بخشی از مقاله

چکیده

آب یکی از اساسیترین عناصر زیست است. امروزه کمبود و آلودگی آب زندگی میلیونها نفر از ساکنان زمین خصوصا کشورهای فقیر را به شدت با خطرمواجه ساخته است. از نگاه آماری 80 درصد جمعیت جهان تنها به 20 درصد از ذخایر آب سالم و بهداشتی دسترسی دارند. اگر چارهای اندیشیده نشود و بشر به خود نیاید بحران آب در آینده نه چندان دور فاجعهای به بار خواهد آورد که سالانه میلیونها نفر از مردم جهان را به کام مرگ میفرستد. با توجه به استفاده اکثر مراکز درمانی و بیمارستانها از دستگاههای اتوکلاو و استریل کردن زبالههای بیمارستانی با اثر بخار آب در این دستگاهها حجم شیرابه خروجی در دستگاههای اتوکلاو خطرناک است. در این تحقیق ما سعی بر این داریم تا با توجه به خواص موجود در ساختار پر شتر مرغ میزان کارایی پرها را در جذب آلودگیهای موجود در شیرابه خروجی از دستگاههای اتوکلاو را بررسی نماییم. به همین منظور فیلترهایی بصورت نمونه آزمایشی ساخته شده و روی شیرابه قبل و بعد عبور از فیلتر تستهای میکروبی ، BOD ،COD و TU انجام شده است. در نهایت نتایج نشان دهنده تاثیر مثبت فیلتر در کاهش میزان آلودگیهای مدنظرواستفاده مجدد ازآب آلوده میباشد.

واژههای کلیدی: تستهای میکروبی، دستگاه اتوکلاو، شیرابه زبالههای بیمارستانی، فیلتر، BOD و COD

مقدمه

تردیدی نیست که هوا، آب و خاک از عوامل اساسی حیات در روی کره زمین محسوب میشود. بدون هر یک از آنها زندگی برای موجودات زنده غیرممکن است. روزگاری بود که انسان و سایر موجودات زنده از نعمت آب و هوای پاک برخوردار بودند، با پدید آمدن انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم و توسعه و تکامل آن در قرن بیستم موجب آلودگی تدریجی هوا،آب و خاک شده است. آلودگی آب امروزه به حدی رسیده است که سلامتی انسان و سایر موجودات زنده را تهدید میکند به همین دلیل کشورهای جهان به ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی اقدامات اساسی برای جلوگیری از آلودگی آب به عمل میآورند. - بانژاد، استفاده از هوادهی - به طور کلی انجام مطالعات جامع و مستمر بر روی وضعیت فاضلاب خروجی در مراکز درمانی، بیمارستانی، با توجه به اهمیت آنها در افزایش سطح برداشت عملی و ممانعت از ورود پساب آلوده به فاضلاب شده یا آبهای زیرزمینی دارای اهمیت زیادی میباشد. کنترل مداوم وضعیت پساب خروجی در بخشها و مراکز مختلف مستقر در بیمارستانها و مراکز درمانی میتوانند اثرات مخرب زیست محیطی را کاهش دهد.

دستگاههای اتوکلاوکه در اکثر بیمارستانها به منظور بی خطر کردن زباله ها استفاده میگردد از جمله تولید کنندههای شیرابههای آلوده و خطرناک در مراکز بیمارستانی میباشد. روش کار دستگاههای اتوکلاو موجود در مراکز بیمارستانی در ایران با توجه به نوع دستگاهها استفاده از بخار آب با دمای بالا در زمان معین برای استریل کردن زباله ها میباشد. در انتهای زمان کار دستگاههای اتوکلاو میزان پساب خروجی از دستگاه ها با توجه به حجم و نوع زباله ها متفاوت میباشد. پساب خروجی از دستگاههای اتوکلاو به عنوان پساب خطرناک و کاملا آلوده میبایستی که از فیلترهای متعدد و مخصوصی که بابت تصفیه اولیه تهیه شده عبور کنند. در نهایت پساب خروجی داخل چاه-ها یا به منظور نگهداری و ته نشین شدن رسوبات نگهداری گردد که خود نیز در صورت استفاده از روشهای نادرست خطراتی را در مراکز درمانی دربر خواهد داشت. - آذین، - 1390

مواد و روشها

مراحل انجام تحقیق

مرحله اول: برسی زباله های استریل شده در دستگاه اتوکلاو به منظور بالا بردن دقت در تحقیق و شناسایی تمام عوامل تاثیر گذار به وضعیت آلودگی پساب خروجی از دستگاه اتوکلاو آنالیز
پسماندهای بیمارستان طی سه مرحله انجام شد. این آنالیز پسماند بصورت تفکیک پسماند بخشهای مخلف بیمارستان انجام گرفته است.

توضیحات مربوط به پسماند بیمارستانی بر اساس تعاریف سازمان بهداشت جهانی WHO

-1 پسماندهای معمولی بیمارستان:

عموما شامل پسماندهای مربوط به بسته بندی مواد و دیگر پسماندهای پرسنل شاغل در بیمارستان و خوابگاههای آن هاست - که این زباله ها در دستگاه اتوکلاو وارد نمیشوند - .

-2 زبالههای پاتولوژیکی:

شامل بافتها، ارگانها، قسمتهای مختلف بدن، پنبههای آغشته به خون و چرک و مواد دفعی بدن همچون نمونههای مدفوع و ادرار و غیره جزو این گروه از مواد زاید محسوب میشوند.

-3 مواد زاید رادیواکتیو:

شامل جامدات، مایعات و گازها بوده و در برخی از بخش ها و آزمایشگاههای بیمارستانها وجود دارند که جمع آوری و دفع آنها دارای خصوصیات ویژهای است.

-4 مواد زاید شیمیایی:

شامل جامدات، مایعات و گازهای زاید میباشد که به وفور در بیمارستانها وجود دارد، در بخشهای تشخیص و آزمایشگاهها ماحصل نظافت و ضد عفونی بیمارستان، وسایل و ابزار تنظیف و ضدعفونی به اضافه داروها و وسایل دور ریختنی اتاق عمل بخش دیگری از این فضولات را تشکیل میدهند. مواد زاید شیمیایی ممکن است خطرناک باشند. فضولات شیمیایی خطرناک در سه بخش زیر تقسیم بندی میشوند:

فضولات سمی: این فضولات با pH کمتر از 2 - به شکل اسیدی - و بالاتر از 12 - به حالت قلیایی - در پسماندهای بیمارستانی وجود دارند. بخشی از داروهای اضافی و یا فاسد شده، جزو اینگونه فضولات به شمار میآیند.

مواد قابل احتراق: شامل ترکیبات جامد، مایع و گازی شکل. مواد واکنش دهنده و موثر در سایر فضولات که تا حدودی در زبالههای بیمارستانی قابل تشخیص هستند.از فضولات شیمیایی بی خطر میتوان قندها، اسیدهای آمینه و برخی از نمکهای آلی و معدنی را نام برد. اسیدهای آمینه و نمکهای شیمیایی نظیر نمک های سدیم، منیزیم، کلسیم، اسید لاکتیک، انواع اکسیدها، کربنات ها، سولفات ها و فسفات ها قسمتی از مواد زاید شیمیایی هستند.

-5 مواد زاید عفونی:

این مواد شامل جِرمهای پاتوژن در غلظتهای مختلف هستند که میتوانند به سادگی منجربه بیماری شوند. منشاء آن ها ممکن است پس ماندههای آزمایشگاهی، جراحی و اتوپسی بیماران عفونی باشد. وسایل آغشته به جرم های عفونی در بیمارستان، شامل دستکش، وسایل جراحی، روپوش، لباس های بلند جراحی، ملحفه و غیره است. این زبالهها تقریبا %10 کل پسماندهای بیمارستانی را تشکیل میدهند. از وسایل جراحی سرنگها، ارههای جراحی، شیشههای شکسته، کاردهای کوچک جراحی و غیره را میتوان در یک دسته بندی خاص منظور کرد.

-6 مواد زاید دارویی:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید