بخشی از مقاله

مقدمه:

در یک برنامه تمرینی در اثر فعالیت بدنی شدید، آنزیم کراتین کیناز افزایش پیدا میکند و طی دوره بازیافت به سطح قبلی میرسد - ث - . بنظر میرسد که این موضوع در نتیجه شدت بالاي تمرینات بیهوازي و همچنین در نتیجه آسیب عضلانی در طی دوره تمرینی و حتی ساعتها - لک ساعت - پس از توقف تمرین و دوره ریکاوري باشد - قز - . تحقیقات نشان دادهاند که تمرینات با حداکثر شدت و مدت کم نسبت به تمرینات با شدت کم و طولانی مدت، سبب افزایش بیشتر فعالیت آنزیم هاي سرم میشوند و همراه با افزایش ضایعات عضلانی مقدار آنها به حداکثر خواهند رسید.غلظت Kش سرم خون بعنوان یک نشانگر تخریب عضلانی در پاسخ به یک وهله تمرین و یا انقباضات عضلانی تداومی با شدت پایین میباشدو مقدار طبیعی آن در سرم کک تا حهز واحد در لیتر میباشد - ث - . تمرین بسیار شدید روي دوچرخه ارگونومتر و اندازه گیري آنزیم Kش در خون طی ظ ، ک، ث دقیقه و لک ساعت پس از تمرین نشان داد که تمرینات شدید موجب افزایش طولانی و پایداري در فعالیت Kش پلاسما شده است - ه - . بررسی میزان تغییرات در غلظت آنزیم Kش سرم طی یک برنامه شناي ققز متر آزاد نشان داد که اختلاف معنیداري روي غلظت Kش سرم پس از برنامه تمرینی وجود دارد - ث - . این پژوهش قصد بررسی اثر نوع فعالیت هاي ورزشی بر روي غلظت آنزیم کراتین کیناز سرم خون تراوش شده از عضلات و بافت هاي درگیر در تمرینات شدید را دارد. که از نشانه ها ي آسیب احتمالی بافتی میباشد. و فرضیههاي زیر را مورد بررسی قرار می-دهد:

فرضیههاي تحقیق:

-1بین میانگین غلظت آنزیم کراتین کیناز - پیش از آزمون - در دو گروه تفاوت وجود دارد.

ک- بین میانگین غلظت آنزیم کراتین کیناز - پس از آزمون - در دو گروه تفاوت وجود دارد.

روشتحقیق: جامعه آماري تحقیق را، کلیه دانشجویان ورزشکار مرد رشته تربیت بدنی مرکز آمل که حداقل ل ترم تحصیلی را گذراندهاند تشکیل میدهد.

روش جمع آوري اطلاعات: اندازه قد، وزن و سن تمام آزمودنی ها بدست آمده و پس از تعیین شاخص توده بدن - مهع - و همگون سازي، وک نفر از آنها جهت شرکت در تحقیق مناسب تشخیص داده شدند که در دو گروه  - ظز و کز نفره - مورد آزمون قرار گرفتند. ساعت هفصبح از هر دو گروه اولین خونگیري بعمل آمد، سپس بمدت قک دقیقه با استفاده از حرکات کششی و دوي آرام با شدت یکسان گرم کردند، سپس هر دو گروه شروع به دویدن کردند:
برنامه تمرینی گروه اول شامل: یک وهله دوي سرعتی ققل متر.

برنامه تمرینی گروه دوم شامل: یک وهله دوي استقامتی ققوز متر.

پس از یک ساعت دومین خونگیري از آنها بعمل آمد. آنگاه نمونه هاي خونی جمعآوري شده توسط یخچال به آزمایشگاه منتقل گردید تا میزان آنزیم Kش سرم خون مورد اندازه گیري قرار گیرد. آنزیمهاي مذکور با استفاده از دستگاه اتوآنالایزر و با کیت تشخیص کمی عهغKش با روش فتومتریک مورد اندازهگیري قرار گرفتند.

نتایج یافته هاي تحقیق: در این تحقیق متغیر مستقل شدت تمرین بوده و متغیر وابسته، میزان تغییرات آنزیم Kش

سرم خون میباشد.با توجه به جدول زیر داریم:

بین میانگین میزان غلظت انزیم جخ در پس آزمونتکجخففو پیش آزمونتزجخف هر دو گروه اختلاف معنیداري وجود دارد.و این اختلاف در جهت افزایش سطح فجخسرم خون بوده است.همچنین این میزان افزایش در گروه اول بیشتر از گروه دوم است. همچنین از جدول زیر داریم:
جدول- 2 نتایج آزمون    t با نمونههاي مستقل بر روي    CK آزمودنیها ف                                                      
در زیر ستون تفاوت میانگین، عددکثلظث/وکز از تفاوت میانگینهاي پسآزمون گروه اول و دوم جدول ز، محاسبه شده است. از انجا که این تفاضل مثبت است. مقدار ظ نیز مثبت است، میانگین تکجخفگروه اولوک/هأل

و براي گروه دوم أثث/حزل میباشد. مثبت بودن مقدار فظ در این جدول نشان دهنده بیشتر بودن میزان تراکم آنزیم فجخ در گروه اول نسبت به گروه دوم است.
بحث و نتیجه گیري: طبق نتایج حاصل از این تحقیق، افزایش شدت تمرین تأثیر معنیداري بر روي تراکم آنزیم

Kش سرم خون داشته است و موجب افزایش تراکم آنزیم Kش سرم گردیده است. نتایج تحقیقات انجام شده وایل و همکاران، حققک؛ کوستا و همکاران، أققک؛ روي تأثیر فعالیت بدنی و افزایش تراکم آنزیمی با تحقیق حاضر همخوانی دارند. از دلایل این همخوانی، همسانی شدت تمرین بکار گرفته در این تحقیق با تحقیقات انجام شده را میتوان نام برد. بر اساس یافتههاي بدست آمده، هر چه بر شدت تمرینات ورزشی افزوده گردد علائمی دال بر تحت فشار قرار گرفتن عضلات و بافتهاي بدن بوده وبه خطر آسیب پذیري عضلات افزوده میگردد.یافتههاي تحقیقی انجام شده توسط کارامیزراك و همکاران،أحهزف؛ و اوکاوا و همکاران، لحهز؛ با تحقیق حاضر مغایرت دارند. دلیل این مغایرت را شاید نوع تمرین بکار گرفته شده در این تحقیق نام برد. با توجه به اینکه تمرینات بکار گرفته در این تحقیق از نوع غیر هوازي کوتاه زمان میباشد، میزان آسیب دیدگی چندان قابل توجه نبوده و لذا با

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید