بخشی از مقاله

چکیده

کلستریدیوم پرفرینجنس باکتری بی هوازی باسیلی و اسپور زای شایع در محیط های خاکی، آبی و ساپروفیت دستگاه گوارش پستانداران و پرندگان است و بعنوان مهمترین عامل بیماریزای شایع در انتریت های کلستریدیایی شترمرغ مطرح است. هدف این مطالعه شناسایی توکسین آلفا باکتری توکسیژنیک کلستریدیوم پرفرینجنس تیپ A در نمونه های بدست آمده از مزارع پرورش شترمرغ استان کرمان با استفاده از تکنیک الایزای غیر مستقیم می باشد.

مطالعه بر روی نمونه های مدفوع شترمرغ های مبتلا به انتریت در مزارع پرورشی شترمرغ استان کرمان انجام گردید. شناسایی توکسین آلفا باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس در نمونه های مدفوع با استفاده از کیت تجاری الایزا توکسین آلفا - ACP12C23 - ساخت کشور بلژیک طبق پروتکل کیت انجام و نتایج در طول موج 450 نانومتر قرائت گردید.

توکسین آلفا باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس تیپ A در 10 نمونه مدفوع از 25 نمونه تحت بررسی 40 - درصد - با تکنیک الایزا شناسایی شد. این تکنیک می تواند بعنوان روشی مناسب جهت شناسایی توکسین های کشنده باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس از جمله توکسین آلفا مطرح باشد. شناسایی توکسین آلفا در مراحل اولیه بیماری انتریت نکروتیک، بعنوان روش تشخیصی سریع می تواند کاربرد داشته باشد.

مقدمه

کلستریدیوم پرفرینجنس باکتری بی هوازی باسیلی و اسپور زایی است که در محیط های خاکی و آبی به فراوانی وجود دارد و در دستگاه گوارش پستانداران و پرندگان نیز به صورت ساپروفیت حضور دارد . - 3-1 - این فلور باکتریایی در صورت ایجاد شرایط محیطی مناسب می تواند با تولید توکسین های کشنده بعنوان یک عامل بیماریزای خطرناک مطرح شود که از نظر مسمومیت غذایی و بهداشت عمومی حائز اهمیت است. این باکتری پاتوژن می تواند باعث قانقاریای گاز دار و مسمویت انسان، آنتریت نکروتیک طیور، انتروتوکسمی نشخوارکنندگان و انتریت در سایر حیوانات - خوک، سگ، اسب و شترمرغ - گردد .

- 4 ,2 - بیماریهای گوارشی شایعترین بیماریهای مهم اقتصادی در مزارع پرورش شترمرغ هستند. باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس بعنوان یکی از عوامل بیماریزای شایع در انتریت های کلستریدیایی شترمرغ مطرح است که در همه سنین بروز می کند . - 7-5 - لذا تشخیص سریع و دقیق سویه های توکسیژنیک این باکتری اهمیت ویژه ای در برنامه های پیشگیرانه و کنترلی دارد. هدف این مطالعه شناسایی جدایه های توکسیژنیک تیپ A کلستریدیوم پرفرینجنس در نمونه های اسهالی بدست آمده از مزارع پرورش شترمرغ استان کرمان با تشخیص توکسین آلفا باکتری توسط تکنیک الایزا غیر مستقیم می باشد.

مواد و روش کار

این مطالعه بر روی 25 نمونه مدفوع بدست آمده از شترمرغ های با علائم انتریت در مزارع پرورشی شترمرغ استان کرمان انجام گردید. نمونه های مدفوع پس از جمع آوری و آماده سازی اولیه تا زمان انجام آزمایش الایزا در دمای -20 درجه سانتیگراد قرار گرفتند. حضور توکسین آلفا باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس در نمونه های مدفوع با استفاده از کیت تجاری الایزای غیر مستقیم توکسین آلفا - ACP12C23; - Cypress Diagnostics; Langdorp, Belgium و طبق روش کار مندرج در بروشور کیت انجام گردید. پلیت الایزا با دستگاه الایزا ریدر - Anthos 2020, Wals, Austria - در طول موج 450 نانومتر قرائت گردید.

نتایج

نتایج حضور توکسین آلفا را در 10 نمونه مدفوع نشان داد و 15 نمونه دیگر فاقد توکسین آلفا بودند. توکسین آلفا باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس در 40 درصد نمونه های بدست آمده از شترمرغ های دارای علائم انتریت با استفاده از تکنیک الایزا شناسایی شد - شکل . - 1 شکل :1 شناسایی توکسین آلفا باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس در نمونه مدفوع شترمرغ های دارای علائم انتریت با استفاده از تکنیک الایزای غیر مستقیم.

بحث

باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس جزو میکروبیوتای روده است. هر نوع استرس ناگهانی، تغییر جیره و یا سایر بیماریها منجر به رشد و تکثیر سریع این باکتری در روده ها شده که باعث تولید مقادیر زیادی سم در دستگاه گوارش می گردد. این سموم پس از جذب وارد جریان خون شده و موجب بروز مرگ سریع و ناگهانی در شترمرغ می گردند. پیشگیری از بیماریهای کلستریدیایی در شترمرغ از نظر بهداشت عمومی و مسمومیت های غذایی انسان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از تکنیک های در دسترس برای ارزیابی آنتی ژنیک بیماری آنتریت نکروتیک تکنیک الایزا است . - 8 -

استفاده از روش الایزا جهت تعیین تیپ آنتی ژنی جدایه های کلستریدیوم پرفرینجنس بدست آمده از منابع مختلف قبلاً انجام و گزارش شده است . - 12-9 - این تکنیک شناسایی توکسین آلفا بر روی نمونه های مدفوع بدست آمده از شترمرغ های سالم نیز انجام شده است . - 13 ,8 - در مطالعه حاضر توکسین آلفا باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس تیپ A در 10 نمونه مدفوع از 25 نمونه تحت بررسی 40 - درصد - با تکنیک الایزا شناسایی شد. با توجه به اینکه مطالعه بر روی نمونه های مشکوک به انتریت انجام گرفت، نتایج درصد بالاتری را نسبت به مطالعات قبلی نشان می دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید