بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله ما به دنبال یافتن دستهای از جوابهای کرمچالهای در چارچوب گرانش اینشتین هستیم که بطور طبیعی با شاره کیهانی فانتوم حمایت میشوند. بنابراین با اعمال معادله حالت مناسب جوابهای کرمچالهای متناهی محاسبه شدهاند. 

مقدمه

مسالهی اصلی در تئوری نسبیت عام اینشتین، پیدا کردن راه-حلهای دقیق معادلات میدان اینشتین است. برخی از راهحلهای پیدا شده، کاربردهای اساسی در نجوم و کیهانشناسی دارند. کرمچالههای لورنتسی قابل عبور، که اولین بار در مقالهی موریس و تورن مورد توجه قرار گرفتند[1]، جوابهای تئوری اینشتین هستند که دو ناحیه از جهانی یکسان یا دو جهان متفاوت را توسط یک گلوگاه با کمترین شعاع فضا زمان به هم متصل میکنند، چنین ساختارهایی»کرمچاله«نام دارند که شرایط انرژی ضعیف در گلوگاه آنها نقض میشود.

از آنجاییکه جهان انبساط تندشونده دارد و یکی از مدلهایی که شتاب عالم را توصیف میکند، مدل انرژی تاریک است که شرایط انرژی نول را مانند کرمچالهها نقض میکند بنابراین ممکن است که از این انرژی برای تامین مادهی مجازی فضا زمان کرمچالهها استفاده شود. اخیراً عدهای به دنبال معرفی جوابهای کرمچالهای با انرژی تاریک فانتوم بودهاند.[2] معرفی خواص فیزیکی این ساختارها از جمله چگالی انرژی آنها با استفاده از معادله حالتی است که در مدلهای کیهانشناسی بنام معادله حالت گازچاپلین تعمیم یافته در مقاله[3]معرفی شده است. در این کار ما به دنبال محاسبه جوابهای کرمچالهای متقارن کروی هستیم بنابراین با اعمال معادله حالت گاز چاپلین، جوابهای دقیق کرمچالهای را به دست آورده سپس به بررسی شرایط انرژی و پایداری این دسته از جوابها میپردازیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید