بخشی از مقاله

چکیده

جواب هاي استاتیک متقارن کروي در گرانش اینشتین در n بعد مطالعه شده اند. این جواب ها ي مجانبا تخت با اعمال معادله حالت رد صفر بین مولفه هاي تانسور انرژي تکانه به دست می آیند. ما نشان می دهیم که با انتخاب شعاع گلوگاه مناسب می توان ناحیه اي که در آن انرژي ضعیف نقض می شود را کاهش داد. در پایان ما پایداري جواب هاي کرمچاله اي را با اختلالات خطی حول جواب هاي استاتیک محاسبه نموده ایم.

مقدمه

یکی از نتایج تئوري اینشتین وجود راههاي میان بر در فضا -زمان است که کرمچاله نامگذاري شده اند. در واقع دو نقطه از یک فضا-زمان یا دو فضاي متفاوت از طریق یک گلوگاه به هم وصل می شوندبذم.  کرمچاله هاي معرفی شده در چارچوب گرانش اینشتین شرایط انرژي ضعیف را نقض می کنندبلم. ماده حمایت کننده این نوع کرمچاله ها بنام ماده مجازي مشهور است. در سالهاي اخیر تلاشهاي بسیاري براي برطرف نمودن این موضوع و ماده حمایت کننده کرمچاله هایی با ماده معمولی انجام شده است.

از آن جمله می توان به ساخت کرمچاله هاي دینامیکی اشاره نمود که می توانند در زمان هاي معینی شرایط انرژي را ارضاء کنند. همچنین معرفی جواب هاي کرمچاله اي در گرانش هاي تعمیم
 یافته در مقالات بصم دیده می شود. یکی از این نوع کرمچاله هاي قابل عبور کرمچاله هاي پوسته نازك هستند که با تکنیک برش و کپی می توان این نوع کرمچاله ها را ساخت. به علت تمرکز ماده بر روي گلوگاه این کرمچاله می توان با ماده کمتري اقدام به ساخت آنها نمود. این نوع کرمچاله ها توسط بسیاري از محققان بررسی شده اندبخم. در نظریه هاي ابعاد بالا از قبیل نظریه ریسمان و مطالعه جهان هاي ابتدایی بررسی جواب هاي ابعاد بالا اهمیت دارد.

تعدادي از این جواب هاي کرمچاله اي در ابعاد بالا در مقالات بزم  بررسی شده اند. در این مقاله جواب هاي کرمچاله اي در گرانش اینشتین با در نظر گرفتن متریک متقارن کروي معرفی شده توسط موریس و تورن بررسی شده اند. یکی از استراتژي ها براي بدست آوردن جواب هاي کرمچاله اي اعمال یک معادله حالت بین مولفه هاي تانسور انرژي تکانه است. در اینجا ما معادله رد صفر را که در اثر کازمیر شرایط انرژي را نقض می کند در نظر می گیریم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید