بخشی از مقاله

چکیده : 

- را مورد بررسي قرار دهيم.در اين مقاله ما قصد داريم تورم كيهاني در گرانش تله پارالل - گرانش در اين بررسي پس از بيان معادالت حاكم بر ميدان اسكالر مولد تورم ابتدا شرايط تورم غلتش آرام را به صورت تحليلي در اين مدل مورد مطالعه قرار مي دهيم و سپس با محاسبه كميت هاي اختاللي و مقايسه آنها با داده هاي ماهواره پالنك 2015 مقدار عددي برخي از پارامتر هاي مدل را تعيين مي كنيم. در اين مقاله ما نشان مي دهيم كه اگر چه گرانش تله پارالل در اغلب موارد به همان نتايج نسبيت عام منجر مي شود ولي در برخي از موارد شرايط غلتش آرام را به صورت قوي تري ارضا مي كند و همچنين براي - - نتايج همخواني قابل قبولي با داده هاي ماهواره پالنك دارد. همچنين اين مدل تعداد اي-تا هاي الزم جهت حل مسئله تختي همگني و همسانگردي كيهان را فراهم مي آورد.

مقدمه:

در كيهان شناسي استاندارد جهان را به صورت ماده غالب يا تشعشع غالب در نظر مي گيرند اين حالت ها مربوط به شتاب منفي انبساط كيهان مي باشد. اين شتاب منفي انبساط كيهان براي توضيح تمام مسائل كيهان شناسي استاندارد از قبيل مسئله تخت بودن جهان، مسئله افق، وجود تك قطبي مغناطيسي، همگني و همسانگردي كيهان كافي نيست لذا براي غلبه بر اين مشكالت بنيادين كيهان شناسي استاندارد به دوره اي از كيهان با گسترش شتابدار در جهان اوليه احتياج است كه آن را تورم كيهاني مي گويند. ايده تورم كيهاني كه در ابتدا توسط آلن گوث ارائه شد]1[ نه تنها مشكالت مدل استاندارد كيهان شناسي از جمله مشكل تختي جهان، مشكل افق و مشكل عدم وجود نواقص توپولوژيك را بر طرف مي كند بلكه در توضيح شكل گيري هسته اوليه ساختار هاي بزگ مقياس كيهاني از افت و خيز هاي كوانتومي و يا گرمايي در جهان اوليه نيز موفق بوده است.]2-5[

تاكنون مدل هاي متعددي براي تورم كيهاني ارئه شده است كه از جمله آنها مي توان مدل تورمي گرم و سرد، مدل تورمي آشوبناک، گسترش يافته، تواني، هيبريد، طبيعي، فوق طبيعي، دائمي، شامهاي، نوساني، تاكيونيك و غيره را نام برد.]6 [ البته با توجه به داده هاي رصدي بسيار دقيق كه اخيرا توسط ماهواره پالنك و دبليو مپ ارائه شده تعداد كثيري از اين مدل ها كه با داده هاي تجربي همخواني نداشته مردود شده است7[و.]8 اينشتين در سال 1928 ايده تله پارالل را پيشنهاد كرد تا گرانش و الكترومغناطيس را در يك نظريه ميدان يكپارچه متحد كند 9[و.]10 بر خالف نظريه نسبيت عام - - كه در از كانكشن لوي- چويتا با پيچش صفر شكل مي گيرد، در فضا زمان تله پارالل، كانكشن ها با انحناي صفر، چرخش غير صفر را به وجود مي آورند.

از آنجايي كه انحنا برابر صفر است، انتقال موازي يك بردار مستقل از مسير مي باشد. اين منشأ نام تله پارالل است كه به معناي "موازي در فاصله" است. از آن زمان تاكنون ثابت شده است كه نسبيت عام در واقع مي تواند به زبان تله پاراللي ]16-11[ بازنويسي شود، تله پارالل معادل با نسبيت عام است. با توجه به نياز به درک شتاب جهان، نظريه هاي گوناگوني از گرانش تعميم يافته معرفي شده است كه شامل تالش براي تعميم نسبيت عام به - - است و به همان روش تئوري - - گرانش تعميم يافته مي باشد 17[و.]18 در سال هاي اخير كارهاي متعددي در اين حوزه انجام شده است در اغلب موارد تله پارالل به صورت تعميم يافته براي توجيه انرژي تاريك و ماده تاريك به كار گرفته شده است .

]20[ افت و خيزهاي اوليه كيهاني در مدل تله پارالل و همچنين مدل هاي مختلف تله پارالل تعميم يافته مورد بررسي قرار گرفته است 22[و. ]23 گذار از خط فانتوم براي توجيه انرژي تاريك در مدل تله پارالل بيان شده همچنين اختالالت كوانتومي در جهان اوليه در خصوص اين موضوع مورد بررسي قرار گرفته و كميت هاي مشاهده پذير از جمله طيف تواني و مشخصه طيفي براي اين مدل محاسبه شده است23[ و .]24 در اين مقاله ما قصد داريم با به كار بردن نظريه هاي تله پارالل به صورت - - مكانيزمي براي توضيح شتاب اوليه كيهان ارائه دهيم. مهمترين انگيزه براي انتخاب چنين مدل هايي در اين طرح اين است كه در نظريه هاي تعميم يافته - - معادالت ميدان از مرتبه دو هستند و طبيعتا تحليل آن ها با داده هاي كيهاني نسبت به مدل گرانش تعميم يافته با معادله ميدان درجه چهارم بسيار ساده تر خواهد بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید