بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله ما دسته ای از جوابهای کرمچالهای استاتیک در چارچوب اینشتین را مطالعه نموده ایم. ما به دنبال جوابهای کرمچاله ای هستیم که به طور طبیعی با شاره کیهانی فانتوم حمایت میشوند. بنابراین با اعمال یک معادله حالت گاز چاپلین تعمیم یافته جواب های کرمچاله ای مجانبا تخت محاسبه شده اند. در پایان شرایط انرژی ضعیف و پایداری برای این دسته از جوابهای کرمچالهای بررسی شده اند.

مقدمه

کرمچالههای لورنتسی قابل عبور، که اولین بار در مقالهی موریس و تورن مورد توجه قرار گرفتند[1]، جوابهای تئوری اینشتین هستند که دو ناحیه از جهانی یکسان یا دو جهان متفاوت را توسط یک گلوگاه با کمترین شعاع به هم متصل میکنند. در چارچوب تئوری اینشتین، کرمچالهها باید از مواد مجازی ساخته شوند که شرایط انرژی ضعیف را در گلوگاه کرمچاله نقض میکنند یعنی، 0    . pr    در مدلهای کیهانشناسی، یکی از مدلها برای توصیف شتاب عالم، مدل انرژی تاریک است که در این مدل شرایط انرژی نول مانند کرمچالهها نقض میشوند.

ممکن است که از این انرژی برای تامین مادهی مجازی فضا زمان استفاده شود. بنابراین در سالیان اخیر عدهای به دنبال معرفی جوابهای کرمچاله ای با انرژی تاریک فانتوم بوده اند.[2] تکینگی فضا زمان و شرایط انرژی و تحول این ساختارهای کرمچالهای در مدلهای مختلف کیهانشناسی جالب است. [3] معرفی خواص فیزیکی این ساختارها از جمله جرم و چگالی انرژی آنها با استفاده از معادله حالتی که در مدلهای کیهان شناسی بنام معادله حالت گاز چاپلین تعمیم یافته است در مقاله [4] انجام شده است.

در این مقاله بدون محاسبه جواب های دقیق کرمچاله ای فقط با استفاده از معادله بقای انرژی و معادله حالت انرژی تاریک وابستگی جرم کرمچاله ها به ضریب مقیاس جهان بررسی شده است. در این کار ما به دنبال محاسبه جوابهای مجانبا تخت و بررسی کامل شرایط انرژی به پارامتر های معادله حالت گاز چاپلین تعمیم یافته هستیم. در این کار ما ابتدا با اعمال معادله حالت جوابهای دقیق کرمچالهای را به دست آورده و سپس به بررسی شرایط انرژی و پایداری این دسته از جوابها می پردازیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید