بخشی از مقاله

چکیده

مدیریت شرکت، با توجه به ویژگیهای شخصیتی آنها، ممکن است به روشها و ابزارهای مختلف موجب تاثیرگذاری بر رابطه بین سرمایهگذاری و قیمت سهام گردد. در واقع اطلاعات منتشر شده توسط مدیریت و ویژگیهای این اطلاعات منتشره، بر قیمت سهام و بالطبع میزان جذب سرمایهگذاری شرکت تاثیرگذار خواهد بود. در این تحقیق سعی شد تا به بررسی تاثیر متغیر دقت پیشبینی مدیریت اعمال شده در اطلاعات مالی، به عنوان یک ویژگی اطلاعات مالی منتشر شده توسط مدیریت، بر حساسیت سرمایهگذاری به قیمت سهام پرداخته شود. به طور کلی استفاده از یک نمونه از شرکتهای بورس اوراق بهادار در فاصله سال 1385 تا 1393بیانگر این بوده است که میزان سرمایهگذاری شرکتهای نمونه حساسیت معناداری به قیمت سهام آنها داشته است و این بدان معناست که سرمایهگذاری شرکتها به شکل معناداری تحت تاثیر قیمت سهام آنها قرار گرفته است. دیگر نتایج بدست آمده نشان میدهد که دقت پیشبینیهای مدیریت تاثیری معنادار بر حساسیت سرمایه- گذاری به قیمت سهام نداشته است.

واژگان کلیدی: دقت پیشبینی مدیریت، حساسیت سرمایهگذاری به قیمت سهام، بورس اوراق بهادار تهران.

مقدمه
یکی از مسائل و دغدغههای مدیران شرکتها افزایش داراییهای شرکت و به طبع آن افزایش ثروت سهامداران میباشد.لازمه افزایش ثروت سهامداران، سرمایهگذاری در داراییها و پروژههای با خالص ارزش فعلی1 مثبت میباشد. لازمه سرمایه-گذاری در پروژه ها و طرحهای جدید دسترسی به منابع مالی مورد نیاز میباشد، این منابع مالی ممکن است از طریق تامینمنابع خارجی - مانند استقراض، افزایش سرمایه - و یا توسط منابع داخلی خلق شده در فعالیت شرکت، تامین گردد. اما با توجه به محدود بودن منابع در اقتصاد، تامین مالی خارج از سازمان برای اکثر واحدها اجتنابناپذیر بوده و اکثر شرکتهابرای پیشبرد اهداف خود مجبور به سرمایهگذاری از محل وجوه تامین شده خارجی از طرق مختلف میباشند. از آنجایی که عملکرد مدیران از طریق عملکرد مالی شرکت مورد سنجش قرار میگیرد که آن هم وابستگی زیادی به میزان سرمایهگذاری انجام شده دارد، لذا به نحوی عملکرد مدیران وابستگی قابل توجهی به میزان منابع تامین شده برای سرمایهگذاری دارد. باتوجه به وابستگی سرمایهگذاری شرکت به عملکرد مالی آن، تمایل مدیریت به نمایش بیش از حد و غلو کردن در خصوص عملکرد مالی با استفاده از رویکرد عدم گزارش گزارشات و اخبار بد و شتاب در گزارش اخبار خوب افزایش خواهد یافت - احمد2، . - 2015

بیان مسأله تحقیق

مبانی نظری بیانگر آن هستند که قیمت سهام پیشبینی کننده میزان سرمایهگذاری شرکت میباشند - مورک3، . - 1990 توضیح سنتی این مبانی نظری آن است که شرکتها به اطلاعات مربوط به فرصتهای سرمایهگذاری شرکت، مندرج در قیمتهای سهام، واکنش نشان میدهند - توبین4، . - 1969 در واقع قیمتهای سهام شرکت حاوی اطلاعاتی در خصوص فرصتهای سرمایهگذاری شرکت میباشد و بدین شکل میزان سرمایهگذاری شرکت تحت تاثیر قیمت سهام قرار میگیرد. در حقیقت زمانی که کیفیت فرصتهای سرمایهگذاری شرکت افزایش - کاهش - یابد، قیمتهای سهام برای منعکس کردن اثر خالص ارزش فعلی مثبت - منفی - این فرصتهای سرمایهگذاری، افزایش - کاهش - مییابند .

بدین ترتیب رابطه مستقیم و همبستگی مثبتی بین قیمت سهام و سرمایهگذاری شرکت وجود دارد - احمد، . - 2015 همانطور که گفته شد مدیریت شرکت، با توجه به ویژگیهای شخصیتی آنها، ممکن است به روشها و ابزارهای مختلف موجب تاثیرگذاری بر رابطه بین سرمایهگذاری وقیمت سهام گردد. در واقع اطلاعات منتشر شده توسط مدیریت و ویژگیهای این اطلاعات منتشره، بر قیمت سهام و بالطبع میزان جذب سرمایهگذاری شرکت تاثیرگذار خواهد بود. در این تحقیق سعی خواهد شد تا به بررسی تاثیر متغیر دقت پیش-بینی مدیریت در اطلاعات مالی، به عنوان یک ویژگی اطلاعات مالی منتشر شده توسط مدیریت، بر حساسیت سرمایهگذاری به قیمت سهام پرداخته شود.

پیشینه تحقیق

- 2015 - 1 به بررسی تاثیر FDI بر چرخه کسب و کار و افزایش رفاه پرداخت که به صورت تجربی و با استفاده از مدلهای اقتصادسنجی بر روی دادههای پانل - GMM - در سراسر کشورهای شرق آسیایی صورت گرفت. او سهم FDI در کاهش فقررا در شرق آسیا و هرگونه تفاوت احتمالی دیگری را بر عملکرد FDI برای کاهش توسعه انسانی بین مناطق شرق آسیا موردبررسی قرار داد. او استفاده از دادههای ناخالص متغیرهایی مانند GPD و FDI را نمیپذیرد بلکه استفاده از نسبتهایی نظیرجریانهای ورودی خالص FDI بر تشکیل سرمایه ناخالص را انتخاب میکند. بدین ترتیب هدف او کسب نتایج خاصتر وکاملتر میباشد. دویتچ همچنین بجای استفاده از GDP که صرفا متغیری است برای کسب نتایج خاصتری در رفاه، ازشاخص توسعه انسانی استفاده کرد و به این نتیجه رسیدند که فقر با سرمایهگذاری رابطهای معکوس دارد.

میجنگ و همکاران - - 2014 بررسی نمودند که آیا کارایی سرمایهگذاری پس از افشای موارد ضعف کنترلهای داخلی پس ازگزارشگری مالی بهبود مییابد؟ آنها شواهد مستقیمی درخصوص ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایهگذاری فراهم نمودند. آنها دریافتند پیش از افشای ضعف کنترلهای داخلی شرکت دچار کم سرمایهگذاری - بیش سرمایهگذاری - میشوند، زمانی که از نظر مالی محدودند - نامحدودند - مهمتر این که آنها دریافتند که پس از افشا، بازدهسرمایهگذاری شرکت به طور قابل توجهی بهبود مییابد.لارا و همکاران - 2013 - ارتباط محافظهکاری حسابداری و کارایی سرمایهگذاری را مورد بررسی قرار دادند. آنها نتیجه گرفتندکه بیشتر شرکتهای محافظهکار، تمایل کمتری به سرمایهگذاری بیش از حد و کمتر از حد دارند.

علاوه براین، یک رابطه مثبت میان محافظهکاری و بهرهوری یافتند و هیچگونه شواهدی مبنی بر اینکه شرکتهای محافظهکارتر، در طرحهای کم ریسکتر سرمایهگذاری کنند، نیافتند.رحیمی و حری - 1394 - به بررسی اثر نااطمینانی نرخ ارز و تورم بر فرصتهای سرمایهگذاری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. بدین منظور دادههای 100 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد استفاده قرار گرفت. الگوی نظری یکبار با معرفی نرخ ارز واقعی و بار دیگر با ورود تورم، بطور جداگانه مورد برآورد قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که اثر متغیر نااطمینانی نرخ ارز واقعی و نرخ تورم بر تابع سرمایهگذاری کیو- توبین،منفی و معنادار است. همچنین نتایج حاکی از آن است که سرمایهگذاری دوره قبل، جریان نقدی، کیو- توبین و وقفهی آن اثر مثبت و معنادار بر سرمایهگذاری دارند و اثر وقفهی جریان نقدی، وقفه نااطمینانی نرخ ارز واقعی و تورم دوره قبل بر سرمایه-گذاری منفی و معنادار است.

رحیمیان و همکاران - 1392 - به بررسی رابطه وجوهنقد نگهداری شده و بازده سبد سرمایهگذاری سهام پرداختند. برای محاسبه میزان وجوه نقد نگهداری شده نزد شرکتهای مورد مطالعه، از تحلیل رگرسیون چند متغیره، برای ارزیابی بازده سبدسرمایهگذاری بازار سهام شرکتها از شاخص شارپ و برای آزمون فرضیه تحقیق از آزمون مقایسه میانگینها استفاده شدهاست. سپس کلیه مشاهدات بر اساس مقادیر وجوه نقد نگهداری شده مرتب و به پنج طبقه تقسیم شدهاند، به طوری که به تدریج از طبقات اول به آخر، وجوه نقد نگهداری شده افزایش می یابد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که میانگین بازده سبد سرمایهگذاری بازار سهام طبقات بالا، به صورت معناداری از میانگین بازده سبد سرمایهگذاری بازار سهام طبقات پایین بیشتر است.

فرضیه تحقیق
دقت پیشبینیهای مدیریت - به عنوان ویژگی دقت اطلاعات مالی - بر حساسیت سرمایهگذاری به قیمت سهام تاثیرگذار است.
قلمرو تحقیق

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید