بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق ارتباط بین کیفیت حسابداری با تاخیر در قیمت گذاری سهام و بازده آتی سهام مورد بررسی قرار گرفته است . در این پژوهش به منظور بررسی کیفیت حسابداری از پنج متغیر کیفیت اقلام تعهدی ، سود غیر منتظره ، توالی زیان ، مربوط بودن و پایداری سود استفاده شده است . همچنین میزان تاخیر در قیمت گذاری بر اساس شاخص ماسکویتز - ماسکویتز  ،ًًٍِ - انداره گیری شده است . که طی سال های َُ تا َُ در صنعت خودرو سازی انتخاب و فرضیه های پژوهش با استفاده از رگرسیون خطی چند گانه و به روش پنل آزمون شده است . نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می دهد که بین کیفیت اقلام تعهدی و سود غیر منتظره با تاخیر در قیمت گذاری سهام و بازده آتی سهام رابطه مثبت و معنادار وجود دارد . همچنین بین متغیرهای مربوط بودن و پایداری سود با تاخیر در قیمت گذاری سهام رابطه منفی و معناداری می باشد، در حالی که توالی زیان رابطه معناداری با تاخیر و بازده آتی سهام ندارد .

ٌ- مقدمه

کیفیت اطلاعات حسابداری عبارتست از، دقت همراه با هر گزارش مالی که اطلاعات مربوط به جریان های وجه نقد مورد انتظار شرکت را به سرمایه گذاران منتقل می کند. کیفیت حسابداری با استفاده از اطلاعات کمی صورت های مالی، از جمله کیفیت اقلام تعهدی، هموار سازی سود ، تکرار زیان های عملیاتی و سودهای غیر منتظره - سودهای مازاد - محاسبه می شو د .تغییر و توسعه مستمر محیط کسب و کار باعث افزایش روزافزون انتظارات از سیستم اطلاعاتی حسابداری جهت ارائه اطلاعات جامع تر، کامل تر و با کیفیت تر می شود . بنابراین کیفیت اطلاعات مالی از مهمترین مباحث مطرح در حسابداری و دغدغه همیشگی آن بوده است . از نظر برخی از صاحب نظران نادیده انگاشتن اهمیت کیفیت اطلاعات حسابداری باعث بروز مسائل زیر می شود:

ٌ- افزایش میزان ابهام؛

ٍ- ریسک بالاتر در نتیجه ابهام بیشتر؛

َ- مطالبه نرخ بازده بیشتر توسط سرمایه گذاران به علت ریسک بالاتر؛

ُ- بالا رفتن هزینه سرمایه و کاهش قیمت اوراق بهادار در نتیجه افزایش توقع سرمایه گذاران.

بالا رفتن هزینه سرمایه به میزان قابل ملاحظه ای منجر به کاهش کارآیی اقتصاد می شود. بنابراین اطلاعات فاقد کیفیت، در درجه اول دارای پیامدهای نامناسب برای خود شرکت و در درجه دوم بازارسرمایه و به تبع آن اقتصاد کشور است - دیانتی،ٌَََ - . اطلاعات فراهم شده توسط سیستم اطلاعاتی حسابداری بخشی از اطلاعاتی است که سرمایه گذاران برای پیش بینی جریان های نقدی آتی به کار می برند؛ تجدیدنظر در پیش بینی جریان های نقد آتی بر مبنای اطلاعات بی کیفیت در مقایسه با تجدیدنظر مبتنی بر اطلاعات با کیفیت مطلوب ، منجر به برآورد های نامشخصی از قیمت سهم می شود .با توجه به عدم اطمینان حاصل از کیفیت نامطلوب اطلاعات در برآوردقیمت سهام، با گذر زمان، درک بهتری از محتوای اطلاعات منتشره فراهم می شود و نیز یادگیری از ارزیابی های سایر سرمایه گذاران منجر به بهبود تجدیدنظر در برآوردها شده و در نهایت تعدیل قیمت سهم با تأخیر روی خواهد داد . نقص اطلاعات به طور بالقوه مانعی بر سر راه کشف به موقع قیمت ها بوده و قیمت سهام به تاخیر افتاده ، به نوعی محصول اطلاعات ناقص است . تأخیر در تعدیل قیمت برای خریدار و فروشنده مخاطره آمیز است و این مخاطره ناشی از عدم انعکاس کامل اطلاعات در قیمت است .انعکاس کامل و بلادرنگ اطلاعات ممکن است اثرات منفی و یا مثبت بر قیمت سهم داشته باشد .درحالی که خریدار و فروشنده به موجب این انتخاب انتظارکسب صرف ریسک را دارند. - کالن و همکاران  ،ًًٌٍ - .
هدف این تحقیق تبیین رابطه ی بین کیفیت اطلاعات حسابداری، تاخیردر قیمت گذاری سهام و بازده های آتی سهام است. در این پژوهش ارتباط بین سرعت تعدیل در قیمت گذاری و کیفیت حسابداری مورد بررسی قرار گرفته و نقش کیفیت حسابداری در فرآیند تشکیل قیمت مشخص می گردد. درک تاخیر در قیمت گذاری به این دلیل حائز اهمیت است که، تعدیل در قیمت گذاری آهسته می تواند کارایی تخصیص سرمایه را از طریق تاثیر بر تصمیمات سرمایه ای سرمایه گذار و یا تصمیمات سرمایه ای شرکت محدود سازد. همچنین نشان داده خواهد شد که کیفیت حسابداری ضعیف به طور غیر مستقیم، به واسطه ی تاخیر قیمت، با هزینه سرمایه ی بالاتر در ارتباط است و نهایتا بیانگر این مطلب است که، کیفیت حسابداری ضعیف از دیدگاه اقتصادی پرهزینه است .

ٍ- مبانی نظری پژوهش

کیفیت حسابداری : نقش اصلی اطلاعات حسابداری در بازارهای مالی فراهم کردن زمینههای لازم برای تخصیص بهینهی منابع است. در پی رسواییهای مالی اخیر، اطمینان و اعتماد سرمایهگذاران به سیستم گزارشگری مالی ضعیف شده و کیفیت سود به عنوان یک عامل مهم در تعیین اعتبار و قابلیت اعتماد ارقام گزارش شده پدیدار گشت. در نتیجه، تعیین کیفیت اطلاعات حسابداری و نتایج حاصل از آن، مورد علاقهی سرمایهگذاران، مدیران، قانونگذاران و تدوینکنندگان استانداردها است . به عبارتی کیفیت حسابداری را می توان میزان دقت گزارش گری مالی در انعکاس اطلاعات مربوط به عملیات و جریان نقدی واحد انتفاعی تعریف نمود - لی  ًًٌٍ - که در این پژوهش برای محاسبه کیفیت حسابداری از شاخص هایی متعددی استفاده شده است . که یکی از این شاخص ها اقلام تعهدی میباشد .

اقلام تعهدی: عبارت است از برآوردهایی از سودهای غیرنقدی که به دلیل تفاوت در زمان بندی بین تهیه یا مصرف کالا یا خدمات و دریافت یا پرداخت وجه نقد بابت کالاها و خدمات به وجود می آید .معیار مورد استفاده در این تحقیق برای اندازه گیری اقلام تعهدی بر مبنای مدل فرانسیس و همکاران - ًًٍِ - و مدل دیچوو و همکاران   - ًًٍٍ - استوار است.

مربوط بودن : مربوط بودن به عنوان میزانی که سودهای حسابداری گزارش شده، تغییرات در ارزش شرکت را توصیف می کنند، در نظر گرفته می شود - کولینز و همکاران ، ٌُُْ ؛ فرانسیس و اسچیپر ، ٌُُُ

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید