بخشی از مقاله

چکیده
مدیریت شرکت، با توجه به ویژگیهای شخصیتی آنها، ممکن است به روشها و ابزارهای مختلف موجب تاثیرگذاری بر رابطه بین سرمایهگذاری و قیمت سهام گردد. در واقع اطلاعات منتشر شده توسط مدیریت و ویژگیهای این اطلاعات منتشره، بر قیمت سهام و بالطبع میزان جذب سرمایهگذاری شرکت تاثیرگذار خواهد بود. در این تحقیق سعی شد تا به بررسی تاثیر متغیر محافظهکاری اعمال شده در اطلاعات مالی، به عنوان دو ویژگی اطلاعات مالی منتشر شده توسط مدیریت، بر حساسیت سرمایهگذاری به قیمت سهام پرداخته شود. به طور کلی استفاده از یک نمونه از شرکتهای بورس اوراق بهادار درفاصله سال 1385 تا 1393بیانگر این بوده است که میزان سرمایهگذاری شرکتهای نمونه حساسیت معناداری به قیمت سهام آنها داشته است و این بدان معناست که سرمایهگذاری شرکتها به شکل معناداری تحت تاثیر قیمت سهام آنها قرار گرفته است.

سایر نتایج بدست آمده بیانگر آن است که میزان محافظهکاری اعمال شده در اطلاعات مالی تاثیری مثبت و معنادار بر میزان سرمایهگذاری شرکتهای بررسی شده داشته و این بدان معناست که با افزایش محافظهکاری بر میزان مخارج سرمایهایشرکتها افزوده شده است. به عبارت دیگر این نتیجه نشان میدهد که محافظهکاری اعمال شده تاثیری معنادار بر حساسیت سرمایهگذاری به قیمت سهام داشته است و با افزایش این ویژگی اطلاعات مالی شاهد حساسیت معنادار سرمایهگذاری بهقیمت سهام میباشیم.
واژگان کلیدی: محافظهکاری، حساسیت سرمایهگذاری به قیمت سهام، بورس اوراق بهادار تهران.

مقدمه
یکی از مسائل و دغدغههای مدیران شرکتها افزایش داراییهای شرکت و به طبع آن افزایش ثروت سهامداران میباشد.لازمه افزایش ثروت سهامداران، سرمایهگذاری در داراییها و پروژههای با خالص ارزش فعلی1 مثبت میباشد. لازمه سرمایه-گذاری در پروژه ها و طرحهای جدید دسترسی به منابع مالی مورد نیاز میباشد، این منابع مالی ممکن است از طریق تامینمنابع خارجی - مانند استقراض، افزایش سرمایه - و یا توسط منابع داخلی خلق شده در فعالیت شرکت، تامین گردد. اما با توجه به محدود بودن منابع در اقتصاد، تامین مالی خارج از سازمان برای اکثر واحدها اجتنابناپذیر بوده و اکثر شرکتها برای پیشبرد اهداف خود مجبور به سرمایهگذاری از محل وجوه تامین شده خارجی از طرق مختلف میباشند.

از آنجایی که عملکرد مدیران از طریق عملکرد مالی شرکت مورد سنجش قرار میگیرد که آن هم وابستگی زیادی به میزان سرمایهگذاری انجام شده دارد، لذا به نحوی عملکرد مدیران وابستگی قابل توجهی به میزان منابع تامین شده برای سرمایهگذاری دارد. با توجه به وابستگی سرمایهگذاری شرکت به عملکرد مالی آن، تمایل مدیریت به نمایش بیش از حد و غلو کردن در خصوص
عملکرد مالی با استفاده از رویکرد عدم گزارش گزارشات و اخبار بد و شتاب در گزارش اخبار خوب افزایش خواهد یافت - احمد2، . - 2015

بیان مسأله تحقیق

مبانی نظری بیانگر آن هستند که قیمت سهام پیشبینی کننده میزان سرمایهگذاری شرکت میباشند - مورک3، . - 1990 توضیح سنتی این مبانی نظری آن است که شرکتها به اطلاعات مربوط به فرصتهای سرمایهگذاری شرکت، مندرج در قیمتهای سهام، واکنش نشان میدهند - توبین4، . - 1969 در واقع قیمتهای سهام شرکت حاوی اطلاعاتی در خصوص فرصتهای سرمایهگذاری شرکت میباشد و بدین شکل میزان سرمایهگذاری شرکت تحت تاثیر قیمت سهام قرار میگیرد. در حقیقت زمانی که کیفیت فرصتهای سرمایهگذاری شرکت افزایش - کاهش - یابد، قیمتهای سهام برای منعکس کردن اثر خالص ارزش فعلی مثبت - منفی - این فرصتهای سرمایهگذاری، افزایش - کاهش - مییابند .

بدین ترتیب رابطه مستقیم و همبستگی مثبتی بین قیمت سهام و سرمایهگذاری شرکت وجود دارد - احمد، . - 2015 همانطور که گفته شد مدیریت شرکت، با توجه به ویژگیهای شخصیتی آنها، ممکن است به روشها و ابزارهای مختلف موجب تاثیرگذاری بر رابطه بین سرمایهگذاری و قیمت سهام گردد. در واقع اطلاعات منتشر شده توسط مدیریت و ویژگیهای این اطلاعات منتشره، بر قیمت سهام و بالطبع میزان جذب سرمایهگذاری شرکت تاثیرگذار خواهد بود. در این تحقیق سعی خواهد شد تا به بررسی تاثیر متغیر محافظهکاری اعمال شده در اطلاعات مالی، به عنوان یک ویژگی اطلاعات مالی منتشر شده توسط مدیریت، بر حساسیت سرمایهگذاری به قیمت سهام پرداخته شود.

پیشینه تحقیق

دای و یانگ - - 2015 در تحقیقی به بررسی رابطه حسابداری محافظهکارانه، سیاست های پولی و اعتبار تجاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار چین پرداختند. فرضیه زیربنایی این تحقیق عنوان میکند که حسابداری محافظهکارانه با توجه به زمان شناسایی زیان شرکتها، توانایی کاهش زیان احتمالی مشتریان و اعتباردهندگان تجاری شرکت را در زمان انعقاد قرارداد داراست. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که در شرایط ابهام در نتیجه اجرای سیاستهای پولی ریاضتی،حسابداری محافظهکارانه به دلیل کاهش زیان احتمالی، تاثیر به سزایی در کسب اعتبار تجاری دارد.

کیم و همکاران - - 2013 با استفاده از عرضه فصلی سهام به آزمون نقش محافظهکاری حسابداری در بازار سهام پرداختهاند.نتایج این پژوهش نشان داد که شرکتهای با درجه محافظهکاری بالاتر، عکسالعملهای منفی کمتری نسبت به اطلاعیه عرضه فصلی سهام تجربه میکنند. علاوه براین، در این پژوهش نشان داده شده است که یک مکانیسم با اهمیت که ازطریق آن
محافظه کاری بر بازده اطلاعیه های عرضه فصلی سهام اثر میگذارد، با کم کردن تاثیر منفی عدم تقارن اطلاعاتی صورت می-گیرد. از دستاوردهای دیگر این پژوهش میتوان به این نتیجه گیری اشاره کرد که شرکتهای محافظه کار پس از عرضه سهام همچنان از محافظه کاری حسابداری استفاده میکنند.

زو و همکاران - - 2012 با بررسی1053 شرکت در بورس اوراق بهادار شانگهای و شنژن از سال 2003 تا 2007، به آزمون رابطه بین سرمایهگذاری و محافظهکاری پرداختند. نتایج این پژوهش حاکی از این بود که زمانی که سرمایهگذاری از مرز خالص سرمایه داخلی فراتر میرود و به تامین مالی خارجی نیاز است، همبستگی مثبتی بین محافظهکاری و سرمایهگذاری وجود دارد و زمانیکه سرمایهگذاری کمتر از خالص سرمایه داخلی است همبستگی منفی بین محافظهکاری و سرمایهگذاری وجود دارد.طالب نیا - - 1394 در تحقیقی به بررسی اثر اعتبار تجاری و عمق مالی بر میزان نگهداشت وجه نقد پرداخته است.

نتایج این تحقیق نشان داد در سطح اطمینان 90 که رابطه معکوس و معنیداری میان اعتبار تجاری شرکتها و سطح نگهداشت وجه نقد آنها وجود دارد، بطوریکه با افزایش اعتبار تجاری شرکتها از سطح نگهداشت وجه نقد آنها کاسته میشود. در این تحقیق همچنین نشان داده شد که میان عمق مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و سطح نگهداشت وجه نقد آنها رابطه معنیداری وجود ندارد.پورزمانی - - 1394 در تحقیقی به بررسی تاثیر کیفیت افشاء، محافظه کاری و رابطه متقابل آنها بر هزینه سرمایه سهام عادی پرداخت. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر کیفیت افشاء، محافظه کاری و رابطه متقابل آنها برهزینه سرمایه سهام عادی می-

باشد. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق با استفاده از روش دادههای پانل حاکی از این است که کیفیت افشا و محافظه-کاری اثر معکوسی بر هزینه سرمایه سهام عادی دارد بطوری که با افزایش میزان کیفیت افشا و یا محافظه کاری از هزینهسرمایه سهام عادی شرکتها کاسته میشود. همچنین در بررسی اثر متقابل محافظه کاری و کیفیت افشا بر هزینه سرمایه سهام عادی یافتههای تحقیق مؤید این است که با افزایش کیفیت افشا از میزان تأثیر محافظه کاری بر هزینه سرمایه سهام عادی کاسته میشود. نتایج این تحقیق از منظر تئوری قراردادی محافظهکاری و تئوری عدم تقارن اطلاعاتی قابل تبیین میباشد.

فرضیه تحقیق

اطلاعات مالی محافظهکارانه - به عنوان یک ویژگی اطلاعات مالی - بر حساسیت سرمایهگذاری به قیمت سهام تاثیرگذار است.

قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق در سه بعد زمان، مکان و موضوع تحقیق به شرح زیر می باشد:

قلمرو زمانی: اغلب موضوعات مالی مانند سایر موضوعات علمیکه از روشهای آماری در پژوهشها و تحقیقات خود استفاده مینمایند، نیازمند داده ها و اطلاعاتی میباشند که در طول یک دوره زمانی ایجاد میشوند. بدیهی است که هر اندازه تعداد داده های مورد نیاز، مربوط به دوره زمانی طولانی تر باشد، نتایج بدست آمده از روشهای آماری با دقت و صحت بیشتری توام خواهد بود. دوره زمانی تحقیق بین سالهای 1385 تا 1393 میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید