بخشی از مقاله

چکیده

موضوع این مقاله ارائه ی روشی برای حل مسائل برنامه ریزی خطی با ضرایب فازی می باشد. با توجه به روشهای موجود تا کنون به درجه عضویت ضرایب فازی اهمیت داده نشده است,از طرفی می دانیم تفاوت اساسی اعداد فازی با اعداد قطعی در درجه عضویت اعداد فازی می باشد. در این مقاله به دوحالت برنامه ریزی خطی فازی: منابع فازی و تمام ضرایب فازی توجه می شود . که این روش مبتنی بر روش پیشنهادی حل مسائل چند هدفه و بزرگترین درجه ی عضویت ضرایب فازی است.

-1 مقدمه

دنیای امروزی همراستا با توسعه توانمندی های نسل بشربه سمت پیچیدگی های بیشتر در حال حرکت است.شرایط قطعی ومطمئن گذشته جای خودرابه شرایط نا مطمئن و توام با ابهام می دهند .دراین شرایط تصمیم گیری به عنوان جاری ترین مسئله در زندگی شخصی و کاری انسان ها با چالش های فراوانی روبرو گشته ونیازمند روش های مدرنتری میباشد. دراین عرصه برنامه ریزی خطی فازی یک مدل ریاضی برای جستجو و انتخاب بهترین روش انجام کار از میان مجموعه راهای ممکن می باشد از آنجا که در این مدل تمام روابط از درجه یک می باشند مدل خطی و چون ضرایب و منابع در مدل از نوع فازی می باشند برنامه ریزی خطی فازی نامیده می شود. برنامه ریزی خطی فازی اولین بار توسط Tanaka و همکاران >1@ مطرح گردید. در این مقال سعی داریم روشی برای حل اینگونه مسائل که مبتنی است بر بزرگترین درجه عضویت اعداد فازی حاضر در مسئله بابهره گیری از مدل چند هدفه ارائه دهیم.

- 2 مراحل این روش

گام اول : مشخص کردن توابع عضویت ضرایب فازی عنوان زیربخش ها گام دوم : در قالب برنامه ریزی چند هدفه - تابع هدف همراه با توابع عضویت قیود - بهینه می گردد . روش پیشنهادی برای حل مسئله برنامه ریزی چند هدفه:می توان یک مسئله برنامه ریزی چند هدف را به صورت ریز در نظر گرفت: سپس با ضرب هر تابع در عکس مقدار بهین خود تابعی بدون واحد می سازیم که بردشان در [0,1] است. حال به کمک مسئله برنامه ریزی خطی زیر یک جواب رضایت بخش برای مسئله برنامه ریزی چند هدف بدست میآید .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید