بخشی از مقاله

خدمات ارزش افزوده شبکه های اجتماعی برای سازمان 0.2

 

چكيده

نگاه سنتی، شبکه اجتماعی را به عنوان يک وب سايت معرفی می کند اما اگر مطابق با نگاه های نوظهور، شبکه اجتماعی را به مثابه يک پلت فرم بپذيريم آنگاه می توان اين فناوری را به عنوان يک سرويس پايه در نظر گرفت که بر روی آن میتوان خدمات ارزش افزوده متعددی را سوار کرد. اين نقش در سازمان 6.1 جدیتر و پررنگتر می شود. سازمان 6.1 نسلی از سازمانهای فناوری محور است که با بهره گیری از فناوريهای رايانش اجتماعی، رايانش ابری و رايانش سرويس گرا ، به دنبال هدايت اجتماعات آنالين به سمت اهداف تجاری است . در همین راستا ، هدف از اين مقاله معرفی بعضی از رايج ترين خدمات ارزش افزوده شبکه های اجتماعی در سازمان 6.1 است.

واژگان كلیدی: سازمان -Enterprise 6.1( 6.1 ، شبکه اجتماعی -Social Network( ، خدمات ارزش افزوده -Value Added Services(


1


8مقدمه

در محیط کسب و کار مدرن ، سازمان ها برای موفق شدن در بازار رقابتی احتیاج به اطالعات، منابع و مشتريان جديد دارند . بر همین اساس شبکه سازی میان کارکنان، مشتريان و ساير سازمانهای همکار به عنوان يکی از ابزارهای کسبوکار مدرن متصور می شود .[4] به بیان ديگر، عمل شبکه سازی، يکی از رويکردهای نوين مرتبط با رفتار کسبوکارهای نوين به شمار می آيد. شبکهسازی کسب و کار1 و شبکه سازی مشتريان6 ، نمونه هايی از اين شبکهها هستند. در حقیقت ، شبکه سازی به توانايی سازمان برای توسعه و حفظ روابط با سرمايه ها و دارايی های ارزشمند است قابلیت بهبود کسبوکار سازمان را دارند. امروزه شبکههای اجتماعی مجازی3 نقش بسزايی در اين شبکهسازیها دارند . [5 ]
به علت افزايش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در کاربردهای سازمانی و تجاری، ديدگاههای مدرنی نسبت به آنها به وجود آمده است. يکی از اين ديدگاه ها پذيرش شبکه های اجتماعی به عنوان يک پلتفرم4 برای تولید خدمات و نرمافزارهای کاربردی اجتماعی5 است. اگر شبکه اجتماعی به عنوان يک پلت فرم پذيرفته شود به اين معنا است که میتواند بستری برای تولید و توسعه خدمات و نرم افزارهای جديد در نظر گرفته شود. به بیان ديگر، مطرح شدن اين ديدگاه به معنای پیدايش فرصتهای جديد برای کاربردهای جديد و خدمات ارزش افزوده2 قابل استفاده در سازمان های مدرن همچون سازمان 7 6. 1 است.[13] بر همین اساس هدف از اين مقاله بررسی خدمات ارزش افزوده شبکههای اجتماعی در سازمان 6.1 است.

در اين مقاله چند فرض اولیه مبنا قرار گرفته است :

.1 بنگاه اقتصادی يک نهاد اجتماعی با کارکردهای تجاری است. .6 شبکه اجتماعی، يک پلت فرم است و نه صرفاً يک وبسايت.

3. شبکه اجتماعی، يک خدمت پايه برای سازمان 6.1 است.

4. شبکه اجتماعی، قابلیت تجمیع تمام فناوریهای وب 6.1 را در خود دارد.

در همین راستا، اين مقاله به صورت زير سازماندهی میشود: پس از مقدمه ، بخش دوم بر روی ادبیات تحقیق تمرکز دارد. سپس در بخش سوم به نقش شبکه های اجتماعی مجازی در سازمان 6.1 اشاره می شود. مجموعه ای از خدمات ارزش افزوده شبکه های اجتماعی مجازی در سازمان 6.1 در بخش چهارم معرفی می شوند. نهايتا در بخش آخر از مطالب بخش های قبل جمع بندی و نتیجه گیری می شود.

.2تعاريف و مفاهیم اولیه .2.8 خدمات ارزش افزوده

بطور کلی خدمات ارزش افزوده، دستهای از خدمات هستند که بر روی بستری آماده و در حال فعالیت اضافه شده و به کاربران حال حاضر بستر مورد اشاره، ارايه میشوند. اين امر عالوه بر افزودن قابلیت های بستر اصلی به افزايش کاربران آن و باال رفتن درآمدها نیز کمک مؤثری خواهد کرد. منظور از

خدمات ارزش افزوده، هر خدمتی است که فراتر از خدمات پايه8 باشد. به عنوان مثال، در حوزه ارتباطات سیار خدمات ارزش افزوده، هر خدمتی است که فراتر از خدمات مکالمه صوتی باشد 6]،. [1 به عنوان مثال ، خدمت آهنگ انتظار و صندق پیام صوتی از جمله خدمات ارزش افزودهی بنا شده بر روی خدمت پايه ای مکالمه صوتی محسوب می شود.

.8.8 وب 2.2

وب 6.1 اصطالحی است که به نسل دوم وب اطالق میشود. وب 6.1 محیطی تعاملی است که متشکل از فناوریهای اجتماعی9 و در آن تعامالت و خرد جمعی کاربران نقش مهمی ايفا میکند.[13]

.8.2 شبكه اجتماعی مجازی


شبکه اجتماعی مجازی نوع خاصی از شبکههای اجتماعی است که در آن روابط اشخاص، بر پايه رايانه و اينترنت، و به صورت آنالين انجام می شود. اجتماعی آنالين که کاربران آن، مجاز به اشتراک گذاری انواع محتوا -همچون متن، تصوير، فیلم( و برقراری ارتباط با ديگران هستند. چنین شبکههای اجتماعی را میتوان چکیده وب 6.1 برشمرد که در آن، اعضا با تعامل و همفکری و با استفاده از برنامهها بطور مشارکتی اقدام به ساختن محتوای وب میپردازند.

به بیان ديگر ، شبکههای اجتماعی مجازی، نسل جديدی از محیطهای شبکه ای هستند. در اين محیط ها، کاربران متصل به شبکه، حول محور مشترکی به صورت مجازی دور يکديگر جمع میشوند و اجتماعات آنالين را تشکیل میدهند. بعضی از مصاديق مشهور شبکه های اجتماعی مجازی اينترنتی عبارتند از: تويیتر، لینکدين و فیسبوک. اين کاربران می تواند هم در نقش تولیدکننده و هم در نقش مصرفکننده برای سازمان ظاهر شوند.

همانطور که در جدول 1 نشان دادهايم به شبکههای اجتماعی میتوان حداقل از 5 ديدگاه نگريست:

شبكه اجتماعی به مثابه پلت فرم

از يک ديدگاه فناورانه، يک شبکه اجتماعی يک بستر نرمافزاری است که بقیه نرم افزارها برای اجرا شدن بر روی اين پلت فرم قرار می گیرند. اين پلت فرم مجموعهای از فناوری های اجتماعی و زيرسیستمهای شبکه سازی افراد و تحلیل داده ای است. در ديدگاه شبکه اجتماعی به عنوان پلت فرم، شبکه اجتماعی به عنوان يک مجموعه همگن از وظايف در نظر گرفته می شود که از طريق تعدادی وب سرويس ، واسط برنامه نويسی -API( و الگوهای خاص کاربردی قابل دسترس و قابل توسعه است. در اين ديدگاه ، شبکه اجتماعی ، پديده ای فراتر از يک وب سايت يا پايگاه داده است بلکه همانند سرزمینی برای بنانهادن انواع ساختمان ها -همچون انواع نرم افزار جديد، انواع کسب و کار جديد و ساير موارد( بر روی آن می باشد.

به عنوان مثال در [8] فیس بوک به عنوان يک پلت فرم برای توسعه نرم افزارها و سرويس های اجتماعی توسط کاربران در نظر گرفته می شود. يعنی فیس بوک به دنبال فراهم کردن بستری است که کاربران بتواند نرم افزارها و خدمات خود را با استفاده از API ها و وب سرويس های مختلف در محیط فیس بوک توسعه داده و اجرا کنند. به بیان ديگر از اين ديدگاه فیس بوک به عنوان يک پلت فرم توسعه سرويس 4-SDP( در نظر گرفته شده است. همچون Microsoft DPaaS که يک پلت فرم توسعه نرم افزار را به عنوان سرويس ارائه می کند.[7] را يعنی از اين ديدگاه ، کاربران جايگاه واالتری پیدا کرده و عالوه بر بهاشتراکگذاری محتوا و برقراری ارتباطات با ديگران، توانايی توسعه قابلیتهای فیس بوک را نیز دارند -شکل .-1


شكل –8فیس بوک به مثابه پلت فرم توسعه نرم افزار و سرويس[1]
از منظر رايانش ابری1 اين ديدگاه با مدل پلت فرم به مثابه سرويس 2PaaS همخوانی دارد.

.4سازمان E2.2- 2.2

سازمان - 6.1 بنگاه - 6. 1 نسل جديدی از سازمانهای فناوری محور است که اساس وجودی خود را بر روی مشارکت و همکاری تمام ذينفعان يک سازمان با استفاده از فناوری های وب 6.1 بنا کرده اند.[13] به بیان ديگر، معماری سازمان 6.1 ، يک معماری مبتنی بر وب3 است که در کسب و کارهای داده محور 4-DCB( کاربرد فراوان دارد. بنگاه های اقتصادی نسل آينده ، بنگاه هايی وابسته به داده هستند -شکل .-6

شكل-2 بنگاه های اقتصادی داده محور[9]

سازمان 6.1 يک يکپارچه سازی راهبردی از فناوری های وب 6.1 در يک اکسرانت، اينترانت سازمانی و فرآيندهای کسب و کار سازمان است. يعنی در سازمان 6.1 ، فناوری های وب 6.1 و فرآيندهای کسب و کار سازمان با همديگر همگرا می شوند. بطور کلی سازمان 6.1 از ترکیبی از نرم افزارهای اجتماعی و فناوری های مشارکتی همچون RSS ، شبکه های اجتماعی، بالگ ها و ويکی ها پیاده سازی میشود.[11]

سازمان 6.1 نتیجه همگرايی میان رايانش اجتماعی5 ، رايانش ابری2 و رايانش سرويس گرا7 است. در حقیقت در اين بحث ، سازمان به عنوان شبکهای از عاملها8 ، سرويس ها و اطالعات، شناخته می شود. عناصر اصلی تشکیل دهنده سازمان 6.1 عبارتند از:
• سرويس گرايی

• فناوری وب 6.1

• محیط رايانش ابری


سازمان 6.1 سازمانی است که ضريب نفوذ فناوری های نسل دوم وب در آن بسیار باال است و اساس زيرساختی و فناورانه آن را تشکیل می دهد. به بیان بهتر، سازمان 6.1 ، سازمانی است که توسط فناوری های وب 6.1 توانمند شده است. سازمان 6.1 تلفیقی از فناوری ها، ديدگاه ها، متدولوژی ها، چارچوب ها و مفاهیم وب 6.1 است که با رويکرد معماری سرويس گرا بوجود آمده است. سازمان 6.1، دارای زيرساخت سرويس گرا، سیستم های سرويس گرا و کسب و کار سرويس گرا است که برای پیشبرد اهداف خود از فناوری ها و مفاهیم نسل دوم وب بهره می گیرد. منظور از معماری سرويس گرا در سازمان 6.1، يک چارچوب استراتژيک از فناوری های وب 6.1 که به تمام سیستم های داخل و خارج اجازه ارائه يا دريافت سرويس های خوش-تعريف را می دهد. در سازمان 6.1، SOA، روشی برای طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای گسترده سازمانی به وسیله ارتباط بین سرويس هايی که دارای خواص اتصال سست ، دانه درشتی و قابل استفاده مجدد هستند. معماری سرويس گرا در سازمان 6.1 شامل سیاست ها، تجارب و چارچوب هايی است که کارکردهای سیستمی را قادر می سازد بصورت مجموعه ای از سرويس های توزيع شده در اندازه های مورد نظر سازمان تعريف شوند و با همديگر تعامل و همکاری داشته باشند. اين سرويس ها با کمک تعريف يک واسط استاندارد و مستقل از پلت فرم پیاده سازی مجزا شده اند.


.4.8 شبكه اجتماعی در خدمت كسب و كار سازمان 2.2

در سازمان 6.1 محوريت با کاربر و تاکید بر شبکه سازی کاربران است. فناوری های سازمان 6.1 تمرکز قابل توجهی بر روی اجتماع مردم -شبکه سازی افراد بدون توجه به مقیاس های زمانی و مکانی( دارند. اين اجتماع سازی و شبکه سازی موجب پیدايش مدلهای کسب و کار نوظهور شد که نیازمند مدل ها و روش های تجاری متفاوتی داشتند -شکل .-3

شكلE2.2 -3 به عنوان شاخه ای از كسب و كار اجتماعی و مديريت اجتماعات آنالين

در حقیقت هر نوع کسب و کار گسترده مبتنی بر نظامهای اجتماعی و شبکه های اجتماعی را می توان بخشی از فعالیت های اقتصادی اين سازمان ها در نظر گرفت. الزم به ذکر است امروزه حضور بنگاه های اقتصادی در شبکههای اجتماعی -به عنوان مثال از طريق صفحات اختصاصی( عالوه بر در دسترس قرار دادن محصوالت و خدمات آنها با استفاده از هزينه های مناسب، کمک قابل توجهی به شناسايی و جذب مخاطبان جديد و ايجاد امکان ارتباط با گروه های مختلفی از مخاطبان همچون کارشناسان، خبرگان و رقبا را فراهم می کند. همچنین حضور بنگاه های اقتصادی در اين شبکه ها دسترسی به منابع و اطالعات را آسان تر و چابک تر می کند.

سازمان 6.1 برای اساس مدل کسب و کار اجتماعی فعالیت می کند. مدل کسب و کار اجتماعی يک مدل کسب و کار مبتنی بر سرمايه های اجتماعی است. در حقیقت اين نوع از کسب و کار به دنبال تبديل سرمايه های اجتماعی به سرمايه های اقتصادی با استفاده از فناوریهای اجتماعی است. اين مدل کسب و کار بر روی بهره برداری روشمند از مشارکت جمعی و جمعسپاری در راستای افزايش درآمدهای اقتصادی تاکید دارد. بايد دقت داشت که چون در شبکه های اجتماعی ذائقه ها، تمايالت و نیازهای عمومی مردم مشخص می شوند بنابراين اين اجتماعات را می توان به عنوان يکی از فضاهای نوظهور برای تجارت و تولید درآمد در نظر گرفت. بنابراين اين استعداد بالقوه فناوریهای اجتماعی همچون شبکه های اجتماعی موجب جلب توجه بنگاه های اقتصادی برای بهره برداری در جهت بازارسازی، بازاريابی، بازارداری و ساير فعالیتهای درآمدزا شد.


.5خدمات ارزش افزوه شبكه های اجتماعی مجازی برای سازمان 2.2

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید