بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق، پاسخهای تحلیلی معادله شرودینگر برای پتانسیل مولکولی نوع نمایی شیوبرگ به همراه طیف انرژی با بهرهگیری از تقریب گرین- آلدریچ برای حالتهای غیر صفر اندازه حرکت زاویهای، با استفاده از رهیافت نیکیفروف- یوارف مورد بررسی قرار گرفته و خواص ماکروسکوپیکی متناظر نظیر انرژی میانگین ارتعاشی، گرمای ویژه و انرژی آزاد چنین سامانهای به همراه تابع پارش مربوط به ناحیه با دمای بالا بر حسب تابع خطای موهومی بهصورت تحلیلی ارائه میگردد.

مقدمه

در بررسی سیستمهای بسذرهای و پدیدههای متناظر با آن، از مبحث مکانیک آماری برای توصیف خواص مختلف ماکروسکوپیکی استفاده میگردد. بدین منظور برای دستیابی به متغیرهای ماکروسکوپیکی لازم است که گذارهای مابین حالتهای کوانتومی که بهصورت تصادفی و نیز سریع روی میدهند را نیز لحاظ نمود .[1] از این منظر برای مطالعه حرارتی چنین سیستمهایی میبایست از معادله شرودینگر بهره گرفت که اطلاعات عملی مهمی را در زمینه تحول سیستمهای فوق بدست میدهد .

[2] بررسی توابع حرارتی مربوط به پتانسیلهای مختلف در حوزههای نسبیتی و غیرنسبیتی در دهههای اخیر در کانون توجه محققان این حوزه قرار گرفته است 3] ، .[4 سیستمهای شامل پتانسیل نوع نمایی را برای حالتهای 0 بهدلیل در برداشتن جمله گریز از مرکز تنها میتوان با روشهای تقریبی مورد بررسی قرار داد. این تقریب بر پایه بسط جمله شامل سد گریز از مرکز بر حسب جملات نمایی تا مرتبه دوم واقع بوده که به فاصله بین مولکولی بستگی دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید