بخشی از مقاله

چکیده:

در کشور ما و در فصل بهار هنگام شخم زمین به علت رطوبت موجود خاك، مقداري گل برروي خیش گاوآهن تجمع می یابد؛ که این گل باعث بروز مشکلاتی از قبیل افزایش نیروي کششی مورد نیاز و در نتیجه افزایش مصرف سوخت؛ عدم شخم مناسب؛ تجمع بذرهاي پاشیده شده بر روي سطح خاك،کاهش راندمان مزرعهاي و... می شود. در حال حاضرکشاورز براي فائق آمدن بر این مشکل مجبور است توسط یک ابزار کاردك مانند دستهدار؛ گل روي خیش را پاك کند؛ که این امر نیز باعث صرف وقت بیشتر و کاهش راندمان مزرعهاي میشود. دستگاه خیش پاكکن هیدرولیکی بر این مشکل فائق آمده و به طریق هیدرولیکی تک تک خیشها را پاك میکند. دستگاه شامل یک جک هیدرولیک دوطرفه میباشد که به خروجی پمپ هیدرولیک تراکتور وصل میشود؛ همچنین شامل یک ریل؛ تیغه پاك کننده و اتصالات آهنی میباشد.

مقدمه

هنگام کار گاوآهن در خاك گاورو - خاکی که مناسب شخم است - به علت شرایط مختلف رطوبتی، خاك در اثر فشرده شدن، به سطح خیش میچسبد که این امر باعث سنگینتر شدن گاوآهن شده و از طرف دیگر با ایجاد لایهي نسبتا ضخیمی از گل بر روي سطح خیش در هنگام حرکت گاوآهن نیروي مقاومت ناشی از عکس العمل خاك در برابر برش و برگردانده شدن خاك به طور قابل ملاحظهاي افزایش یافته که براي غلبه بر این مقاومت باید نیروي بیشتري از طرف تراکتور بر گاوآهن وارد شود که این خود باعث خواهد شد که تراکتور سوخت بیشتري مصرف نموده و نیروي بیشتري را تحمل کند و این پدیده بکسوات را افزایش میدهد که باعث خواهد شد بازده تراکتور کاهش یابد.

از طرف دیگر افزایش نیروي اعمال شده از طرف تراکتور بر گاوآهن، باعث خواهد شد که گاو آهن براي عبور از میان لایههاي خاك و غلبه بر مقاومت خاك تا حدودي حرکت زیگزاگی به صورت افقی و عمودي داشته باشد که این عامل مانع یکنواختی برش خاك توسط تیغهي خیش میشود. همچنین خاك چسبیده شده بر روي سطح خیش مانع از آن خواهد شد که خاك مسیر طبیعی برگردانده شدن بر روي صفحه برگردان را بپیماید.

بنابراین راننده تراکتور باید بعد از هر راه کار یکبار از تراکتور پیاده شده و خیشها را با ابزار دستی پاك کند. هر قدر که خاك چسبندهتر باشد تعداد دفعات پاك کردن خیش افزایش مییابد و هر قدر تعداد خیشهاي گاوآهن بیشتر باشد زمان بیشتري براي پاك کردن آنها لازم است. این عامل نه تنها خستگی راننده را در پی خواهد داشت بلکه زمان زیادي هم تلف خواهد کرد، بنابراین راندمان کار کاهش خواهد یافت. براي رفع این مشکل ضروریست که خیش پاكکنهاي خودکار که توسط تراکتور و یک تیغه عمل پاك کردن خیش را انجام میدهند، ساخته شود. با این حال با در نظر گرفتن تمام شرایط موجود، خیش پاكکن هیدرولیکی بهترین و ارزانترین وسیله براي این کار تشخیص داده شد.

هدف

هدف از ساخت این دستگاه پاك کردن خیش از مواد چسبیده شده به صفحه برگردان آن میباشد. با این کار راننده میتواند با استفاده از نیروي هیدرولیکی تراکتور تمام خیشهاي گاوآهن را در زمان کمتري نسبت به سیستم دستی پاك کند. بنابراین هم در زمان صرفه جویی قابل ملاحظهاي خواهد شد و هم راننده کمتر خسته میشود. به طور کلی افزایش راندمان کار که هدف اصلی ساخت این دستگاه است محقق خواهد شد.

کاربردهاي جک هیدرولیک

در بلند کردن ماشینآلات سنگین، ماشینهاي کمپرسور، جرثقیلها، پالایشگاهها، حفاريهاي زیر زمینی، برج سازي و معماري، کلیه وسایل نقلیه و غیره از خود این وسیله بسیار ساده و مفید یا مکانیزم کارش استفاده میشود.

روشهاي مختلف طراحی دستگاه

براي جدا کردن خاك چسبنده از سطح فلزي خیش روش هاي مختلفی براي طرح خیش پاك کن میتوان در نظر گرفت:

1:    روش مکانیکی

2:    روش هیدرولیکی- مکانیکی

3:    روش الکتریکی مکانیکی

4:    روش استفاده از امواج فراصوت

5:    هیدرولیکی

:6 هیدرولیکی – الکتریکی هر کدام از روشهاي گفته شده میتواند کار مورد نظر را انجام دهد، اما بهترین طرح آن است که ضمن وارد آوردن کمترین آسیب به ساختمان خیش گاوآهن و خاك و حداقل آسیب دیدن خود دستگاه هنگام کار، در عین حال ساختمان سبکتري داشته و از نظر اقتصادي نیز با صرفه باشد و بتواند با ساختمان گاوآهن سازگاري بیشتري داشته باشد. در روش مکانیکی تنها استفاده از ابزارهاي مکانیکی میباشد که وزن زیادي دارند و ممکن است کارایی کمتري نسبت به انواع دیگر داشته باشند.

در روش الکتریکی- مکانیکی ضمن کارایی بالا، براي حرکت تیغهها درهنگام حرکت نیروي لازم توسط یک موتور الکتریکی تأمین میشود. روشهاي الکتریکی دقت بیشتري داشته اما با توجه به شرایط آب و هوا و رطوبت خاك ممکن است براي سیستم الکتریکی آن مشکل ایجاد شود همچنین این موتورها قیمت بیشتري داشته و براي تأمین انرژي الکتریکی موتور باید قسمتهایی را در روي موتور تراکتور اضافه نمود، همچنین محل نصب این موتور باید به دقت مورد توجه قرار گیرد که کمترین آسیبی به آن وارد نشود.

در روش استفاده از امواج فراصوت، خاك از طریق این امواج ار صفحه خیش جدا شود اما میزان آسیب رساندن به میکروارگانیسمهاي خاك باید به دقت تعیین شود. همچنین این روش ممکن است از نظر اقتصادي هزینه بالایی داشته باشد. روش هیدرولیکی بهترین روش و کم هزینه ترین روش و در عین حال کاراترین روش میباشد. روش هیدرولیکی – الکتریکی مثل روش هیدرولیکی میباشد با این تفاوت که براي انتقال خیش پاكکن روي ریل باید از الکترو موتور یا استپر موتور استفاده شود که نسبت به روش هیدرولیکی هزینهبر میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید