بخشی از مقاله

خلاصه

یکی از مزایای شهرهای خاور میانه قرار گیری در پهنه آفتاب خیز و امکان استفاده از انرژی خورشیدی است،منتها به علت ارزانی و فراوانی انرژی های فسیلی استفاده از انرژی های پایدار کمتر مورد توجه قرار می گیرد.البته در کشورهای جنوب حاشیه خلیج فارس اخیرا معماران برجسته ساختمان های قابل بررسی و توجهی با انرژی پایدار طراحی کرده اند.ولی در کشورمان با توجه به پاره ای از مشکلات از جمله تحریم ها واردات تکنولوژی با مشکلات عدیده همراه بوده،ولی با توجه به اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها و در راستای سیاست های کنفرانس آب و هوایی پاریس و همکاری با سایر کشور ها در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و استفاده از انرژی های پایدار،به نظر طراحی و ساخت ساختمان های پایدار با استفاده از انرژی های پایدار در کشورمان ضروری می نماید از این رو به بررسی و تحلیل ساخت مجتمع مسکونی با استفاده از انرژی های پاک شامل انرژی خورشیدی،انرژی باد و بیو گاز را در شهر جدید اندیشه مورد بررسی قرار می دهیم.

مقدمه

یکی از مسائلی که بشر از بدو تمدن به طور قاطع و گریز ناپذیری با آن روبرو بوده است مسکن است.از آنجایی که انسان فطرتاً خواهان ایمنی،آرامش و مکان محفوظ می باشد،تامین مسکن مناسب یکی از مسائل مهم زندگی و معیشت بشر محسوب می شودز.ا طرفی موضوع مسکن در میان موضوعات معماری دقیقاً همانی است که شدیدترین پیوند ها را با ظریف ترین اشکال و میراث و ویژگی های محیطی فرهنگی داشته از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در سراسر دنیا معماران حرفه ای هر کدام روشی خاص خود، برای طی کردن روند طراحی معماری دارند، که این روش ممکن است در خصوص هر پروژه و هر موضوع جدید دستخوش تغییراتی شود. سال ها تجربه کار و درگیری با پروژه های مختلف تجربیاتی را در اختیار آنها می گذارد تا بتوانند برای طراحی یک اثر معماری راه های متنوع و مخصوص به خود داشته باشد. قطعا در ابتدای راه شناخت مراحلی مشخص و پیروی از آن کمک خواهد کرد تا یک طراح تازه کار بتواند به جوانب مختلف کار آشنا شود و پس از کسب تجربه های بسیار مانند یک معمار حرفه ای عمل کند.

·    تعریف و تشریح موضوع پروژه - شناخت خواسته های کارفرما -

·    جمع آوری اطلاعات و شناخت سایت - زمین - پروژه

·    جمع آوری اطلاعات و شناخت اقلیم منطقه

·    بررسی نمونه مورد های مرتبط اجرا شده

·    شکل گیری کانسپت و ایده های طرح

·    برنامه ریزی فیزیکی، طراحی دیاگرام روابط و عرصه بندی فضاها

·    طراحی فضا و حجم ساختمان

·    ترسیم و ارائه مدارک و نقشه ها   - پلان، برش، نما، حجم سه بعدی -

با توجه به گرمایش زمین بعد از انقلاب صنعتی و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای و محدودیت سوخت های فسیلی سران دولت ها در پی آن برآمدند تا با کاهش گاز های گلخانه ای و کاهش مصرف انرژی های فصیلی از افزایش بی رویه دمای کره زمین و در پی آن تغییرات اقلیمی جلوگیری نمایند.از این رو استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پایدار ضروری می نماید.

از جمله اقدامات اخیر بین المللی در رابطه با حفظ شرایط اقلیمی کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس موسوم به "کپ"21 می باشد که به ابتکار سازمان ملل در بورژه در شمال پاریس برگذار شد.رسیدن به سیاست های مشترک جهانی برای کاهش گازهای گلخانه ای و مقابله با گرمایش روز اقزون زمین در دستور بیسست و یکمین کنفرانس آب و هوایی قرار گرفت.در پی این نشست، کشورهای ثروتمند متعهد شدند مبلغ 100 میلیلرد دلار تا سال 2020 در اختیار کشورهای فقیر برای کمک به مقابله با افزایش گازهای گلخانه ای قرار بدهند.

این کنفرانس و اقدامات مشابه نشان می دهد برای کاهش گاز های گلخانه ای و نجات کره زمین باید اقدامات ضروری انجام شود.از جمله اقدامات موثر در این زمینه استفاده از انرژی های پایدار و ایجاد تحول در معماری و شهرسازی است.مطالعات مربوط به طراحی معماری و شهر سازی نشان می دهد که بدون استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پایدار در برابر انرژی های فسیلی نمی توان به معماری و توسعه پایدار دست یافت.استفاده از انرژی های پاک از جنبه های اصلی توسعه پایدار و تحولات نوین فکری در معماری و شهر سازی است.

استفاده نابجا و بی رویه از انرژی های فسیلی در مناطقی که امکان استفاده از انرژی های پایدار را دارند می تواند به معضل آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای و در نتیجه افزایش دمای کره زمین دامن بزند.از آنجا که اغلب شهر های خاور میانه در پهنه آفتاب خیز قرار دارند و همچنین امکان استفاده از فاضلاب مصرفی ساختمان ها در راستای تولید انرژی بیو گاز در همه نقاط دنیا وجود دارد و همچنین در اغلب نقاط خاور میانه امکان استفاده از انرژی باد نیز فراهم می باشد.

از این رو برای پاسخگویی به اهداف فوق در صدد برآمدیم تا استفاده از انرژی های پاک را مطرح و راه حل های علمی و عملی را برای استفاده از انرژی های پایدار و جایگزین انرژی های فسیلی ارائه نماییم.برای اهداف این پژوهش مطالعه موردی طراحی مجتمع مسکونی را با استفاده از شناخت خواسته های کارفرما،شناخت سایت، اطلاعات اقلیمی،بررسی نمونه های موردی،با استفاده از انرژی های پایدار شامل استفاده از انرژی های خورشیدی،انرژی بادی و بیو گاز را با توجه به اطلاعات شهر جدید اندیشه مورد بررسی قرار می دهیم.

روش و مواد بررسی

روش مطالعه در این تحقیق توصیفی-تحلیلی است.برای جمع آوری اطلاعات و داده های مورد نیاز از بررسی های اسنادی و کتابخانه ای و پایگاه های اینترنتی و مطالعات میدانی استفاده شده و مدارک و مقالاتی جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفته است.با در نظر گرفتن معیارهای غربالگری نظیر بهترین عملکرد بودن،مبتنی بر شواهد علمی،عدم همپوشانی مطالب،نو و روز آمد بودن،و مطابقت با هدف مطالعه،کلیه مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و گزینش و مورد تحلیل محتوایی قرار گرفتند.پس از تحلیل،تفسیر و تعمیم مطالب موجود در این مدارک،یافته های مطالعه دسته بندی و ساختار دهی و گزارش شد.

بخش خانگی با توجه اطلاعات به دست آمده ازآمارهای شرکت توانیر با 23 درصد از سهم مصرف انرژی الکتریکی کشور دومین مصرف کننده برق شبکه برق کشور می باشد.از این رو در طراحی ساختمان های مسکونی می توان از انرژی های پاک شامل،انرژی خورشیدی،انرژی باد،زمین گرمایش،بیو گاز و....استفاده کرد.

جدول :1سهم بخش های مختلف از انرژی الکتریکی در ایران

با توجه به اقلیم شهر جدید اندیشه با قرار گرفتن در منطقه 3000-3600 ساعت آفتاب در سال یکی از مناطق مطلوب برای استفاده از انرژی خورشیدی در بین شهرهای دنیا محسوب می شود.در حالی که کشورهای پیشرو در این زمینه ایتالیا،آلمان ،ژاپن،اسپانیا و آمریکا هستند که در مناطقی با ساعت های آفتابی کمتر از ایران قرار دارند.از این رو طراحی مجتمع مسکونی با استفاده از انرژی های پایدار را در این شهر مورد بررسی قرار می دهیم.بدین منظور ابتدا باید مزایا و معایب این انرژی ها را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای استفاده از انرژی خورشیدی

·    کاهش هزینه های برق مصرفی شهری

·    امکان فروش اضافه برق تولیدی به شبکه برق

·    کاهش گازهای گلخانه ای

·    انرژی خورشیدی مهم ترین منبع قابل تجدید انرژی برروی کره زمین است،نگرانی هایی که در مورد سوخت های فسیلی و هسته ای وجود دارد،در مورد این منبع انرژی بی مورد است.

·    سیستم های خورشیدی معمولا ضریب ایمنی بسیار بالایی دارند

·    توان فتو ولتاییک می تواند در هر نقطه از کره زمین توسط انرژی خورشید تولید شود

·    سلول های فتوولتاییک منبعی از انرژی هستند که به سوخت احتیاج ندارند در نتیجه آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی مانند دی اکسید کربن،منو اکسید کربن و همچنین آلودگی های مهم ناشی از سوخت های هسته ای و غیره را نیز ندارند.سلول های فتوولتاییک به عنوان تمیزترین و سالم ترین نوع انرژی شناخته شده اند.به عنوان مثال در کشور انگلستان به ازای هر کیلو وات الکترسیته تولید شده توسط سلول های فتوولتاییک در یک سال توزیع دی اکسید کربن که مهم ترین عامل آلودگی است به میزان یک تن کاهش می یابد.

·    بسیار آرام و ساکت کار می کند و در حین کار هیچ صدایی تولید نمی کند.پس آلودگی صوتی که در اکثر مکانیزم های مکانیکی و الکتریکی وجود دارد،در این سیستم ها وجود ندارد.

·    مانند سایر دستگاه ها که در دمای نسبتا بالا کار می کنند احتیاج به آب خنک کننده ندارند.

·    این سلول ها عمر زیادی دارند.اکثر سلول های خورشیدی تجاری به مدت 52 سال گارانتی دارند.

·    سلول های خورشیدی وزن کمی دارند و با استفاده از آنها می توان بار مرده ساختمان را نیز تا حدودی کاهش داد.

·    نسل جدید سلول های فتو وولتاییک بر خلاف نسل قبلی که به شکل افقی و سفقی نصب می شد و تنوع رنگی نداشت و مات بود اکنون در رنگ های مختلف و به شکل نیمه شفاف تولید شده و می تواند به شکل عمودی در بنا ساختمان ها نصب گردد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید