بخشی از مقاله

چکیده

بیش از 1400 سال از طراحی ایده آلهای بشری در آینده تاریخ میگذرد. اهل البیت - ع - به ما آموختهاند که نهایت تاریخ با قیام مهدویت - عج - است و در آن دوران ،علم و تکنیک رونق بیسابقه و درخشش بینظیر مییابد. آنچه تاکنون و پایان دوره غیبت از تکنیک و علم کشف میگردد بیش از دو قسمت از 27 قسمت از علم و تکنیک نخواهد بود و غالب تکنیک و علم در دوران ظهور امام مهدی - عج - کشف میگردد و به کار گرفته می شود. مدتهاست کشور ما ، به دنبال یافتن الگو برای طراحی سیستم تکنیکی خود میباشد.

گاه از مدلهای غربی گریزان و گاه عاشقانه بهطرف آنها رفته است. ولی در هیچکدام موفقیت دلنشین نیافته و خسته به دنبال راه نو میگردد. ولی آیا میتوان در متون دینی و در دل ایده آلهای اسلامی، راهی نو برای مدل کردن تکنیک یافت و این مشکل کشور را نیز به روش اهل البیت - ع - حل نمود؟ برخی گمان دارند روش ائمه - ع - همان روش غرب است و امام عصر نیز از همین روش اروپائی استفاده میکند.

برخی دیگر معتقدند به تفاوت اساسی میان اسلام و غرب در باب تکنیک میباشد و سراغ تکنیک غرب رفتن را از اسلام فاصله گرفتن دانستهاند. اما ، در متون روایی اهلبیت - ع - تکنیک یافت میشود. در دوران ظهور امام - ع - ایده آلهای تکنیکی اگر باشد ، راه نو برای الگوسازی صنعت و تکنیک و بومیسازی سنت اهل البیت - ع - در این زمینه خواهد بود. این مقاله با مرور بیش از 30 روایت مربوط به دوران ظهور امام مهدی - عج - ، که امکان برداشت تکنیکی دارد و آوردن اندک مضامین مطابقی و غیر مطابقی آنها ، در صدد ارائه جنبههای تکنیکی جدید موجود در ایده آلهای آینده تاریخ است و سعی دارد راهی نو برای بومیسازی تکنیک در ایران ارائه نماید.

.1  مقدمه

بشر در دهههای اخیر به صنعت سبز و بیوتکنیک رو آورده است . دیگر نمیخواهد محیطزیست خود را بیش از این تخریب نماید. علاقمند است از خلقت پند گیرد و الگو پذیرد. بشر دوست دارد ، از هر ابزار مفیدی برای راه حل مشکل تکنیک می خواهد استفاده نماید . اما آیا بشر باز هم راه طی شده را مجدد میخواهد طی کند؟ آزموده را میخواهد بیازماید؟ یا بشر به بلوغ جدیدی رسیده است و و می خواهد از علوم دیگری استفاده کند و از اشتباهات فقط عبرت گیرد.؟ اما آیا راه دیگری هست؟ چگونه؟ در ایده آلهای مذهبی ما مسلمانان آیا ایده آلهای تکنیکی هست؟ آیا اهل البیت - ع - ما را در این راه هدایت کردهاند؟ در میان روایات و آیات مربوط به مهدویت و ابواب ظهور و وقایع آن ، آیا نمیتوان الگوها و مدلهای هدایتی برای حرکت بهسوی ایده آلهای تکنیک یافت؟ اگر بتوان در میان روایات اهل البیت - ع - ایده آلی در تکنیک یافت ، آیا می توان در بومیسازی تکنیک در کشور اهل البیت - ع - استفاده کرد؟

.2  پیشینه پژوهش

هیچگاه بشر بدون تکنیک نبوده است. آدم - ع - با بیش از 100 تکنیک به جهان پا نهاد. بشر مدتهاست راههای تکنیکی متعددی را تجربه کرده است. روزی به صنعت سیاهدل بسته است . مدتها با آن دلخوش شده و سالیانی است از آن چشم شسته است و به صنعت سبز پیوسته است. رویای بشر در صنعت سبز با تکنیک های نرم دگرگون شد و اکنون بشر به دنبال تکنیک نجات از فضای مجاز و آسوده شدن از تنهائی و نجات از انفجار اطلاعات است. در واقع طبیعت و محیط زیست که قربانی مصرف گرایی انسان ها به ویژه در عصر صنعتی شده، به تدریج تعادل خود را به سمت نابودی از دست داده است. - بهرام برزگر، - 1395

براساس مکتب شناختی مدیریت استراتژیک ، نقشه ذهنی مدیران و کارمندان در بقا و توسعه شرکت های شان بسیار موثراست. تعداد نقشه های ذهنی که مدیران و کارکنان یک شرکت از وضعیت ها و مقوله ها دارند - کمیت - و نیز کیفیت - دقت و درستی - نقشه های ذهنی - می تواند در موفقیت شرکت ها عامل تعیین کننده باشند چرا که تغییر رویکرد فکری مدیران و وجود تفکری راهبردی در مدل های فکری آنان نقش مؤثری در مدیریت عصر ناپایدار کنونی و جریانهای در حال تغییر حاکم بر ذهن تصمیم گیران دارد. - آزما, پگاه و مصطفی جعفری، - 1395

.3  سولات پژوهش

آیا می توان از ویژگی های دوران حضور برای تولید تکنیک در ایران استفاده کرد؟ کدامیک از ویژگی های دوران حضور می تواند تولید تکنیک نماید؟ آیا می توان برای ویژگی های دوران حضور برای صنعت حمل و نقل هوائی استفاده کرد؟ انواع تکنیک های حمل و نقل قابل کاربرد برای ایران کدام اند؟

.4  روش پژوهش

انتخاب و گزینش روایات بیانگر و گزارشگر دوران حضور امام مهدی - عج - از طریق تعریف کلید واژه های مناسب و مطالعه کتابخانه ای متون دینی آینده نگار حوادث ظهور امام عصر - عج - صورت پذیرفت و متون روائی و آیات گزارشگر حوادث ظهور تحلیل محتوا و مضمون شدند و نظرات مفسران و اندیشمندان اسلامی برای درک عمق آن تحلیل شدند. نتایج به دست آمده در پاسخ سولات موجود برای پاسخگوئی به مشکلات تکنیکی بشر دسته بندی شدند. در نهایت نتایج به دست آمده در جمع بندی اشاره شد و نکات تکنیکی دوران ظهور برای استفاده در تولید تکنیک حمل و نقل و انواع گوناگون آن گزارش شدند.

.5  مفروضات پژوهش

برخی از پیش فرض های این پژوهش که در جای خود شاید نیاز به تحقیق جداگانه داشته باشد، عبارتند از:

- 1 اسلام مکتب جامع و کامل است

- 2 اسلام دارای همه علوم مورد نیاز بشر می باشد.

- 3  اسلام آینده قطعی برخی از حوادث را پیش بینی کرده است.

- 4  در حوادث ظهور امام عصر نکات کاربردی برای تولید تکنیک وجود دارد.

- 5  طراحی و گزارش از آینده برای آموزش بشر بوده است.

- 6  امکان دارد بشر بتواند از آینده ، همانند گذشته و حال تولید تکنیک نماید.

.6  گزینش و استخراج روایات باب ظهور امام عصر - عج -

در خصوص امام عصر - عج - ،کتب اهل البیت - ع - بیانات فراوانی دارند. برخی از مستندات درباره نام ، لقب ، کنیه و نژاد امام مهدی - عج - است.برخی در خصوص غیبت و علل آن است . برخی به وظایف منتظران اشاره دارد و برخی دیگر نیز به وقایع و نکاتی میپردازد که به هنگام ظهور و یا پسازآن در جهان واقع میگردد.گزینش روایات دسته اخیر از میان روایات فراوان اشاره شده است در بالا ، از آن جهت است که احتمال تکنیکی بودن در این روایات بیشتر میرود . هرچند برخی نیز احتمال خلاف آن را دادهاند. ما با استفاده از تجارب منکران و معتقدان و با مرور اجمالی مجامع اهل البیت - ع - در این باب 32 روایت زیر را برگزیدهایم . هرچند روایات متعدد و بیشتر ازآنچه میباشد که ما برگزیدهایم . نخست روایات گزینششده را ترجمه و مرور مینماییم و نکات احتمالی تکنیکی را مشخص مینماییم.

-1 پیامبر اکرم - ص - : مهدی - ع - در حالی خروج میکند که قطعه ابری بالاسر اوست. منادی در آن ابر ندا میکند.این مهدی خلیفه خداست. از او پیروی کنید. - کشف الغمه ، جلد 3 ، ص 26؛ بحارالانوار ، جلد 51 ، ص - 81

-2 امام علی - ع - : - در زمان حکومت مهدی - عج - گرگومیش باهم در یک مکان زندگی میکنند، بچهها با مارها و عقربها بازی میکنند ، درحالیکه اذیت نمیشوند و شر از میان میرود و خیر باقی میماند. - منتخب الأثر، ص 474 ، الزام الناصب ، ص 139 ، نجم الثاقب ، ص - 156

-3 امام باقر - ع - : قائم ما با رعب ، یاری و با پیروزی تأیید میشود. زمین در زیر پای او میپیچد و گنچ های آن برای او آشکار میشود . حکومت او مشرق و مغرب را فرامیگیرد و خداوند دینش را بر همه ادیان غالب میگرداند ، اگرچه مشرکان ، ناخوش دارند. - بیان الائمه، جلد 3 ، ص - 255

-4وقتیکه قائم آل محمد - ص - ظهور کند ، خداوند را با ملائکه مسوّمین و مردفین و کرّوبین درحالیکه جبرئیل جلو ، میکائیل - ع - در طرف راست است ، اسرافیل - ع - در طرف چپ اوست.باری فرماید. رعب آن حضرت بهاندازه یک ماه راه ، جلو و یک ماه ، عقب سر ، و یک ماه از طرف چپ، میرود .ملائکه مقربین در پیش روی آن حضرت هستند - مجلسی، بحارالانوار ، جلد 52 ، ص 348 ؛ الغیبه النعمانی، ص - 234

-5 گویا میبینم اصحاب قائم - ع - را که بین آسمان و زمین را پرکردهاند، چیزی نیست مگر مطیع آنها حتی درندگان زمین و هوا با همهچیز و همهکس درصدد تأمین ایشان هستند . زمینی بر زمین دیگر فخر میکند و میگوید امروز بر من یکی از اصحاب قائم - ع - گذاشته است - مجلسی، بحارالانوار ، ج 52، ص 327؛ نعمانی، کمال الدین، الغیبه ،ج2،ص - 673

-6 چون قائم آل محمد - ص - قیام کند ، به هر اقلیمی ، مردی را میفرستند و به او میگوید : فرمان تو در کف دستتوست ، چون با موضوعی مواجه شوی که از آن سر درنیاوری و نفهمی ، به کف دست خود نظر کن و به هر چه در او بینی عمل نما. و قشونی به قسطنطنیه میفرستد ، چون به خلیج برسند چیزی بر پاهای خود مینویسند و روی آب راه میروند. اهل روم آنها را میبینند و میگویند : اینها اصحاب او هستند که روی آب راه میروند ، پس خود او چگونه است ؟ آنگاه ، دروازههای شهر را به روی آنها بازخواهند کرد ، آنها وارد شهر میشوند و هر چه بخواهند حکم و رای مینمایند. - الغیبه - نعمانی - ، ص 319 ؛ بحارالانوار ، ج 52، ص - 365

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید