بخشی از مقاله

چکیده

مدیریت پارکینگ یکی از مهمترین ابزار در مدیریت شهری است . سطوح مختلف امکانات پارکینگ می تواند بر کارایی ترافیک و کیفیت زندگی شهری تاثیر بگذارد. تصمیمات نادرست ومدیریت غیراستاندارد موجب تاثیر نامطلوب بر سیستم ترافیکی شهری، افزایش در هزینه های ساخت و مانع پیشرفت اقتصادی جامعه و افراد میگردد.بعداز گذشت چندین دهه و افزایش اتومبیل و نبود فضای کافی برای پارک و درنهایت هزینه زیاد ساختن پارکینگ،ارزیابی دقیق برای مدیریت پارکینگ های ساخته شده را ضروری تر می سازد.این مقاله مدیریت و امکان سنجی بدست آوردن مکان های موجود و مناسب پارک خودرو در شهرها را از میان پارکینگ های احداث شده را با در نظرگرفتن عرضه و تقاضای پارک از طرف متقاضی بررسی می کند. استفاده از تکنولوژی سیستم اطلاعات جغرافیای - GIS - در حل مشکلات جای پارک و پارکینگ شهرها و طراحی سامانه مدیریت پارکینگ و بیان راه حل های دائمی برای حل مشکل پارکینگ مد نظر می باشد.از اجزای اساسی و قابل توجه میتوان به آنالیز جغرافیایی در محیط GIS و همچنین ارزایابی الگوهای دسترسی در منطقه مطالعاتی بر اساس روابط GIS همراه با تقاضای محل پارک توسط سیستم پیام کوتاه به وسیله تلفن همراه اشاره نمود .

کلمات کلیدی: مدیریت پارکینگ ، GIS  ، سامانه مدیریت پارکینگ ، الگوهای دسترسی ، پیام کوتاه

-1 مقدمه

مکانیابی برای احداث پارکینگ از جمله اهداف طرح هاست. اما در این مقاله هدف اصلی برآن است که از میان پارکینگ های احداث شده کدامیک کاربری بالاتری دارند و همچنین این که ارتبط مردم با کدامیک از پارکینگ های احداث شده بیشتر است.و از دیگر اهداف و موضوعات اساسی این مقاله دسترسی آسان افراد به اطلاعات پارکینگ های موجود می باشد.که در دوحالت کلی مورد بحث قرار میگیرد:

-1 اطلاع یافتن از اطلاعات کلیه پارکینگ ها

-2 اطلاع یافتن از اطلاعات پارکینگ هایی که در محدوده نزدیک میباشند.

محدوده نزدیک را می توان به دو صورت تعریف نمود:

-1 محدوده ای به صورت پیش فرض از موقعیتی که متقاضی قرار دارد.

-2 محدوده ای که متقاضی آن را در خواست می کند.

-2 روش تحقیق و اجرا

نحوه فرایند درخواست:

شبیه سازی بخشی از این فرایند در نرم افزار متلب؛متقاضی پیامکی را به سامانه - شماره سامانه - ارسال می نماید. که متن پیام میتواند به صورت زیر ارسال گردد.متن پیام میتواند برای سیستم ،انواع مختلفی تعریف گردد اما به عنوان مثال از اعداد 1 و2 استفاده کرده ایم.توجه شود که باید اعداد به صورت انگلیسی درج گردد.

تعریف عدد :1 ارسال عدد 1 به این معناست که فرد متقاضی میخواهد از وضعیت تمام پارکینگ های شهر مطلع باشد.

تعریف عدد :2 ارسال عدد 2 به این معناست که فرد میخواهد از وضعیت پارکینگ ها در محدوده نزدیک خود مطلع شود.

پس از ارسال پیامک به سامانه. سیستم یک پیام حاوی شماره متقاضی را به اپراتور مربوطه فرستاده و منتظر جوابی حاوی موقعیت متقاضی از طریق سیستم مکان یاب اپراتورهای سازنده سیم کارت میشود، در این حالت نیز دو اتفاق بررسی میشود:

-1 اپراتور مربوطه موقعیت متقاضی را به سامانه ارسال نموده و و سامانه نیز موقعیت متقاضی را برای سیستم GIS پارکینگ ها ارسال مینماید.

-2 اپراتور موقعیت متقاضی را به هر دلیلی به سامانه ارسال نمی کند. در این صورت سامانه برای فرد متقاضی حالت 1 - همه پارکینگ ها - را در نظر گرفته و به سیستم GIS پارکینگ ها ارسال مینماید.گام بعدی دریافت اطلاعات مربوط به فضای قابل پارک در پارکینگ ها توسط سامانه از سیستم GIS پارکینگ ها می باشد. در این مرحله به محض اینکه درخواست متقاضی به سیستم GIS پارکینگ برسد .این سیستم به صورت زیر عمل خواهد کرد:اگر متقاضی عدد1 را فرستاده باشد و یا اینکه همانطور که در مرحله قبل اشاره شد عدد 2 در فایل ارسالی اپراتور - با اینکه متقاضی عدد2 را ارسال کرده است - به دلیل خطا در موقعیت یابی برای سیستم فرستاده شود. سیستم لیستی از کلیه پارکینگ هایی که دارای ظرفیت خالی میباشند را به صورت یک فایل به سامانه واسط ارسال نموده و سپس از آن سامانه برای متقاضی ارسال می گردد.

-3 سیستم GIS

در سیستم GIS اطلاعاتی از قبیل محدوده مناطق ، مساحت مناطق ، تعداد پارکینگ موجود در هر منطقه و ظرفیت هر کدام از پارکینگ ها جزء اطلاعات ثابت با تغییرات کم - بدون تغیر - میباشد.ولی در مقابل اطلاعاتی مثل اطلاع یافتن ظرفیت خالی هر پارکینگ برای سیستم جزء اطلاعات پر تغییر - متغییر - بوده که به زیر ساخت های تازه ای برای شکل گیری چنین سیستمی مورد نیاز خواهد بود. به عنوان مثال هر پارکینگی که در این پروژه قرار میگیرد میباست مجهز به یک سیستم ورود و خروج اتومبیل آنلاین باشد تا اطلاعات فضای پارک برای هر پارکینگ نیز همزمان به سیستم ارسال شده تا سیستم بصورت آنلاین، بروز رسانی شود .

مراحل سیستم GIS

-1  تعیین محدوده مناطق

مشخص نمودن محدوده های موردنظر، که در این مقاله مناطق شهرداری درنظر گرفته میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید