بخشی از مقاله

چکیده

امروزه معضل پارکینگ در کلان شهرها و عدم تطبیق شاخص پارکینگ اداری در مقایسه با نیاز تصرف بانکی از جمله مشکلات برنامه ریزی معماری در این تصرف می باشد؛ از سوی دیگر بانک کشاورزی در دهه های اخیر، علاوه بر ارائه خدمات تخصصی نظیر ارائه وام به کشاورزان و سرمایه گذاران صنعتی، اقدام به ارائه خدمات تجاری همانند سایر بانک ها کرده است.

با توجه به ارائه خدمات تخصصی و تجاری این بانک، شاخص مراجعه مشتریان این بانک به تعداد قابل توجهی بیشتر از سایر بانک های موجود می باشد . بر همین اساس به بررسی و تبیین شاخص پارکینگ مشتریان در شعبه های مختلف بانک کشاورزی اعم از شعبه ممتاز،درجه یک، درجه دو و درجه سه پرداخته شده تا با اعمال این شاخص پارکینگ در برنامه ریزی کالبدی تصرف بانکی و همچنین با اجرای آن در طراحی های آینده ، شاهد رفع معضل پارکینگ به خصوص در کلان شهرها باشیم.

-1 مقدمه:

1؛-1 طرح مساله

بانک نهادی اقتصادی است که وظیفههایی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وظیفه قیمومیت و وصایت برای مشتریان، انجام وکالت خرید یا فروش را بر عهده دارند . از سوی دیگر کمبود فضاهای پارکینگ معضل بزرگی در کلان شهرها به حساب می آید و تداخلی بزرگ برای مراجعین بانک ها وهم برای سیستم راه دارای خیابان های اطراف این تصرف به همراه دارد، بانک کشاورزی نیز از این امر مستثنی نمیباشد، با ارائه خدمات در دو بعد تجاری و تخصصی نیاز روزافزون به شاخص سازی پارکینگ برای این تصرف در این نمونه موردی - بانک کشاورزی - بیش از پیش به چشم میخورد.

-2-1 اهمیت و ضرورت

اهمیت و ضرورت پژوهش در دو زمینه موضوعی و موضعی قابل بحث است از طرفی با توجه به اینکه کیفیت فضای خیابانی اطراف تصرف بانکی یکی از ویژگی های بارز کیفیت زندگی در آن محل به شمار می رود، میتواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای بازنگری در برنامه ریزی کالبدی معماری در تصرف اداری به کار گرفته شود و با ورود آن به طراحی های آینده شاهد بهبود کیفیت زندگی و رفع اینگونه معضلات باشیم. و از سویی دیگر با توجه به اینکه خدمات در هر دو بعد تجاری و تخصصی در بانک کشاورزی ارائه میشود، این بانک را به نمونه ای کامل تبدیل کرده است تا به عنوان الگویی برای سایر بانک ها قرار گیرد.

-3-1 اهداف

هدف اصلی این پروژه بازنگری درشاخص تعداد پارکینگ در تصرف اداری شاخه بانکی است که برای تحقق این هدف اهداف خرد زیر مطرح گردید.

-    محاسبه مقادیر مساحت خالص، ناخالص، کارایی ، بهره برداری مفید، شاخص توزیع فضاها نسبت به فضای اصلی، شاخص توزیع فضاهای اصلی و وابسته اصلی،شاخص توزیع فضاهای رفاهی و شاخص توزیع خدماتی پشتیبانی در یک نمونه موردی.

-    مقایسه مقادیر محاسبه شده با استاندارد های ضوابط طراحی ساختمان های اداری.

-    محاسبه تعداد پارکینگ مورد نیاز و شاخص سازی جدید بر اساس اطلاعات آماری و میدانی.

سوال ها و فرضیه ها

-1 آیا شاخص در نظر گرفته شده در ظوابط طراحی ساختمان های اداری با نیاز تصرف بانکی همخوانی دارد؟

-2 آیا بستر شهری پیرامون فضاهای بانکی جوابگوی نیاز مراجعین میباشد؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید