بخشی از مقاله

چکیده

مجموعه دگرگونی گشت در غرب رشت واقع است. متاپلیتهای این مجموعه دگرگونی از نوع شیست، گنیس و میگماتیت میباشد. کانیهای شاخص سیلیمانیت، کیانیت، استارولیت و گارنت در این گنیسها وجود دارد. نتایج دما-فشارسنجی گنیسها که بوسیله نرمافزار ترموکالک و ترموبارومترهای قراردادی بدست آمده شامل دمای میانگین 700 درجه سانتی گراد و فشار میانگین 6/5 کیلوبار میباشداین. چنین شرایط دما و فشار معادل گرادیان زمین گرمایی تقریباً 30 درجه سانتی گراد بر کیلومتر است. این چنین گرادیان زمین گرمایی در جایگاه برخورد قارهای میتواند حاکم باشد. احتمالاً مجموعه دگرگونی گشت بیانگر بخشهای میانی جایگاه برخوردی منتج از فاز کوهزایی ائوکیمرین میباشد که در نتیجه برخورد بلوکهای البرز و حاشیه جنوبی اوراسیا حاصل شده است.

واژگان کلیدی: متاپلیت، گنیس، دما-فشار سنجی، مجموعه دگرگونی گشت.

-1 مقدمه

مجموعه دگرگونی گشت در غرب شهرستان رشت واقع است و متعلق به دامنه شمالی ارتفاعات البرز غربی از کوههای تالش میباشد - شکل . - 1 بر اساس شواهد صحرایی و میکروسکوپی، کلارک و همکاران - 1975 - این مجموعه دگرگونی را به دو بخش زیرین و بالایی تقسیم کردهاند. بخش زیرین شامل مجموعهای از میکاشیست مختلف و گنیسهای دانه درشت بیوتیتدار است. در داخل میکاشیستهای مذبور کانیهای شاخص گارنت، استارولیت، کیانیت و سیلیمانیت دیده میشود.

بخش بالایی شامل سنگهای شیستی با دگرگونی درجه ضعیف است که نسبت به بخش زیرین دانه ریزتر بوده و شامل مجموعهای متشکل از فیلیت و شیستهای سریسیتی و کلریتدار میباشد که در برخی نقاط قسمت زیرین این بخش با کوارتزیت همراه است و احتمالاً مرز بین دو بخش به شمار میرود - کلارک و همکاران، . - 1975 زونهای دگرگونی موجود در متاپلیتهای مجموعهدگرگونی گشت، وجود استارولیت و کیانیت، نبود آندالوزیت و کردیریت، رابطه تبدیلی کیانیت به سیلیمانیت و محاسبات دما-فشار سنجی بیانگر آن است که مجموعه دگرگونی گشت معرف گرادیان دگرگونی P/T یا کوهزایی است - جوانمرد و همکاران، . - 1393 در این تحقیق ضمن ارزیابی شرایط دما و فشار گنیس های مجموعه دگرگونی گشت، جایگاه تکتونیکی این مجموعه تفسیر شده است.

-2بحث

متاپلیت ها فراوانترین سنگهای دگرگونی مجموعه دگرگونی گشت هستند. این سنگها شامل شیست، گنیس و میگماتیت میباشند. گنیسهای مجموعه دگرگونی گشت شامل کیانیت گنیس، سیلیمانیت گنیس، بیوتیت گنیس، مسکویت سیلیمانیت گنیس، کیانیت سیلیمانیت گنیس، گارنت-استارولیت گنیس و آندالوزیت-بیوتیت گنیس است بعضی از برونزدهای گنیس توسط رگه های گرانیتی قطع شده است - شکل . - 2 کانیهای سنگساز گنیس شامل کوارتز، بیوتیت، فلدسپارآلکالن، پلاژیوکلاز، گارنت، سیلیمانیت، استارولیت و کیانیت هستند. از کانیهای فرعی میتوان به تورمالین، کروندم و روتیل اشاره کرد - شکل . - 3

-1-2 شیمی کانیها

به منظور شناخت شیمیکانیها و محاسبه دما و فشار دگرگونی از کانیهای نمونه گنیس گارنتدار آنالیز ریزپردازش نقطهای در مرکز فرآوری مواد معدنی یک کرج به عمل آمده است. در ادامه به تشریح نتایج آنالیز و انجام دما-فشارسنجی میپردازیم.

فلدسپار

نتایج آنالیز نقطهای این کانی در جدول 1 نمایش داده شده است. ترکیب فلدسپارهای آنالیز شده متنوع بوده و در محدودهی سانیدین، آلبیت، الیگوز و آندزین قرار دارند - شکل . - 4نتایج آنالیز نقطهای بیوتیت در جدول - - 1 ارائه شده است. مطابق نمودار دوتایی طبقه بندی میکای سیاه - دیر و همکاران، - 1992، ترکیب میکاهای مورد مطالعه عمدتاً از نوع بیوتیت و برخی از نقاط نمونه گنیسی از نوع فلوگوپیت است - شکل . - 5

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید