بخشی از مقاله

چکیده:

توده گرانودیوریتی تا تونالیتی حاوی دو نوع گارنت های قرمز رنگ آلماندین که برخی از آنها دارای زونینگ می باشند ونیز میکا شیست با بیوتیت فراوان می باشند. این آنکلاوها باقی مانده ذوب سنگ های پلیتی هستند. وجود این مجموعه در سنگ های گرانیتوئیدی منطقه حاکی از آن است که گرانیتوئیید شمال غرب مشهد بر اثر ذوب بخشی مواد رسوبی - پلیتی - پوسته به وجود آمده و تیپ S را داراست.

واژه های کلیدی: مشهد- گرانیت - زینولیت - میکا شیست - تیپ S

مقدمه:

منطقه مورد مطالعه درزون بینالود و بین طول های جغرافیایی 59 30 تا 59 شرقی و عرض جغرافیایی 36 تا 36 30 شمالی در نقشه 1 : 100. 000 مشهد واقع است. در این منطقه فعالیت های دگرگونی و ماگماتیسم زیادی اتفاق افتاده است. جایگری توده های گرانیتوئیدی منطقه مورد مطالعه باسن پرموتریاس در سنگ های دگرگونی ناحیه ای باسن کربونیفر اتفاق افتاده است.

درون این توده ها آنکلاوهای قرمز رنگی از گارنت آلماندین کروی شکل و نیز آنکلاوهای تیره رنگی با اشکال گرد تا کشیده از میکاشیست با بیوتیت فروان قرار دارند. این آنکلاوها اطلاعاتی پیرامون شرایط فشار و حرارت تشکیل ماگمای گرانیتی ، محیط تکتونیکی گرانیت ها و نیز ژنز گرافیت ها از نوع S بدست می دهند.

روش ها و مواد:

مطالعات صحرایی با استفاده از عکس های هوایی منطقه صورت گرفت و از نمونه های سالم مقاطع نازک تهیه گردید.

بحث و بررسی:

توده گرانودیوریتی و تونالیتی شمال غرب مشهد - ده نوشاندیز - در شیست های این ناحیه که سن کربونیفر را دارا هستند نفوذ کرده و سنگ های دگرگونی مجاورتی مانند هورن فلس های گارنت، آندالوزیت و کوردیریت دار را بوجود آورده است. نفوذ این توده در آهک های منطقه سبب تشکیل اسکارن شده است. قطعاتی از این توده در کنار کنگلومرای ژوراسیک مشاهده می گردد. از این رو می توان نتیجه گرفت که این توده در پرمرتریاس نفوذ کرده است.

این توده اسیدی رنگ روشن تا خاکستری داشته و دانه بندی متوسط تا درشت نشان می دهند در توده گرانودیوریتی تاتونالیتی منطقه مورد مطالعه آنکلاوهای تیره ای با اشکال مدور یا کشیده دیده می شود. این آنکلاوها که مطالعه حاضر بر روی آنها صورت گرفته است و هدف از آن مطالعه منشاء توده اسیدی منطقه می باشد از جنس میکاشیست است. این آنکلاوها به علت داشتن بیوتیت فراوان ظاهری درخشنده دارند. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید