بخشی از مقاله

چکیده

تبیین پیشینه، عوامل و راهکارهاي مبارزه و کاهش دینگریزي از نگاه قرآن موضوع این مقاله است. در این نوشته دین را از نگاه قرآن مجموعهاي از باورها و رفتارها با محوریت یک موجود برتر تعریف کرده پس از آن نگاهی به پیشینه دینگریزي، عوامل این دینگریزي با استناد به آیات قرآن و سپس به پیشگیري و مراحل درمان پرداخته است. در پیشگیري سه راهکار زیر را پیشنهاد کرده:

.1معرفی شایسته و بایسته ي دین با طرح خردمندانه دین

.2آرامش بخشی دین و طرح سازگاري دین و علم

.3انسان سازي راهکارهاي مرحله ي درمان،دین گریزي بستگی به عوامل متفاوت دارد و بر درمان خاص براي هر شکل دین گریزي تأکید کرده و براي تک تک راه درمان پیشنهاد کرده است.

مقدمه

دینگریزي مانند دیگر آسیبهاي اجتماعی اهمیت درخور توجهاي دارد به گونهاي که دینگریزي، افزایش و کاهش آسیبهاي اجتماعی را بدنبال دارد. افزایش دینگریزي، بالا رفتن آمار طلاق، اعتیاد، فساد و بزهکاري را در پی دارد و کاهش آن از آمار اینگونه آسیبها میکاهد. نقش دینداري و دینگریزي از دید جامعهشناسان و روانشناسان نیز پنهان نمانده است؛ آنها به قدرت بازدارندگی دین در برابر هنجارشکنی و آسیبرسانی اعتراف دارند و دین را عامل مهمی در برقراري زندگی سالم اجتماعی میدانند. گوستاو یونگ دین را مانند دین را مانند گرسنگی و ترس از مرگ، واقعی میخواند و نبود روحیه دینی در انسان را عامل بروز اختلالات و تشویشهاي روانی معرفی میکند، - مورنو،1376، - 99 و کابریل تارد از سرنوشت انسانها در جامعهاي که دین در آن حضور ندارد و توان ایستادگی آنها در برابر خواستههاي مخرب بدون حضور دین احساس نگرانی میکند.

- کینیا، 1370، ج. - 243/2 افزون بر این، تجربه و پژوهشهاي جدید نیز نشان از گرفتاري کمتر دینداران به هنجارشکنی و بزهکاري دارد: »جوانان کاتولیک که از دامن مستغرق در مذاهب برخاستهاند نسبت کوچکی را در میان بزهکاران حائز بودهاند؛ در صورتیکه جوانانی که در دامن مادرانی تربیت شدهاند که به طور نامنظم به کلیسا میرفتند یا اصولاً به کلیسا نمیرفتند نسبت بالاتري را دارا بودند - «کینیا، 1370، ج. - 250/2بنابراین دینگریزي به عنوان یک آسیب اجتماعی شایسته بحث و بررسی است. در این بررسی نخست معنی- شناسی دین انجام میشود، و آن گاه پیشینه، عوامل و راهکارهاي رو در رویی با این آسیب اجتماعی بیان میگردد.

موضوعشناسی دینی در قرآن

.2مجموعهاي از باورها،رفتارها و مناسک

این مفهوم از دین به گروه، ملّت، باورها و رفتارهایی ویژه وابسته نیست. در نگاه قرآن، مشرکان در شمار دینداران هستند، چنانکه یهودیان نیز با باورها و رفتارهایی متفاوت دیندار شناخته میشوند و هر دو گروه حساسیتهاي خاص خود را دارند. »لکم دینکم ولی دین - «کافرون - 6/؛ - پس اینک دین شما براي شما باشد و دین من براي من - ، »إن الذین فرّقوا دینهم - «انعام - 159/؛ - آنانکه دي را پراکندند - هرچند در آیات قرآن دین به الهی و غیر الهی تقسیم میشود، اما دینی که حقّ و قَیِم توصیف شده و خواست ابراهیم، یعقوب، یوسف، نوح، محمد - ص - دانسته شده تنها دین اسلام است. و دیگر ادیان چنین ویژگیها را ندارند. در نتیجه به معناي مجموعهاي از باورها و رفتارها با محوریت یک موجود برتر است و دین گریزي به معناي فرار برخی دینداران از دین خویش؛ بنابراین میتوان مطلق دینگریزي را به بحث و بررسی نشست؛ و یک دین خاص، مانند اسلام را مورد بحث قرار داد و از گریز عدهاي از مسلمانان عوامل و پیشگیريهاي آن بحث کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید