بخشی از مقاله

چکیده

در داستانهاي هدایت زن نقش بسیار پررنگی را به خود اختصاص داده است و ارزشها و گاهی ضد ارزشهایی را با خود همراه دارد که با خواندن داستانهاي او این نگاه را نسبت به زن درمییابیم که هدایت با قلمی رسا و متفکرانه آن را بیان داشته است. ما در داستانهاي هدایت با شخصیت متفاوت زن روبرو هستیم که گاهی در ویژگیهایی چون خاموشی،اسیري، نفرتانگیزي و.. ظاهر میشود و گاهی زن دستنیافتنی را در داستانهایش مییابیم که خود را از پلیديها مصون و محفوظ داشته است و مطلب موردتوجه ما در این مقاله نیز همین وجه دستنیافتنی زن است که میتوان گفت که هدایت با حضور آن در داستانهایش میخواهد ارزش و جایگاه والاي زن را به خواننده داستان برساند حتی وقتی ویژگیهاي منفی او را بیان میکند تأکید بر وجههي مثبت او دارد که ما در این مقاله به بررسی و بیان این اندیشه میپردازیم و هدف ما در این پژوهش که بر اساس شیوه اسنادي و کتابخانهاي انجام میشود بررسی ارزش و اهمیت زن در داستانهاي هدایت است.

مقدمه:

در مورد جایگاه زن در داستانهاي هدایت کموبیش اشارههایی شده است ولی در مورد خود هدایت چه درزمینهي مقاله و چه درزمینهي پایاننامه تحقیقات فراوانی به انجام رسیده است که در زیر به آنها اشاره میکنیم:

_    سیمیندخت مردانی کرانی در مجله چیستا مقالهاي تحت عنوان جایگاه زن در داستانهاي هدایت به چاپ میرساند.

-    صلاحالدین عبدي و مریم مرادي در سال 1391 مقالهاي تحت عنوان »بازتاب مصادیق فقر فرهنگی و سلطه سنت در پهنه داستانهاي کوتاه صادق هدایت و زکریا تامر با محوریت زن در اجتماع«را نوشتند و در مجله ادبیات و زبانها به چاپ رساندند

-    حمیدرضا اردستانی رستمی در سال 1392 مقالهاي با عنوان »بررسی افکار و باورهاي گنوسی ابوالعلاء معري و صادق هدایت« نوشته در مجله ادبیات و زبانها - ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی - به چاپ میرساند که در این مقاله نظر خود را درباره تأثیر هدایت از افکار گنوستیک بیان میدارد.

-    در دانشگاه شیراز در سال 1351 پایاننامهاي در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع »مقدمهاي بر صادق هدایت« نوشته شده است. این پایاننامه از شش بخش تشکیل شده است و در مقدمه که اولین بخش آن محسوب میشود، نویسنده شرح و بیان مبسوطی درباره زندگی و احوال شخصی و خانوادگی صادق هدایت بحث کرده است و سپس در بخشهاي بعدي، ترجمه پنج داستان کوتاه از صادق هدایت به زبان انگلیسی ارائه شده است.

-    در دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1390 پایاننامهاي در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع »تحلیل آثار هدایت در پرتو نظریه انتقادي« نوشته شده است که هدف این پژوهش بررسی و تحلیل آثار صادق هدایت در پرتو نظریه انتقادي است و در فصول اصلی این تحقیق از رهگذر کشف تناقضات ظاهري متن و پیوند آن با تناقضات بنیادین اجتماعی، افق تاریخی، سیاسی نوشتار هدایت را بررسی کرده است.

-    در دانشگاه تربیت مدرس در سال 1390 پایاننامهاي در مقطع دکتري تخصصی با موضوع »تحلیل دوره تاریخی در روابط بینا فرهنگی در بوف کور، از منظر نقد تکوینی« نوشتهشدهاست که در این پایاننامه با تأثیرپذیري نویسنده از روابط بینا فرهنگی و نیز سفرها و مسائل خصوصی او آشنا شده و بر پایه نقد تکوینی چگونگی شکلگیري و بلوغ داستان بوف کور در ذهن این نویسنده اثبات شده است.

-    در دانشگاه اصفهان مقالهاي با عنوان »صادق هدایت؛ نویسندهاي متفاوت و کوششی ناکام براي خویشتنیابی فردي و هویتیابی ملی« توسط سیاوش جعفري نوشته شده است. این مقاله ابعاد تلاش هدایت را درزمینهي خویشتنیابی و جستوجوي هویت ملی از طریق هنر و خلق اسطورههاي هنري موردبررسی قرار داده است و به دلایل ناکامی آن میپردازد.

-    مقالهاي با عنوان زمینهها و عوامل نومیدي صادق هدایت توسط احمد رضی و مسعود بهرامی نوشتهشده است. در این مقاله نخست از نشانههاي ناامیدي در احوال و آثار هدایت بحث شده و آنگاه زمینههاي موجد یأس در وجود هدایت و در تاروپود آثارش با رویکردهاي تاریخی، جامعهشناسی و روانشناسانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است.

مقدمه

زن در فرهنگسازي جوامع بشري تأثیر به سزایی داشته و دارد. بر این اساس، همواره مورد گفتوگوي اندیشهوران جهان بوده است. اسلام در هر شرایطی بر آگاهی، بیداري، آزادگی، انتخاب و خلاقیت زن تأکید میورزد و هرگز نگاه ابزاري به زن را چه به نحو تفریطی یا افراطی برنمیتابد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید