بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به رابطه اعتقاد به معاد با بهزیستی روانشاختی و امید به زندگی در سالمندان شهرستان شاهرود که بر روی نمونه ای از کل شهرستان - ساکن خانه سالمندان رسول اکرم - ص - شاهرود انجام شده است در این پژوهش از شاخص های آمار توصیفی - جدول فراوانی، نمودار ستونی و دایره ای و میانگین - و آمار استنباطی - از همبستگی رگرسیون، آزمون لوین، آزمون t، آزمون آنووا - استفاده شده است و بر حسب موضوع جامه آماری را کل سالمندان شهرستان شاهرود تشکیل می دهند.

حجم نمونه 170 نفر بوده که به علت محدود بودن جامعه آماری از روش نمونه گیری سرشماری وصورت گرفته است و در این پژوهش از پرسشنامه های - بهزیستی روانشناختی ریف ، امید به زندگی میلر و پرسشنامه دینداری کلارک و استارک - استفاده شده است روش این پژوهش همبستگی می باشد و برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین اعتقاد به معاد با - بهزیستی روانشناختی ، امید به زندگی و جنسیت - رابطه وجود دارد ولی بین میزان تحصیلات و بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی رابطه وجود ندارد.

مقدمه

با توجه به روند رو به افزایش سالمندی به عنوان پیامدی از انتقال جمعیت شناختی و تحولات جمعیتی در جهان چه در کشور های توسعه یافته و چه در کشور های در حال توسعه از جمله ایران و مسایلی که این امر تحت شرایط فعلی و در صورت عدم برنامه ریزی و اقدامات مناسب با خود در پی خواهد داشت ضرورت توجه به مسائل این گروه سنی و شرایط و عوامل موثر بر سلامتی آنان به عنوان بخش مهمی از اعضای جامعه بیشتر درک می گردد در زمینه وضعیت سلامت سالمندان آنان به عنوان بخش مهمی از اعضای جامعه بیشتر درک می گردد در زمینه وضعیت سلامت سالمندان مطالعه و تحقیقات زیادی در کشور های مختلف انجام گرفته که نشان دهنده تفوت در تعیین کننده های سلامت می باشد.

در این مطالعات و بررسی ها جهت تبیین تفاوت های سلامتی و مکانیزم تاثیر پذیری از دیگر متغییر های تبیین کننده سلامتی فرضیاتی تدوین و ارائه شده است اما هنوز تببین تفاوت های سلامتی و مکانیزم هایی موجب این تفاوت ها می باشد. مطالعات مرگ ومیر و سلامت نشان می دهد که سهم بیماری های مزمن در سنین سالمندی بطور قابل توجهی بیشتر از دیگر سنین است بنا براین با بالا رفتن امید به زندگی در سنین سالمندی دوره سپری شده همراه با ناتوانی و نا خوشی بیشتر می شود به همین دلیل مشکلات زیادی و هزینه های اجتماعی و اقتصادی سلامت سالمندان و نیاز های آنان به خدمات بیمارستان و روانشناختی نسبت به دیگر گروه های سنی به مراتب بیشتر است پس با توجه به ماهیت متفاوت بیماری های تهدید کننده سلامت اهمیت بررسی ابعاد جسمی و روانی و اجتماعی سلامت سالمندان بیشتر آشکار می شود.

ادبیات پژوهش

سازمان جهانی بهداشت در نگاه کلی به سلامت و سالمند، سالمندی را اینگونه تعریف می کند: ” پیر شدن فرایند متداوم از تغییرات تدریجی در همه ساختارها و کارکردهای بدنی می تواند در نظر گرفته شود. تأثیر چنین تغییراتی بر کیفیت زندگی افراد بطور وسیعی بستگی به محیط های اجتماعی و فرهنگی افراد داردWHO - “، . - 2004 سنین پیری1یا اواخر بزرگسالی, معمولاًبه مرحله ای از دوره زندگی که از 65 سالگی شروع می شود اطلاق می گردد - ,WHO . - 2001 پیری شناسان, سالمندان را به دو گروه تقسیم کرده اند: پیر جوان 65-75 سال, پیر پیر 75 سال به بالا - کاپلان و سادوک, . - 1380 سازمان جهانی بهداشت - - 2001 سالمند را به دو سالمند65+ 2 - بعضی اوقات - 60+ و سالمند کهنسال80+ 3 تقسیم کرده است.

سازمان جهانی بهداشت بین فرایند سالمندی یا پیری4 و روند پیر شدن5 یا سالمند شدن تفاوت قائل شده و این تفاوت را مهم می داند. فرایند سالمندی - سالمندی نرمال - 6 به تغییرات عمومی و کلی اشاره دارد که با سن اتفاق می افتد و ناشی از تاثیرات محیطی و اختلالات و بیماریها نیست. در مقابل, روند پیر شدن به طور قوی از تاثیرات محیطی, شیوه زندگی و حالتهای بیماری ناشی شده که به همراه سالمند شدن و تغییرات آن ایجاد می شود اما ناشی از خود سالمندی نیست - . - 2001 , WHO

اعتقاد به معاد و سلامت روان

سومین اصل از اصول اعتقادی اسلام، اعتقاد به معاد است. معاد از ماده »عود« به معنای »بازگشت« است و در فرهنگ دینی به این معناست که همه انسانها پس از مرگ برای رسیدگی به اعمال و برخورداری از پاداش نیکیها و مکافات بدیها به سوی مبدأ - یعنی خداوند - ، باز می گردند. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید