بخشی از مقاله

چکیده

سرمایه فکری ، زاده علم و دانش است . این واژه که هنوز در دوران تکوین1 خود به سر می برد، برای نخستین بار زمانی مطرح شدکه شرکت بزرگ سوئدی اسکاندیا؛شروع به اجرای مجموعه ای از روش های نوآورانه علمی برای توجه ویژه به دارایی های نامحسوس2 خود کرد.بازارگرایی دردو دهه ی گذشته از استقبال بسیاری در بین پژوهشگران واندیشمندان بازاریابی و مدیران شرکت ها برخوردارشده ودر پژوهش های متفاوتی رابطه ی آن با سرمایه های فکری وانسانی با حضور یا عدم حضور متغیرهای واسطه ومیانجی بررسی شده است.

سرمایه فکری 3را می توان سود مبتنی بر دانش شرکت قلمدادکرد . سرمایه فکری و دارایی های نامشهود از عوامل مهم موفقیت شرکت ها محسوب می شود . بر این اساس،در مقاله حاضر که بر اساس نتایج کار پژوهشی میدانی تدوین شده است،به بررسی رابطه بین سرمایه فکری و بازارگرایی در بین پرسنل شرکت آلمینیوم پارس شهرستان ساوه پرداخته ایم.جامعه آماری پژوهش ما،کلیه پرسنل شرکت آلمینیوم پارس می باشد که تعداد آنها بالغ بر450 نفر بوده،که از این تعداد155نفر ،بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شده اند.

روش جمع آوری داده ها ،میدانی و ابزار جمع آوری داده ها ،پرسشنامه استاندارد می باشد.آزمون بکار رفته در این پژوهش،جهت سنجش رابطه متغیر ها ,همبستگی بوده است.لازم به ذکر است که کلیه مراحل تحلیل وتجزیه داده ها به وسیله نرم افزار SPSS، انجام شده است.نتایج این پژوهش نشان می دهد که در شرکت مورد نظر میزان به کار گیری سرمایه فکری نقشی در افزایش و بازارگرایی داشته است یا خیر.

کلید واژه ها:سرمایه فکری ،بازارگرایی،شرکت آلمینیوم پارس

مقدمه:

دوعامل مهم که موجب بالارفتن عملکرد بازارگرایی شرکت ها در دو دهه ی گذشته شده است ؛-1 جهانی شدن -2 افزایش تغییرات در فناوری می باشد .سرمایه فکری مجموعه ای از ارزش های نامشهود می باشد که قابلیت های سودآوری فعلی و آتی سازمان را توسعه می دهد .سرمایه فکری 4را می توان سود مبتنی بر دانش شرکت قلمدادکرد . سرمایه فکری و دارایی های نامشهود از عوامل مهم موفقیت شرکت ها محسوب می شود .

در رقابت اقتصادی جدید دارایی های مبتنی بر دانش فراهم کننده یک مزیت رقابتی ذاتی هستند . باید گفت که موضوع علم سرمایه فکری یک موضوع بین رشته ای است و در برگیرنده علوم متنوعی مانند حسابداری ، مدیریت دانش ، خط مشی گذاری5 و اقتصاد و مدیریت منابع انسانی و...است . هرچند که امروزه این اعتقاد وجود دارد که مطالعه سرمایه فکری بیشتر به عنوان یک هنر توصیف می شود تا یک علم ؛ که در برگیرنده عوامل روانی و خلاقیت است و بیشترشامل یک ادغامی از مطالعات رفتاری - رفتارهای مشتری و سازمانی - است

.تعاریف متنوعی از سرمایه فکری در منابع مختلف ارائه شده است استوارت مواد فکری مانند دانش ، اطلاعات ، مالکیت فکری را مجموعه ای از ارزش های نامشهود تعریف می کند که قابلیت های سودآوری فعلی و آتی سازمان را توسعه می دهند . کوجانسیو و لانکووست ، ارزش سرمایه فکری را ارزش کل منابع نامشهود در یک شرکت خاص تعریف می کنند.

سرمایه فکری را می توان سود مبتنی بر دانش شرکت قلمداد کرد . تمام نظریه های ارزش دراقتصاد مبتنی بر این فرضیه است که منبع بتواند در آینده مطلوب بوده و خدماتی را خلق نماید . لادویک وان - اقتصاد دان مشهور - در این مورد می گوید : کسی که می خواهد یک نظریه مقدماتی ارزش و قیمت را بنا کند ، باید در درجه اول به مطلوب بودن آن بیاندیشد .

به طور مشابه ایروینگ فیشر چنین میگوید : اگر چیزی در آینده بازدهی مورد انتظار را نداشته باشد ، عملا ارزشی نخواهد داشت . بنابراین ارزش یک دارایی ، ارزش بازدهی مورد انتظار آن در آینده است . دیشماند وفارلی معتقدند ، بازارگرایی و توجه به محیط عنصر عمده و اصلی بازاریابی بوده و عامل مهمی در راستای توانمند کردن شرکت ها برای درک بازار و ایجاد راهبردهای محصول و خدمت مناسب برای تحقق نیازها و خواسته های مشتری است . 

کوهلی و جاورسکی به جای تمرکز بر مشتری عنصر اصلی محیط گرایی را تمرکز بر اطلاعات بازار یا هوشمندی بازار معرفی می کنند . بازارگرایی از دیدگاه آنان به عنوان تولید اطلاعات در سطح سازمان ، انتشار اطلاعات در بین بخش های مختلف سازمان و پاسخگویی به آن درگستره سازمانی تعریف می شود .  پاسخگویی ، میزان سازگاری و هماهنگی سایت های بازاریابی شرکت را با اطلاعات بازار نشان می دهد . سازگاری کالاها و خدمات تولیدی با نیازها و خواسته های مشتریان تعبیر و تفسیر7 محدودی از بازارگرایی تلقی می شود .

-1بیان مسأله پژوهش :
مفهوم سرمایه فکری همیشه مبهم بوده وتعاریف مختلفی برای تفسیر این مفهوم مورد استفاده قرار گرفته است .بنتیس ، سرمایه فکری را به عنوان مجموعه ای ازدارایی های نامشهود - منابع،توانایی،رقابت - تعریف می کند که از عملکرد سازمانی و ایجاد ارزش به دست می آید.بنتیس وهالند، در مقاله خود در سال 2002،سرمایه فکری را این طور تعریف می کنند:

سرمایه فکری ذخیره ای از دانش را که در نقطه هایی از زمان در یک سازمان وجود دارد ، نشان می دهد . از دیدگاه بروکینگ ، سرمایه فکری اصطلاحی است برای ترکیب دارایی های ناملموس بازار ،فکری ،انسانی و زیر ساختاری که سازمان رادرانجام فعالیت هایش توانمند می سازد .

نارور و اسلیتر محیط گرایی 8و توجه به بازار را از دیدگاه فرهنگی - فرهنگ بازارگرایی - تعریف می کنند ، محیط گرایی از بعد فرهنگی عبارت است از فرهنگ سازمانی که به کاراترین و اثر بخش ترین رفتارهای ضروری مورد نیاز برای ایجاد ارزش برتر برای خریداران و در نتیجه عملکرد برتر سازمان توجه دارد . 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید