بخشی از مقاله

چکیده

وجوه نقد از منابع مهم و حیاتی هر واحد اقتصادي است. در بسیاري از تصمیم هاي مالی، مدل هاي ارزش گذاري اوراق بهادار ، روش هاي ارزیابی طرح هاي سرمایه اي و غیره ،جریان هاي نقدي نقش محوري دارند. این تحقیق به بررسی رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و حساسیت جریان نقدي- وجه نقد در شرکت هاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. حساسیت جریان نقدي- وجه نقد اشاره به درصد تغییرات در سطوح نگهداري وجه نقد در قبال تغییرات در جریان هاي نقدي عملیاتی دارد. براي اندازه گیري عدم تقارن اطلاعاتی از شکاف قیمتی عرضه و تقاضاي سهام استفاده شده است.

این پژوهش از نوع همبستگی بوده و بر تحلیل داده هاي ترکیبی مبتنی است. در این پژوهش، اطلاعات مالی 108 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1385 الی 1391 بررسی شده است. نتایج آزمون فرضیه تحقیق نشان دهنده تاثیرگذاري عدم تقارن اطلاعاتی بر حساسیت جریان نقدي– وجه نقد است. به این صورت که با واردشدن معیار عدم تقارن اطلاعاتی حساسیت جریان نقدي وجه نقد کاهش پیدا می کند.

مقدمه

بخشی از مالکیت شرکتها در اختیار سهامداران جزء و اشخاص حقیقی قرار دارد. این گروه براي نظارت بر عملکرد مدیران شرکت عمدتاً به اطلاعات در دسترس عموم همانند صورتهاي مالی منتشره اتکا میکنند. این در حالی است که بخش دیگري از مالکیت شرکتها در اختیار سهامداران حرفهاي عمدهاي قرار دارد که برخلاف گروه سهامداران نوع اول، اطلاعات داخلی با ارزشی دربارهي چشماندازهاي آتی و راهبردهاي تجاري و سرمایهگذاريهاي بلندمدت شرکت از طریق ارتباط با مدیران شرکت در اختیارشان قرار میگیرد.

سرمایهگذاران آگاه عمدتاً اشخاص داراي اطلاعات محرمانه مانند مدیران، تحلیلگران و مؤسسات و افرادي هستند که از آنها اطلاعات دریافت میشود. سرمایهگذاران آگاه به دلیل برخورداري از اطلاعات محرمانهاي که در قیمتها منعکس نشدهاند، اقدام به معامله میکنند. سرکمایهگذاران ناآگاه مردم عادي هستند که تنها راه دستیابی آنها به اطلاعات، گزارشات منتشر شده از جانب شرکتها میباشد. اینگونه سرمایهگذاران که معاملهگران نقد نیز نامیده میشوند، تنها به دلایل نقدینگی به انجام معامله اقدام می کنند. میدانیم که نتایج حاصل از تمامی فعالیتهاي اقتصادي شرکت در سودهاي جاري منعکس نمیشوند.

بلکه سود حاصل از برخی فعالیتها همانند قراردادهاي بلندمدت فروش و فعالیتهاي سرمایهگذاري و پژوهش و توسعه در سالهاي بعد پژوهش تحقق خواهد یافت. از آنجا که اطلاعات مربوط به این نوع فعالیتها در اختیار سهامداران حرفهاي قرار می گیرد، سهامداران یادشده، اطلاعات مرتبط باارزش سهام را که در فاکتورهاي عملکردي امسال نظیر سود سال جاري منعکس نیستند، تجزیه و تحلیل کرده و در قیمتهاي سهام لحاظ میکنند.

این اطلاعات از طریق کانال هایی مانند اعضاي هیأت مدیره و مشترك شرکتها در اختیار شبکههاي سهامداري قرارگرفته و از این طریق به اطلاع عدهاي میرسد. بنابراین عدهاي از سهامداران از آگاهی بیشتري نسبت به سایرین برخوردارند و این امر موجب ایجاد عدم تقارن اطلاعاتی میشود. لذا سهامداران به دلیل وجود عدم تقارن اطلاعاتی، نتایج متفاوتی را نسبت به موضوعی واحد کسب خواهند کرد - خوش طینت و یوسفی اصل، . - 1387 اغلب عدم تقارن اطلاعاتی از ماهیت فرصتهاي سرمایهگذاري شرکت نشأت می گیرد. عدم تقارن اطلاعاتی بیشتر به دلیل اختیارات رشد، فرصتهاي بیشتري را براي هموارسازي سود1 و انتقال ثروت به مدیریت از طریق معاملات داخلی و پاداش اضافی فراهم می کند.

موقعیتهاي رشد بزرگتر یک شرکت، باعث جریانهاي نقدي آتی غیرقابل تأیید بیشتري میشود و در نتیجه عدم تقارن اطلاعاتی بیشتري میان مدیران و سهامداران به وجود میآورند و لازم به ذکر است که احتمالاً با توجه به موارد پیشگفته، با افزایش موقعیتهاي رشد شرکت، فشارهاي خارجی جهت اعمال محافظه کاري2 بیشتر میشود. از آن جایی که عدم تقارن اطلاعاتی میتواند تاثیر زیادي بر متغیرهاي مالی شرکت بگذارد لذا این تحقیق بر آن است تا تاثیر آن را بر رابطه بین جریان هاي نقدي شرکت و سطح نگهداشت وجه نقد که از آن به عنوان حساسیت جریان نقدي وجه نقد در این تحقیق نام برده شده است، بررسی نماید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید