بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله به بررسی رابطه افشاء رویه های اقلام حسابداری انتقادی باعدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد.افشاء رویه های حسابداری انتقادی با تاکید بر افشاءانتقادی اقلامی که مرتبط با برآوردها وارزشیابیهای گوناگون حسابداری می باشد،بر شان تحلیل گری مالی حسابداری تاکید می نماید.هدف از این تحقیق تعیین این موضوع است که آیاافشاء رویه های اقلام حسابداری انتقادی اثر مهم و معنی داری بر عدم تقارن اطلاعاتی شرکتها دارد.

ازاینروتمامی شرکتهای پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادارکه افشاء انتقادی رادر طول سالهای1388-1389 انجام داده اند بعنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند.افشاء رویه های اقلام حسابداری انتقادی بعنوان متغیر مستقل و نتایج مدل ورشکستگی Z آلتمن بعنوان متغیر وابسته محاسبه گردیدبمنظور آزمون فرضیه ها از روش رگرسیون لجستیک استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد که افشاء رویه های اقلام حسابداری انتقادی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران تاثیرمعنی داری بر میزان عدم تقارن اطلاعاتی دارد.

مقدمه

تقارن اطلاعاتی در صورتی وجود دارد که مدیران و بازار اطلاعات یکسانی درباره شرکت دارند.بنابراین مدیران و بازار,عدم اطمینان درباره شرکت تحمل می کنند.اما درصورت وجود عدم تقارن اطلاعاتی,مدیران به دلیل دارا بودن اطلاعات خصوصی و محرمانه درباره شرکت, اطلاعات بیشتر و بهتری نسبت به بازار,در اختیار دارند.یعنی اطلاعات شرکت قبل از اطلاع بازار دسترسی دارند.اطلاعات خاص شرکت,در طول زمان از طریق رویدادهای افشاء کننده اطلاعات به بازار منتقل می یابد.بازار تا قبل از افشا مقداری عدم اطمینان درباره شرکت دارد.

عدم تقارن اطلاعاتی شرکت برابر با کل عدم اطمینان درباره شرکت ,زیرا احتمال می رود مدیران و بازار به یک اندازه از تاثیر متغیرهای بازار بر ارزش شرکت آگاهی داشته باشند. نقش اصلی گزارشگری مالی،انتقال اثر بخش اطلاعات به افراد برون سازمانی می باشد.مدیران می توانند از آگاهی خود درباره فعالیتهای تجاری شرکت برای بهبود اثر بخشی صورتهای مالی،بعنوان ابزاری برای انتقال اطلاعات به سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان ،استفاده نمایند.

با این حال چنانچه مدیران برای گمراه نمودن استفاده کنندگان صورتهای مالی از طریق اعمال اختیارات خود در زمینه گزینش های حسابداری در گزارشگری مالی،انگیزه هایی داشته باشند،احتمال می رود مدیریت سود رخ دهد. - - 1ازدیدگاه اقتصادی بافرض منطقی بودن رفتار افراد ،فرض براین است که همه ی افراددروهله اول بدنبال حداکثر کردن منافع خویش هستند ومدیران نیز ازاین قاعده مستثنی نمی باشند زیرا مدیران با توجه به آزادی عمل خود ،بخصوص دربکارگیری رویه های حسابداری خواهان آگاهی ازچگونگی تاثیر عوامل مذکور ازجمله رویه های حسابداری برروی ثروت خود خواهند بود و علاقه مندند درراستای حداکثر کردن ثروت خود تصویر مطلوبی ازصورتهای مالی شرکت به سهامداران وسایر افرادذینفع ارائه نمایند . - احمدپور و عجم، - 1384

یکی از مهمترین موضوعاتی که برای جلوگیری از مدیریت سودمطرح شده است،موضوع حاکمیت شرکتی است،که به لزوم نظارت بر مدیریت شرکت و به تفکیک واحد اقتصادی از مالکیت آن و در نهایت حفظ حقوق سرمایه گذاران و ذینفعان می پردازد.حاکمیت شرکتی i در درجه نخست،چهار موضوع اساسی بی طرفی i i،شفافیت i i i،حسابدهی و پاسخگوییi v و مسئولیت پذیریv را مد نظر قرار می دهد. - حساس یگانه، - 1384 قانون حاکمیت شرکتی جهت کنترل در تخصیصهای اختیاری حسابداری بر مفهوم افشاء و شفافیت اطلاعات تاکید دارد. - رضایی، - 2009این اطلاعات شامل:

.1افشاء و تحلیل برآوردهای اقلام حسابداری

.2تحلیل ریسکهای شرکت از دیدگاه سرمایه گذاران واعتبار دهنده گان

.3تغییرات هیات مدیره

.4افشاء و تحلیل درصد مالکیت مدیران اجرایی

.5افشاءتغییردر مالکیت شرکت

.6افشاء مبلغ پاداش هیات مدیره

.7تحلیل راهبرد شرکت

.8افشاء تراکنشهای اقلام زیر خط ترازنامه

هردمان vi i - 2001 - vi با تاکید بر شفافیت و افشاء اقلام برآوردی حسابداری و اقلامی که ابهامات زیادی را ایجاد می کنند ،آنرا رویه ای انتقادی معرفی و از آن بنام حسابداری انتقادی   نام برد. به همین منظور کمیسیون بورس و اورق بهادارنیویورک در سال2002 با تاکید بر افشاء برآوردهای حسابداری ،اقدام به الزامی نمودن حسابداری انتقادی نمود . حسابداری انتقادی عبارتست از افشاء اقلامی که ابهامات زیادی داشته و صورتهای مالی را تحت تاثیر می گذارد.

عینیترین نمونه آن اقلامی است که به هر نحوی از انحاء با برآوردهای حسابداری مربوط می باشد.این افشاء می بایستی بطور کامل از هرجهت - روش شناسی،مفروضات مورد استفاده و دلایل استفاده از آن،اهمیت برآورد و بیان کمی و کیفی تاثیر آن بر سایر اقلام صورتهای مالی و غیره - می باشد.این اقلام می تواند شامل شناسایی درآمدها،موجودی کالا،هزینه استهلاک،ذخیره مطالبات مشکوک الوصول،سرقفلی،ذخیره بازنشستگی کارکنان و غیره باشد.در قسمت204 قانون ساربینز اکسلیi x آمده است که شرکتهای سهامی عام می بایستی تمامی عوامل ذیل را همراه با تحلیل  ریسک شرکت در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی،تحت عنوان افشاءرویه های اقلام حسابداری انتقادی ارائه وبه کمیته حسابرسی مخابره نمایند. - سولمون، - 2004

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید