بخشی از مقاله

چکیده :

هدف این تحقیق، بررسی رابطه ی بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه ی سرمایه در شرکتهای پتروشیمی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای اندازه گیری عدم تقارن اطلاعاتی از معیار اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام استفاده شد و هزینه ی سرمایه شامل هزینه ی سرمایه ی سهام عادی است. همچنین، از متغیر نقدشوندگی سهام به عنوان متغیر واسطه گر استفاده شده است. برای آزمون فرضیه های تحقیق از داده های مربوط به 41 شرکت پتروشیمی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه ی آماری و برای دوره ی زمانی 1391-1387 به روش تحلیل داده های ترکیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. برای برآورد مدلهای مناسب آزمون فرضیه ها در داده های ترکیبی از آزمون چاو استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که ارتباط منفی معناداری بین عدم تقارن اطلاعاتی و نقد شوندگی سهام و ارتباط منفی معناداری بین نقد شوندگی سهام و هزینه ی سرمایهی سهام برقرار است. بنابراین، با توجه به نقش متغیر واسطه گر نقد شوندگی سهام می توان نتیجه گرفت که بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه ی سرمایه ی سهام عادی ارتباط مثبت معناداری بر قرار است .

واژه های کلیدی: عدم تقارن اطلاعاتی، هزینه ی سرمایه، هزینه ی سرمایه ی سهام عادی ، نقد شوندگی

مقدمه

سرمایه گذاری مالی سالم و شفاف برای هر شخص و به طور کلی جامعه مهم می باشد. به عبارت دیگر، سرمایه گذاری نگاهی به آینده دارد، لذا آینده مالی ما با تصمیمات درستی که امروز در خصوص سرمایه گذاری اتخاذ می کنیم، شکل می گیرد. سوابق نشان میدهد سرمایه گذاری سالم، اطمینان لازم را به همراه دارد و یکی از اجزای اساسی که این اطمینان را پشتیبانی می کند سودآوری و جریان های نقدی آتی است. صحنه ی جهانی به واسطه ی پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، دنیای کوچک و فشردهای را بوجود آورده است. بی شک، انقلاب صنعتی، تأثیر به سزایی در نحوه ی زندگی و کار داشته است.

دنیای تجاری و حرفهای امروز دستخوش تحولات بسیاری گردیده است. جهانی شدن نه تنها به تجارت، بلکه به حرفه های مختلف نیز تسری یافته است. این بدان معناست که تقاضا برای دقت نظر بیشتر نسبت به نتیجه ی کارهای حرفهای و میزان هزینه ی آنها افزایش یافته است و دیگر نمی توان به سیستم ها و روش های سنتی اتکا نمود - نیک بخت و تنانی، . - 1389 نقش اطلاعات در زمینه ی تصمیم گیری های اقتصادی بسیار حیاتی است و سرمایه گذاران بدون اطلاعات کافی، فرصت ها و خطرات سرمایه گذاری را به طور مناسب تشخیص نمی دهند. برای این که اطلاعات بتواند بر تصمیمات استفاده کنندگان صورت های مالی موثر واقع شود، باید در زمان مناسب در اختیار آنان قرار گرفته شده باشد.

به موقع بودن، یکی از خصوصیات مربوط بودن اطلاعات بوده و به معنای آن است که اطلاعات مالی زمانی در اختیار استفاده کنندگان قرار بگیرد که فرصت اتخاذ تصمیم، قضاوت و اقدام نسبت به موضوع مورد نظر برای آنان وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، اطلاعات مالی باید پیش از سپری شدن زمانی که استفاده کنندگان می توانند بر مبنای آن داوری و تصمیم گیری نمایند در اختیار آنان گذاشته شود. اگر اطلاعات به موقع و به صورت کامل در اختیار سهامداران قرار نگیرد، مساله ای به نام عدم تقارن اطلاعاتی پیش میآید.

پیشینه تحقیق :

هانت و وانگ - 2000 - رابطه بین نوسان های سود، مدیریت سود و ارزش سهام را بررسی کردند. آنها دریافتند، هموارسازی سود به تقویت رابطه سود و قیمت سهام منجر می شود. در نتیجه آنها ادعا می کنند، هموارسازی سود، سطح آگاهی دهندگی سودها را افزایش می دهد.گوئل و تاکر - - 2003 براساس بحث اطلاعات نامتقارن، بیان می کنند که تغییرپذیری بالاتر سود منجر به مزیت اطلاعاتی بالاتری برای سرمایه گذاران آگاه نسبت به سرمایه گذاران ناآگاه می شود؛ افزایش تغییرپذیری سود گزارش شده، زیان های معاملاتی سرمایه گذاران ناآگاه را بیشتر کرده و آنها را از بازارخارج می کند. بنابراین آنها میخواهند که مدیران سود گزارش شده را تا جایی که ممکن است هموار کنند.

چان و فاف - 2003 - تأثیر نقدشوندگی دارایی ها را در بازار استرالیا با استفاده از معیار نرخ گردش 3سهام در قیمت گذاری دارایی ها به صورت مقطعی مورد استفاده قرار داده اند. آن ها در این پژوهش از داده های ماهانه و عوامل کنترلی نظیر نسبت ارزش دفتری به بازار و اندازه شرکت و مازاد بازده بازار استفاده کرده اند. با استفاده از چارچوب رگرسیون مقطعی به بررسی تأثیر نقدشوندگی - با معیار نرخ گردش سهام - در قیمت گذاری دارایی ها در بازار استرالیا با استفاده از داده های ماهانه و عوامل کنترل هم چون نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه و مازاد بازده بازار پرداخته اند.باچتیار - - 2008 به بررسی رابطه بین اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی بین سالهای 2005 تا 2007 در اندونزی پرداخت. نتایج این تحقیق نشان میداد که بین اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.

همچنین یافته های تحقیق حاکی از این است که بین اقلام تعهدی غیرعادی و عدم تقارن اطلاعاتی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.باتاچاریاو همکارانش - 2008 - به بررسی رابطه بین کیفیت سود و عدم تقارن اطلاعاتی پرداختند. نتایج تحقیق حاکی از این است که کیفیت سود پایین منجر به عدم تقارن اطلاعاتی می شود.باندیا - 2012 - در تحقیقی که بر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار هند انجام داد به بررسی رابطه ی بین جریان وجوه نقد آزاد و مدیریت سود پرداخت. نتیجه ی تحقیق نشان داد رابطه ی مثبت معناداری بین مدیریت سود و جریان وجوه نقد آزاد وجود دارد.کرمیر و لیداکس - - 2012 در تحقیق خود به بررسی اثر تعدیل کنندگی افشای اختیاری بر رابطه بین کیفیت سود و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای کانادایی پرداختند. نتایج تحقیق نشان داد که کیفیت سود و افشا

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید