بخشی از مقاله

چکیده

امروزه تعارض، فکر بسیاری ازمدیران را در سازمانها به خود مشغول کرده است به طوری که از آن هراسان و گریزان هستند علت اساسی این ترس بی اطلاعی آنها از ماهیت و ویژگی تعارض است . وجود افراد مختلف با ویژگیهای شخصیتی متفاوت، نیازها و انتظارات و ادراکات گوناگون دلیل بروز تعارض درسازمانها از جمله آکادمی های ورزشی و باشگاه ها است. تحقیق حاضردر نظر دارد شاخص های تئوری آشوب و تعارض در مدیریت آکادمی های ورزشی و میزان تاثیر آن در اقتصاد ورزشی را بررسی نماید. از آنجا که در دنیا ورزش را در مجموعه ی مشاغل و برنامه های اقتصادی و همچنین توریسم پذیر کردن آن دانسته و از آن به نحو احسن استفاده می نمایند و در اقتصاد سازی کردن ورزش گام های بلندی برداشته و از سرمایه های کشورهای دیگر جهان برای خود پارادایمی تهیه و بکار می برند.

این تحقیق با هدف بررسی رابطه ی بین شاخص های تئوری آشوب با حل تعارض وتحول در درآمدزایی آکادمی های ورزشی استان همدان انجام شده است. روش به کار رفته در پژوهش حاضر از نوع پیمایشی - نظر خواهی - می باشد. در این تحقیق از بین جامعه ی آماری به روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی که کارکنان و مدیران خوشه ی اصلی آن راتشکیل داده و شامل 125 نفر ازکارکنان و 45 نفراز مدیران بودند، انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه ی نظریه ی آشوب و پرسشنامه ی تعارض سازمانی و برای نتیجه گیری ازآزمون تحلیل واریانس آزمونF یا تحلیل واریانس یک طرفه برای آزمون تفاوت میانگین یک متغیر در بین بیش از دو گروه 3 - گروه و بیش تر - به کار رفته است.

در این آزمون، که تعمیم یافته ی آزمون t یا دو نمونه مستقل است، مقایسه ی میانگین ها و هم قوارگی چند جامعه، راحت تر از آزمون t می باشد. در آزمونF ، واریانس کل جامعه به عوامل اولیه آن تجزیه می شود که به همین دلیل به آن آزمون آنالیز واریانس - ANOVA - نیز گفته می شود. چندمتغیره نشان داد که بین شاخص های تئوری آشوب با حل تعارض وتحول در درآمدزایی آکادمی های ورزشی رابطه ی معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از این تحقیق همسو با سایر تحقیقات بوده ورابطه ی معنادار بین شاخص های تئوری آشوب با حل تعارض وتحول در درآمدزایی آکادمی های ورزشی را تأیید می کند.

مقدمه

آکادمی های ورزشی و سازمان ها نهادهای اجتماعی هستند که در آن نقش اصلی را انسان به عنوان گرداننده ی این نهادها بر عهده دارد. آکادمی های ورزشی و باشگاهها هم مانند دیگر نهاد های آموزشی با توجه به بودجه، امکانات مادی ، فضای آموزشی، ویژگی ها و نیازهای کارآموزان و ورزشکاران ، خصوصیات و توانایی های کارکنان، گردش کار و روند اجرای برنامه های آموزشی مستلزم مدیریت خاصی است.

زیرا امروزه یکی از مسایل اساسی مدیریت آکادمی های ورزشی و باشگاه ها ، رویارویی با تفاوتها، تضادها و اختلافات داخلی و خارجی است و مدیریت تعارض یکی از مشکل ترین و در عین حال مهمترین وظایف هر مدیر محسوب می شود. یکی از موانع عمده ی تحقق هدفهای یک آکادمی ورزشی یا باشگاه ، وجود تناقض در بین افراد است. - شیری، - 1380 تعارض زمانی اتفاق می افتد که فرد یا چند نفراز افراد درمقابل یکدیگر قرارگیرند؛ زیرا نیازها، خواسته ها، اهداف و ارزشهای آنها متفاوت است.

امروزه تعارض، فکر بسیاری ازمدیران را در سازمانها به خود مشغول کرده است به طوری که از آن هراسان و گریزان هستند علت اساسی این ترس بی اطلاعی آنها از ماهیت و ویژگی تعارض است . وجود افراد مختلف با ویژگیهای شخصیتی متفاوت ، نیازها و انتظارات و ادراکات گوناگون دلیل بروز تعارض درسازمانها از جمله آکادمی های ورزشی و باشگاه ها است - مشبکی - 1380 بروز تعارض در آکادمی های ورزشی و باشگاه ها از بزرگ بودن مسئله و محدودیت منابع و... ناشی می شود.

- بزار جزایری - 1377 برای برخورد با مشکلات به وجود آمده توسط تعارض و کمک به مدیران و کارکنان و مربیان و ورزشکاران در این آکادمی های ورزشی و باشگاه ها و هم چنین برای برخورد بهینه با تعارض، اخیرا روشهای حل تعارض به عنوان یک مسئله ی مهم در مطالعات و مباحث سازمانی خودنمایی می کند . همچنین ورزش نیز با توجه به پتانسیل ویژه ای که دارد می تواند نقش ارزنده ای در توسعه و پیشرفت نیروی انسانی سالم داشته و بحث آکادمی های ورزش با مدیریت های علمی جدید می تواند میدان جنگی برای استفاده از علوم و کمک شایانی به رقابت پذیری کند. تحقیق حاضردر نظر دارد شاخص های تئوری آشوب و تعارض در مدیریت آکادمی های ورزشی و میزان تاثیر آن در اقتصاد ورزشی را بررسی نماید.

از آنجا که که در دنیا ورزش را در مجموعه ی مشاغل و برنامه های اقتصادی و همچنین توریسم پذیر کردن آن دانسته و از آن به نحو احسن استفاده می نمایند و در اقتصاد سازی کردن ورزش گامهای بلندی برداشته و از سرمایه های کشورهای دیگر جهان برای خود پارادایمی تهیه و بکار می برند و همچنین تئوری های مدیریتی که در حال حاضر در دنیا وجود دارد کم کم وارد بازار علمی مدیریتی ورزشی کشور ها شده است؛ در نتیجه کشور غنی مانند کشور جمهوری اسلامی ایران که استعداد های فراوان و نیز توانایی بهره برداری از منابع انسانی، زیستی ، و صنعتی بالا دارد و از کشورهای ثروتمند فسیلی محسوب شده و ایجاد علوم و بکارگیری آنها را در دستور کار خود دارد باید خود از با علوم جدید مدیریتی و شاخص های مورد تایید جهان همسو نماید که این مستلزم شروعی نو با علومی نو از سطح نو نهالان و ایجاد آکادمی های ورزشی همسو با رشد جسمانی و روحی و کشف استعداد های جدید با بکارگیری صحیح علوم مدیریتی جدید می باشد.

در همین راستا تحقیقات زیادی برای پاسخگویی به این هدف انجام شده است که شامل تحقیقات زیر می باشد: کوهن1و همکاران - 1994 - در پژوهشی تحت عنوان " تعهد سازمانی پیشینیان" به این نتیجه رسید که تفاوت معناداری بین کارمندان و کارگران حرفه ای از لحاظ ارتباط بین تعارض نقش و تعهد سازمانی کارکنان وجود ندارد . وی هم چنین نشان داد که میزان همبستگی بین ابهام نقش و تعهد سازمانی در کارمندان غیر حرفه ای بیشتر از حرفه ای ها بود.

لوتانز، فرد - 1999 - 2 در تحقیقی رابطه ی جنسیت و مدیریت تعارض را مورد بررسی قرار داد و شیوه های حل تعارض مردان و زنان را بررسی نمود و به این نتیجه رسید که اگر چه مردان و زنان در حل تعارضات گروهی مهارت تقریبا برابری دارند ولی زنان برای به وجود آوردن تغییراتی در رفتارهای آینده ی افراد بیشتر تلاش می کنند؛ حال آنکه مردان بیشتر تمایل به تلاش جهت نیل به نتایج آنی و فوری نشان می دهند.

میشین و همکاران - 2003 - 3 پژوهشی تحت عنوان "بررسی عوامل کاهش تمایز بر کارکنان هتل مانیلا دیاموند در فیلیپین" انجام داده بود و هدفش از این بررسی کاهش دادن تفاوتهای ارزشی و اعتقاداتی است که باعث ایجاد تعارض در کارکنان می شود . آنها این هدف را به وسیله ی چرخش کارکنان بین بخشهای مختلف به انجام رساندند و به این نتیجه رسیدند که شرکا با جابجایی کارکنان بین تیم های مختلف تفاوتهای ارزشی واعتقاداتی را کاهش می دهند.

اشراقی حسام و همکاران - 1387 - پژوهشی تحت عنوان "رابطه ی ارتباطات سازمانی و تعارض بین فردی در ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان غربی " را انجام دادند که روش شناسی تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی بود. نمونه های این تحقیق کلیه ی کارکنان ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان غربی است . نتایج نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین سیستم اطلاعاتی سازمان و نظام ارتباطات و تعارض بین فردی در این ادارات وجود ندارد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید