بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به پیچیدگیهای استقرار سامانههای برنامهریزی منابع سازمانی - ای آر پی - مخصوصا در سازمانهای مردم نهادی همچون شهرداری، لزوم توجه و بررسی عوامل حیاتی و شکستهای استقرار حیاتی است، در این مقاله با مرور ادبیات و مبانی نظری ای آر پی، عوامل حیاتی موفقیت در استقرار ای ار پی و رایانش ابری سعی در تبیین اهمیت رایانش ابری به عنوان یکی از عوامل مهم در استقرار موفق ای آر پی در سازمان شهرداری دارد، رایانش ابری به عنوان یک فناوری جدید با زیرساخت اینترنتی و راهکارهای جدید میتواند مزایای قابل توجهی را در ارائه خدمات الکترونیکی برای شهروندان، مدیران و کارکنان به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه امکان استقرار ای آر پی به روش یکباره در شهرداریها نمیباشد و استقرار مرحلهای نیز دچار تضعیف و شکست سامانه خواهد شد، بهترین روش برای پیاده سازی با استفاده از فناوری رایانش ابری با رویکرد چابک اما با برنامهی ناب در شهرداری است.

واژگان کلیدی: ای ار پی، رایانش ابری، شهرداری، شهر هوشمند

مقدمه        
شهرداریها وظیفهی خدمترسانی به شهروندان در کمترین زمان و بهترین کیفیت را دارند، که این امر با توجه به مشکلات مطرح  در شهرها، تنها با تکنولوژی، وسایل ارتباطی نوین و با بهرهگیری از دانشهای نوین میسر میشود. اینترنت با تأثیرگذاری بر جنبههای مختلف زندگی انسان، تحول عظیمی ایجاد کرده، این تغییرات روند فعالیت اکثر سازمانها و نهادها را نیز عوض کرده است و آنها را از روشهای سنتی به سوی روشهای نوین سوق داده است، - به خصوص در صنعت و تجارت - که  اصول آن بر پایه تعامل انسان و ماشین است. در نهایت این موضوع موجب سوددهی بیشتر و رفاه بیشتر شهروندان و کارکنان خواهد شد.

در کنار مزایای هزینهای، رایانش ابری برتریهای دیگری برای خدمات همگانی دارد. مزیت رایانش ابری برای شهرداریها مقیاس پذیری، مدل هزینهای پرداخت به ازای استفاده، پیاده سازی آسان، نگهداری آسان و دسترسی پذیری  است. با توجه به سامانه برنامه ریزی منابع سازمانی،1 فقط منابعی که مورد نیاز هستند استفاده میشوند. این مزیت همچنین کمک میکند که برنامههای کاربردی به جذب بهرهوری بالایی دست یابند تدارکات الکترونیک، خدمات الکترونیک، مناقصه و مزایده که ممکن است در یک زمان محدود تعداد بسیار بالایی از افراد بخواهند به آن دسترسی پیدا کنند .این مدل  2هزینه انعطاف پذیر از ابرها اجازه میدهد که فقط برای منابع پرمصرف فناوری اطلاعات هزینه پرداخت شود. این مدل هزینه        خدمات شهرداری را برای صرفه جویی در هزینههای فناوری اطلاعات فعال میکند.

مبانی نظری عوامل حیاتی موفقیت در استقرار ای ار پی

شناسایی عوامل مهم استقرار سامانه، برای تشخیص عناصر مهم مورد نیاز برای موفقیت عملیات تجاری سودمند است. - حسین و شاکر ، . - 2001 عوامل مهم موفقیت، تعداد محدودی از معیارها، عناصر یا گام های مهم یک طرح هستند که به منظور دستیابی به اهداف مدیریت در اجرای نظام اطلاعاتی باید مورد توجه دقیق قرار گیرند. آنها عوامل مهمی در سازمان هستند که برای تحقق اهداف کسب و کار بر آنها تأکید میشود. حوزههایی که در آنها کارها باید درست انجام شوند تا نظام اطلاعاتی، کارکرد مفیدی داشته باشد و به اهداف مشخص دست یابد - بون2 و همکاران، 2003؛ سامرز و نلسون،. - 2001 3 بر اساس تعریف راکهارت 4 - راکهارت و اسکات، - 1984 عوامل مهم موفقیت، تعداد محدودی از حوزهها هستند که اگر در آنها نتایج، رضایت بخش باشند، میتوان از عملکرد رقابتی موفق سازمان اطمینان یافت - استیوز و پاستور، - 2000 5 به لحاظ فناوری، از آنجایی که نظام برنامهریزی منابع سازمان، با نرمافزارها و سختافزارهای کامپیوتری موجود در سازمان یکپارچه شده است، در طول اجرا هزینههای نرمافزاری و سختافزاری زیادی را به سازمان تحمیل میکند.

برخی از عوامل حیاتی موفقیت در استقرار ای ار پی عبارتند از:        
ملاحظات استراتژیک سازمان:1 ملاحظات استراتژیک در سازمان از آن جهت دارای اهمیت است که تصمیم اتخاذ شده برای بکارگیری برنامهریزی منابع سازمانی با استراتژیهای آتی سازمان مغایرت نداشته و همچنین فراتر از بسترهای موجود سازمانی هم   نباشد. - یینگچی، - 2005 2  پشتیبانی 3و حمایت مدیران ارشد: در هر سازمان عزم و اراده مدیران ارشد به عنوان پشتیبان اصلی برای اجرای اهداف سازمان محسوب میشود. در این رابطه منظور از حمایت مدیران ارشد احساس نیاز مدیریت میزان تمایل، توانمندی و پیگیری او در تحقق اهداف تعیین شده سازمانی است. - چانگ 4، - 2004   هزینه انتخاب و استقرار: معمولا سازمانها بودجه خاصی برای بخش فناوری اطلاعات خود اختصاص میدهند.

تعدادی از این سازمانها تفکیک این بودجه را برای برنامهریزی منابع سازمانی با توجه به هدف کلان خود مشخص میکنند که منظور همان  بودجه تخصیصی سازمان برای بهبود سیستمها میباشد. - شانکس 5و همکاران ، - 1999 مدیریت پروژه: مدیریت پروژه، فرایندی است در جهت حفظ مسیر پروژه، برای دستیابی به تعادلی اقتصادی و موجه، بین سه  عامل هزینه، زمان و کیفیت، در حین اجرای پروژه، که از ابزار و تکنیکهای خاص خود، در انجام این مهم کمک میگیرد. در واقع کنترل اجرای دقیق و کامل برنامه تدوین شده برای پروژه است، بهطوریکه هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخیص علل و طرح  اقتصادیترین فعالیتها، پروژه را به نزدیکترین حالت ممکن در مسیر اولیه و اصلی خود بازگرداند. بنابراین بهکارگیری دانش،مهارتها، ابزارها و تکنیکها برای فعالیتهای پروژه به منظور تحقق الزامات پروژه به استقرار سامانه ای ار پی کمک شایانی می-  نماید. - انجمن مدیریت پروژه ، - 2000        

ارتباطات برون و درون سازمانی: طبق تحقیقاتی که لاورنس و همکاران - 2013 - ، مهبت و همکاران - 2010 - ، دزدار و سلیمان 7  - 2009 - انجام دادند نشان دادهاند که ارتباطات برون و درون سازمانی در استقرار سامانه تاثیرگذار میباشند.فرهنگ سازمانی: فرهنگ سازمانی از جمله موضوعات مهم رفتاری است که به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیت پروژه- های پیاده سازی سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان، شناخته میشود. فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیت پروژههایی که با ایجاد، تغییر در سازمان سر و کار دارند، شناخته میشود. فرهنگ سازمانی قوی میتواند به عنوان یک عامل اولیه در ایجاد انگیزش و همکاری درکارکنان نقش ایفا کند. در یک فرهنگ پویا و قوی، ارزشهای اساسی سازمان با یکدیگر  به اشتراک گذاشته میشود. - حنفی زاده و زارع، - 1388        

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید