بخشی از مقاله

چکیده :

امروزه استفاده از سیستم های مدیریتی سازمانی مبتی بر شبکه کامپیوتری در بسیاری از سازمان ها و کمپانی های تولیدی و خدماتی در سراسر دنیا، به امری عادی بدل شده به طوریکه استقرار و استفاده از این سیستم ها به یک استاندارد، در مدیریت سازمان های بزرگ امروزی تبدیل شده است. یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین این سیستم ها، سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی1 یا به اختصار ERP می باشد.

سرعت بالای پردازش اطلاعات، امنیت اطلاعات، قابلیت اتصال به شبکه جهانی اینترنت و از همه مهم تر، قابلیت یکپارچه سازی داده های گوناگون و متنوع سازمان، در قالب یک نرم افزار اطلاعاتی واحد، از ویژگی های این سیستم می باشد. هدف این پژوهش، مشخص کردن نقش عوامل حیاتی موفقیت یا CSF ها، در دست یابی به مزیت رقابتی، در شرکت های تولیدی داخل کشور می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که حمایت مدیریت ارشد سازمان، ترکیب تیم پروژه، زمان بندی و همکاری میان واحد های درون سازمانی تاثیری مثبت و موثر بر دست یابی به مزیت رقابتی دارد.

-1 مقدمه

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی یا ERP را می توان هم به عنوان یک برنامه ریز سازمانی، و هم به عنوان فرصتی برای بازسازی، تعریف کرد. زیر ساخت این سیستم، تکنولوژی اطلاعات1 است که جریان اطلاعات میان بخشهای گوناگون سازمانی را تسهیل می کند - . - Laframboise,M,2008 همچنین این سیستم میان مشتریان، تامین کنندگان، زنجیره ارزش سازمانی2 و مدیریت روابط با مشتری3، ارتباط برقرار می کند - . - Ling,L,2006 این سیستم متشکل از مردم، سازمان، فرایند ها و تکنولوژی است که به صورت یک نرم افزار کاربردی ساخته شده است - . - Seddon,P,2005 برای این سیستم، تعریف های مختلفی از سوی متخصصان این امر ارائه شده که به بیان تعدادی از آنها می پردازیم.

✓    سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی سیستمی است که سازمانها با استفاده از آن، تمام فرایندها و اطلاعات سازمانی خود، اعم از مالی، منابع انسانی، تولید، پشتیبانی، فروش و بازاریابی را با هم یکپارچه می کنند - . - Shanks,G,2003

✓    سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی یک تکنولوژی مختلط و پیچیده است که تمام عملیات های موجود در سازمانهای پیشرفته را با هم هماهنگ و یکپارچه می سازد - . - Kholeif,A,2005

✓    سیستم برنامه ریزی منابع سازمان یا ERP، شامل مجموعه ای از مدلهای نرم افزاری است که به منظور یکپارچه ساختن فرایند ها و وظایف سازمانی، در قالب یک سیستم رایانه ای مورد استفاده قرار می گیرد تا نیازهای خاص تمام بخشهای سازمان را پشتیبانی نماید - سرلک و فراتی،. - 1390

✓    سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی به عنوان یک برنامه کاربردی4 یا یک ابزار است که در واقع در نقش ستون فقرات، برای مدیریت ارشد سازمان، اطلاعات لازم برای تصمیم گیری را ایجاد کرده، مدیریت کرده و آنها را حفظ می کند - . - AL-Fawaz,Kh,2010 آنچه از این تعاریف برمی اید این است که هرکدام از آنها، از یک دیدگاه به سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی نگریسته اند. دلیل این امر این است که در واقع این سیستم در زیر مجموعه طیف گسترده ای از علوم قرار می گیرد.

تنها با یک نگاه کلی به مقالات ارائه شده، متوجه می شویم که سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی، در بسیاری از علوم مانند مهندسی کامپیوتر، مدیریت و روانشناسی مورد بحث می باشد. از نظر نرم افزاری، یکپارچه کردن فعالیت های مختلف در سازمان در قالب یک سیستم نرم افزاری، کاری سخت است. زیرا هر بخش سازمانی، بنا به فعالیت و تخصص خود به یک سیستم مستقل نیاز دارد اما سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی نه تنها همه این فعالیت ها را در قالب یک نرم افزار یکپارچه می کند، بلکه امکان تبادل اطلاعات میان بخش های گوناگون را هم فراهم می کند - سرلک و فراتی،. - 1390 این کار یکی از تفاوتهای کلیدی میان این سیستم با سایر سیستم های اطلاعاتی متداول در سازمان است.

سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی، به منظور بهبود و افزایش بهره وری در سازمان، به وسیله ارتقا توانایی سازمان در تامین به موقع اطلاعات درون سازمان و در زنجیره ارزش سازمان، طراحی شده اند - . - Beheshti & beheshti,2010 ولی هدف اصلی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی، انجام بهتر کسب و کار در شرایط بسیار متغیر و محیط های بسیار رقابتی است. دلیل این امر افزایش سرعت ارتباطات و تجزیه و تحلیل اطلاعات است - . - Wallace,T,F,2001 با توجه به تمام تعاریف ارائه شده شاید بهتر باشد که بر اساس نوع تحقیق خود، تعریفی مناسب ارائه کنیم. پس سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی را اینگونه تعریف می کنیم.

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی، یک نرم افزار کاربردی شبکه کامپیوتری سازمانی است که اطلاعات مورد نیاز در تمام فعالیتهای سازمانی، شامل مالی، تولید، فروش، منابع انسانی و لجستیکی را در یک سیستم واحد گردآوری کرده و به صورت خودکار و به موقع آنها را در اختیار واحدهای نیازمند قرار داده، اطلاعات دریافتی را به موقع به روز رسانی کرده و در صورت اتصال به سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی سایر شرکت ها، می تواند مدیریت زنجیره تامین سازمان1 و مدیریت روابط با مشتریان2 سازمان را نیز مدیریت کند - نگارنده،. - 1394

1-1 عوامل حیاتی موفقیت

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی باعث رشد سازمان، از طریق رشد فروش و بهبود خدمات دهی به مشتری می شود. مدیران سازمان ها که اقدام به استقرار این سیستم می کنند، در اغلب موارد انتظار دارند منافع زیادی از این سیستم برای آنها حاصل شود. ولی باید توجه داشت که برآورده کردن همه این انتظارات، کاری دشوار است. چون سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی در اصل، یک ارائه دهنده اطلاعات به مدیران می باشد و نه یک تصمیم گیرنده استراتژیک - . - Ferran,C,2008 بسیاری بر این تصورند که استقرار سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی به معنی حل تمام مشکلات سازمانی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید