بخشی از مقاله

چکیده

در فضای تجارت و کسب وکار، تغییرات پیچیده و غیر خطی و تحولات ناپیوسته ،پیش بینی آینده را تا حد بسیار زیادی نا ممکن ساخته است و این امر سازمان ها را وادار کرده است که خود را با امواج خروشان تغییر، منطبق سازند.تفکر استراتژیک، نقش بسیار مهمی را در حفظ بقای سازمانی و پیشرفت در محیط متغییر و پویا ایفا می کند . فرصت طلبی هوشمندانه ،یکی از مولفه های تفکر استراتژیک بر اساس مدل گلدمن می باشد که بر اساس عدم اطمینان محیطی، عدم تقارن اطلاعات، منحصر بودن دارایی و تبادل اطلاعات تبیین گشته است .

اهمیت و ضرورت این تحقیق عبارتست از تاثیر تفکر استراتژیک فرصت طلبی هوشمندانه مدیران بر کیفیت تولید شیرینی ها - سوهان - و هدف پژوهش افزایش کیفیت تولید سوهان از طریق تفکر استراتژیک فرصت طلبی هوشمندانه مدیران می باشد. این پژوهش یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و از نظر اهداف جزئ تحقیقات کاربردی می باشد. سوال اصلی پژوهش این است که آیا بین فرصت طلبی هوشمندانه صاحبان کسب وکار و کیفیت تولید شیرینی ها رابطه ای وجود دارد؟

فرضیه اصلی پژوهش نیز این است که بین فرصت طلبی هوشمندانه صاحبان کسب وکار و کیفیت تولید شیرینی ها رابطه ای مثبت و معنی دار وجود دارد .جامعه آماری این تحقیق را 57 نفر از صاحبان کسب وکار واحدهای تولیدی تشکیل می دهد . تعداد نمونه مورد پژوهش با استفاده از فرمول کوکران و با احتساب ضریب اطمینان 95 درصد ،50 نفر انتخاب شد. روایی و پایایی پرسشنامه قبل از توزیع به تایید رسیده و در قسمت تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار spss و به کمک آزمون رگرسیون نتایج به دست آمده نشان داد که تمامی مولفه های فرصت طلبی هوشمندانه رابطه مثبت و معناداری با کیفیت محصولات دارد.

مقدمه

در کذشته نه چندان دور ،روش متداول برای رویارویی با موانع و چالش های آینده استفاده از برنامه ریزی های بلند مدت و استراتژیک بود.در این دوران سازمان ها هزینه های زیادی را صرف برنامه ریزی استراتژیک می کردند و با وجود تلاش زیاد در جهت انجام برنامه ریزی موفق، ناتوانی در پیش بینی آینده منجر به شکست بسیاری از آنها می شد - حسن زاده, صباحی, عماری, . - 1387در عصر حاضر تغییر و تحول آنی و غیر خطی ،امکان هرگونه استفاده از روندهای گذشته را به طور عملی غیر ممکن ساخت و انجام اصلاحات در استراتژی های موجود را اجتناب ناپذیر کرد.

در چنین شرایطی مدیران باید از توانایی ها و قابلیت های منحصر به فردی برخوردار باشند،به گونه ای که بتوانند در شرایط حساس و بحرانی از فرصت های پیش آمده بهترین تصمیم را اتخاذ کنند - استیسی, . - 1389 از سوی دیگر یکی از مهم ترین چالش های فرا روی تولید بحث کیفیت بوده و حفظ و ارتقائ سطح کیفی محصولات ،به عنوان برگ برنده ، ضامن بقا و ادامه حیات یک کسب وکار می باشد . حال این سوال مطرح است که فرصت طلبی هوشمندانه که یکی از مولفه های تفکر استراتژیک است می تواند با کیفیت محصولات رابطه مثبت و معناداری داشته باشد؟

تفکر استراتژیک عبارت است ازاستفاده از چارچوب های ذهنی مختلف که هنوز بسیاری از آنها ناشناخته است،برای بررسی،تحلیل و در نهایت تصمیم گیری در موقعیت های استراتژیک - استیسی, . - 1389گری هال ار تفکر استراتژیک به عنوان هنر ساخت و معماری بر مبنای خلاقیت و درک مفاهیم کسب و کار یاد می کند - Hamel & Parahald, .1989 - هنری مینتز برگ تفکر استراتژیک را یک فرایند ذهنی می داند که از طریق خلاقیت و شهود نمایی یگپارچه از کسب و کار را در ذهن متبادر می سازد. - - Mintzberg, 1995 جین لیدکا در سال 1999 الگوی زیر را برای تفکر استراتژیک پیشنهاد کرد.

فرصت طلبی هوشمندانه یکی از مولفه های اصلی تفکر استراتژیک می باشد ،برای تمرین و کسب فرصت طلبی هوشمندانه لازم است که سازمان به طور جدی به ورودی هایی که از جانب کارکنان سطوح پایین یا کارکنان خلاق خود دریافت می کنند ، توجه نمایند. فرصت طلبی به معنی منفعت طلبی شخصی است و فرصت طلبی از دیدگاه مدیران، منفعت طلبی مدیران در راستای اهداف شرکت می باشد.یک متفکر استراتژیک همواره در جستجوی فرصت های ارزش آفرین برای مشتری است و برای کشف این فرصت ها چه به صورت انفرادی و جه به صورت سازمانی ساز و کار و تعاملات لازم را ایجاد می کند. - ناظمی جعفریانی, - 1389

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید