بخشی از مقاله

چکیده:
در محیط پر تلاطم کسب و کار امروز ، موفقیت سازمان ها در گرو جهت گیری همه بخشهای سازمان ، در راستای مسیر استراتژیک آن است.همسویی استراتژیک به بکارگیری فناوری اطلاعات به شیوه ای شایسته و بهنگام ودر توازن با استراتژی هااهداف ونیازهای کسب و کار اشاره دارد. برخی از مدیران تمایل دارندتا بهترین فناوری های موجود در دنیای تجارت را بکار گیرند در عین حال به نظر می رسد که بسیاری از ان ها گرایش به چشم پوشی از اثرات انسانی و سازمانی این فناوری ها دارند بسیاری از کسب وکارهای کوچک و متوسط در راستای پرهیزاز زوال سازمانی خود را از نظر اقتصادی متعهد اتخاذ این فناوری ها می کنند.

در چنین محیطی که بیشترین سرمایه گذاری سازمانها بر روی فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی صورت می گیرد ، سازمانها در جهت رسیدن به اهداف استراتژیک خود چاره ای جز استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان یک منبع استراتژیک ندارند و اینجاست که مفهوم همسویی استراتژی های فناوری اطلاعات و کسب و کار - همسویی استراتژیک - ، معنی پیدامی کند.جامعیت این فناوریهای جدید و تواناییهای بالقوه آن را میتوان در واقع به عنوان منبع بالقوه ای از ضعف در نظر گرفت.دلیل این مر ناتوانی مدیران نسبت به استفاده از این فناوریها برابر رقبای خود یا ناتوانی شان در بهره برداری از فرصتهای ناشی از این فناوریها است.

. جهت حل مسئله بایستی قابلیتهای این فناوریها ، کفایتشان برای کسب و کار ، امکان بهره برداری از مزایای آن و تلاش در جهت کسب ذهنیتی نو از مدیریت را درک کرد.تلا شهای نوآوری شامل پیگیری آزمای شها، تو سعه فناوریهای جدید، خدمات ویا مح صولات جدید ، فرایندهای نوین و ساختارهای جدید سازمانی ا ست. اندی شمندان جدید مدیریتی واقفند که اطلاعات نتیجه تکامل دانش بوده و شبکهای یکپارچه از رابطه میان تلاش هوشمندانه ونوآوریهای تکنولوژیک در حال گسترش است.در ادامه به راهبرد های فناوری های نوین کسب وکار در سازمان و همسویی استرتژیک و مراحل رفع همسویی استراتژیک می پردازیم

.واژه های کلیدی: مدیریت استراتژیک - فناوری اطلاعات - همسویی استراتژیک - کسب وکار- سرمایه گذاری - اهداف استراتژیک - فناوری نوین - امنیت اطلاعات- همسویی فناوری - زوال سازمانی- نوآوری نوین- تخصیص منابع- بهره وری

مقدمه:

با پیدایش فناوری اطلاعات و اغاز ع صر اطلاعات اموزش که از ابراز تبادل اطلاعات ا ست نیز دچار تغییر و تحول چ شم گیری شده است امروزه با توسعه سریع زیر ساخت های فناوری اطلاعات و تجاری و عمومی شدن ان زمینه مساعدی برای اموزش ارزانتر الکترونیک فراهم شده ا ست . منظور از هم سویی ا ستراتژیک ا صطلاحاتی مانند توازن و هم اهنگی وبه هم پیو ستگی و یکپارچگی و تطابق به عنوان عباراتی مترادف با عبارت همسویی به کار می روند که می توان اینگونه تعریف کرد که میزان پشتیبانی استراتژی سیستم های اطلاعاتی از استراتژی و کسب و کار سازمان و میزان پشتیبانی استراتژی کسب و کار سازمان ازاستراتژی سیستم های اطلاعاتی سازمان است .دو نوع همسویی استراتژیک وجود دارد که عبارتند از -1:همسویی استراتژیک کوتاه مدت -2همسویی استراتژیک بلند مدت بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط در راستای پرهیز از زوال سازمانی ، خود را از نظر اقتصادی متعهد به اتخاذ این فناوریها میکنند . آنها بایستی این کار را از طریق توجه به ریسکهای ذاتی فناوریهای مزبور و نیز امنیت تداوم کسب و کار خود حتی بعد از رویدادهای غیر منتظره و سخت انجام دهند.

فناوری اطلاعات به عنوان یک نواوری نوین

آرایش سریع اینترنت و پایگاه های داده های سازمانی در دهه های 80و90فرایند تعدیل رفتار های تجاری و حیطه ی ارتباطی ان با بازار های خود را ت شدید کرده ا ست . انگیزه برای نواوری در سازمان زمانی ایجاد می شود که ت صمیم گیرندگان شکاف های عملکردی را مورد توجه قرار دهند یا پی ببرند که وضعیت موجود سازمان رضایت بخش نیست مدیران بایستی فناوری هایی را که الزاما با ایجاد سطوح دانش و نیز بهبود کیفیت ارائه شده تلفیق می شوند مورد توجه قرار دهند.

موانع پذیرش بعضی از فناوری های جدید

برخی سازمان ها واقفند که تلاش نواوری و پذیرش رویه ها و فناوری های جدید ممکن است باعث افزایش رقابت پذیری سازمان شود.در حقیقت نوآوران می توانند همان سرمایه گذاران با شند و این زمانی ا ست که آنها قادر به اداره وظایف تحقیق و تو سعه با شند مدیریت دانش بر افرادی نظر دارد که در گیر ایجاد توزیع و تقویت دانش در میان حوزه های وظیفه ای هستند.ذهنیت مالکان :کارکنان مانند مالکان فکر نمی کنند رابطه مالکان با کسب و کار تفاوتی بنیادی با سایرین دارد بسیاری از مالکان کسب و کار های خود رابا توجه به نگرش های سنتی شان اداره می کنند و علاقه ای به نوآوری و یا فرایند های مدرن ندارند.ابعاد سازمانی: برای برخی کسب و کارهای متوسط بکار گیری فرایند های تجاری که از قبل مورد استفاده بوده است کاملا کافی است
.ضعف کاربران در بهره گیری از فناوری جدید :این مشکل ممکن است منجر به استفاده ناقص از تجهیزات و کاربرد ها شود.محدود بودن به کار گیری فناوری های نوین به برخی حوزه های وظیفه ای :مانند - تولید - این محدودیت می تواند به عنوان نیرویی بازدارنده در نظر گرفته شود.نگرانی از مواجهه با فناوریهای نوین به عنوان منبعی از بی امنیتی سازمانی : زمانی که داده ها با توجه فنون سنتی مورد پردازش قرار میگیرند، اطلاعات بهدست آمده مشهود و احتمال نابودی یا سرقت آنها بسیار پایین است.

گامهای همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان
.1 تعیین ارزش های سازمان :

ارزشهای سازمان ممکن است در طول زمان تغییر کنند و با آنچه در گذشته ارزش محسوب میشد متفاوت شوند. در این مرحله ما نیازمند فرایندی جهت تعریف و تعیین مهمترین اولویتها، استراتژیها و اهداف سازمانی هستیم. باید بررسی شود که مدیران ارشد تلاش میکنند تا سازمان را به چه سمتی هدایت کنند. با بررسی و بازبینی مستندات استراتژی کسب و کار میتوان به نتایج مد نظر دست یافت و با انجام مصاحبهها با مدیران ارشد که استراتژیها را ایجاد و اجرا می کنند، یافتهها را تکمیل کرد .

2رتبهبندی اولویتهای ارزشهای کسب و کار:
در این مرحله از روشهای وزنگذاری، امتیازبندی و غیره جهت رتبهبندی اولویتهای استراتژیک شناخته شده استفاده می شود. این فرایندها منجر به رتبهبندی هر استراتژی میشوند. لیست رتبهبندی تهیه شده مورد بازنگری نهایی و سپس در سراسر سازمان مورد توافق قرار میگیرد.

.3تخصیص مجدد منابع به اولویت ها:
این کار شاید به نظر ساده بیاید، ولی در سازمانها با د شواری انجام میگیرد، زیرا حدود 70 تا 80 در صد منابع سازمانی درگیر فرایندهای تولید جاری و فعالیتهای نگهداری تکراری در سازمان هستند. بنابراین برای عملی کردن اولویتهای جدید سازمان نیازمند آزادسازی منابع هستیم .

.4اطلاع رسانی وضعیت فعلی همسویی در سازمان و ارائه برنامه ای برای افزایش ان:
مدیران فناوری اطلاعات در برابر تخصیص مجدد منابع مقاومت نمایند، ضروری است که مدیریت ارشد اجرایی وضعیت همسویی را در سازمان و چگونگی افزایش آن را در طی زمان درک کند. با توجه به اینکه مدیران فناوری اطلاعات انعطافپذیری کمی در برابر تخصیص مجدد منابع در کوتاه مدت نشان میدهند، تدوین برنامهای برای انجام آن و انتقال و ارائه آن به مدیران فناوری اطلاعات ضروری مینماید.

.5 سازماندهی جهت حفظ همسویی:
رسیدن به همسویی خود یک وجه از کار است و حفظ این همسویی وجه دیگر کار. این امر با ایجاد گروهی متشکل از کمیته هدایت فناوری اطلاعات و مدیران ارتباطات میسر میشود. نقش کمیته هدایت، آگاه کردن مدیران اجرایی در مورد نواقص و اشتباهات به کارگیری فناوری اطلاعات مانند راهکارهای نامناسب استفاده از فناوری اطلاعات وهمچنین اولویت بندی نادرست پروژه های فناوری اطلاعات مطابق با اهداف کسب و کار سازمانی است .نقش مدیران ارتباطات ایجاد ارتباطات نزدیک و صمیمانه با مشتریان کلیدی سازمان و تهیه برنامه ریزی روزانه در سازمان است .این دو مجوعه کنار هم مکانیسمی برای برنامه ریزی ارتباطات و همسویی مداوم را ایجاد می کنند.

قبول ریسک های نوین

سازمان های امروزی بیشتر از قبل هم نیازمند گزینه های استراتژیک برای کنترل ریسک های اجتناب ناپذیر هستند . ارزیابی ریسک بایستی بر مبنای احتمال رویداد و تاثیر بر بهره وری سازمان صورت گیرد . همچنین مهم است که سازمانها بدانند مدیران از چه منابعی میتوانند اطلاعات مربوط به امنیت و پیشنهادهای فنی را جمع آوری کنند. این بهدلیل آن است که آنها قادر به ارائه پیشنهادهایی درباره آسیب پذیری امنیتی و روشهای کاهش ریسک آسیبهای ویژه نسبت به سیستمهای مختلف عملیات کامپیوتری هستند سروکار دارد ، مدیران بایستی چالشی مستمر را در نظر بگیرند.

موفقیت ما بسته به اتخاذ گامهایی جهت محافظت از داده های حیاتی است. زمانی که کسب و کارها رشد مییابد متناوباً از اینترنت جهت ارتباط با ادارات، م شتریان و د ست اندرکاران ا ستفاده می شود ، سازمانها خود را در برابر تهدیدات بزرگتری قرار میدهند . برخی برنامهها امنیت تثبیت شده ای را برای کسب و کارهای متوسط به همراه راه حلهای فنی مختلف ارائه میدهند.برپایی برخی از آنها بهطرزی استثنایی ساده بوده و از طریق ابزارهای مبتنی بر جستجوگر قابل اداره هستند این امر به مدیران اجازه میدهد تا امنیت شبکه های شان را براحتی برقرار سازند. برای مثال کاربران را قادر می سازد تا به ایجاد شبکه های اخت صا صی مجازی مبادرت نمایند فعالیت این شبکهها مانند شبکه های تجاری خصوصی پر هزینه است، اما از زیر ساختار اینترنتی کم هزینه بهره می برند.

دانش تامین امنیت اطلاعات
.1 برداشتی کلی و درکی واقع بینانه از امنیت اطلاعات

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید