بخشی از مقاله

چکیده

بلور تری گلایسین سولفات - CH2NH2COOH - 3 .H2SO4 از جمله مواد فروالکتریک است. کاربرد این بلور در آشکارسازی پایروالکتریک توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. بلور تری گلایسین سولفات همراه با 2.5 درصد مولی تیویوره با روش تبخیر محلول رشد داده شد. بااستفاده از آنالیز پراش اشعه ایکس مشخص شد که این بلور از ساختار مونوکلینیک برخوردار است. تجزیه و تحلیل کمی حضور تیویوره اضافه شده به بلورها توسط آنالیز FTIR تخمین زده شد.

مقدمه

بلور تری گلایسین سولفات   - NH2CH2COOH - 3.H2SO4 کاربردهای ویژه ای در وسایل مختلف به ویژه نظامی و پژوهشی دارد که از جمله آن می توان به تلسکوپ های فضایی، طیف سنجها و ابزار آشکارساز لیزری، تصویرگرهای تحلیل کننده محیط اشاره کرد. خانواده TGS بهترین ماده در میان مواد موجود برای حسگر های پایرو الکتریک اند که ناشی از ضریب پایرو الکتریک بالای آنها است. بلور TGSساختارمونوکلینیک دارد و از دمای کوری 49 درجه سانتی گراد پیروی می کند.[1] با وجود اینکه بلورهای TGS به تنهایی از کاربرد کمتری برخوردارند. یک روش موثر استفاده از مواد افزودنی هنگام رشد بلور TGS است. درTGS گلایسین یک آمینو اسید است. بخش هایی که در مولکول فعال در مکان مولکول گلایسین قرار می گیرند سبب ایجاد یک میدان داخلی می شوند که باعث ثبات قطبیدگی می شود .[4-2]  

شرح آزمایش

ابتدا ماده TGS به عنوان ماده اولیه جهت رشد بلور آن سنتز گردید. برای این منظور محلول گلایسین و اسید سولفوریک به نسبت مولی 1:3 با واکنش شیمیایی زیر تهیه گردید - CH2NH2COOH - 3.H2SO4    3&+2NH2COOH+H2SO4. از آنجایی که از تبخیر سطحی دردمای اتاق برای تهیه بلورهای TGS استفاده می شود، طبق منحنی حلالیت مقدار TGS لازم برای تهیه محلول اشباع در دمای - 30 - 22œC گرم در 100 میلی لیتر آب دیونیزه می باشد.[5,6] بنابراین بر طبق واکنش فوق، مقادیر گلایسین و اسیدسولفوریک لازم را محاسبه کرده و محلول آماده شده پس از فیلتر شدن با کاغذ فیلتر در دمای اتاق قرار داده و روی ظرف با سلفون پوشیده شده و باایجاد روزنه های کوچکی اجازه تبخیر به محلول داده می شود.

بعد از گذشت 8 روز، ماده اولیه TGS به صورت بلورهایی در ظرف تشکیل می شود]شکل1، الف.[ این بلورها جمع آوری گردید تا پس از چند بار بازتبلور به عنوان ماده اولیه برای TGS مورد استفاده قرار گیرد. سپس بلوردانه TGS را با توجه به منحنی حلالیت به حالت فوق اشباع می رسانیم و 2.5 درصد مولی تیویوره را به آن اضافه می کنیم. محلول آماده شده پس از فیلتر شدن با کاغذ فیلتر در دمای اتاق قرار داده می شوند روی ظرف با سلفون پوشیده شده و با ایجاد روزنه های کوچکی اجازه تبخیر به محلول داده می شود.بعداز 2 هفته بلورهای TGS به همراه افزودنی تیویوره تشکیل می شود ]شکل1، 

نتایج وبحث

- 1 طیف سنجی اشعه ایکس - - XRD طیف سنجی اشعه ایکس به کمک دستگاه طیف سنج D8 Advanced Bruker با هسته cuk برروی نمونه پودری تهیه شده از بلور TGS انجام شد. شکل 2 با شماره کارت استاندارد15-0947، طیف XRD بلور TGS و شکل 3 با شماره کارت استاندارد 14-0873، طیف XRD بلور ThTGS را نشان می دهد. ثابت های شبکه به کمک این طیف اندازه گیری شد که در جدول 1 نشان داده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید