بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تاريخ را مى توان به منزله ((آينه )) دانست و هر چند اين آينه قدرت آن را ندارد كه همه حوادث گذشته را به ياد بياورد، ولى در آن مى توان چهره نيمه روشن گذشته را از دور مشاهده كرد. چنانكه على عليه السلام در وصيت خود به فرزندش امام حسن عليه السلام مى فرمايد:

((پسرم ! درست است كه من به اندازه همه كسانى كه پيش از من مى زيسته اند عمر نكرده ام . اما در كردار آن ها نظر افكندم و در اخبارشان تفكر نمودم و در آثار آنها به سير و سياحت پرداختم تا بدانجا كه همانند يكى از آنها شدم ، بلكه گويا در اثر آنچه در تاريخ آنان به من رسيده ، با همه آنها از اول تا آخر بوده ام . من قسمت زلال و مصفاى زندگى آنان را از بخش ‍ كدر و تاريك بازشناختم و سود و زيانش را دانستم ، از ميان آنها قسمتهاى مهم و برگزيده را برايت خلاصه كردم و از بين همه آنها زيبايش را برايت انتخاب نمودم و مجهولات آن را از تو دور داشتم .))

اسلاید 2 :

مفهوم تاریخ

—ترسیم سرگذشت حیات و فرهنگ یک قوم و ملت است.

— زمینه‏های پیدایش، حوادث، علل تعالی یا انحطاط، فرهنگ و سرنوشت آن ملت و قوم توسط یک مورخ به‏تصویر کشیده شده و در معرض اندیشه، کنکاش و مطالعه انسان‏ها و به‏ویژه فرزانگان و اندیشه‏مندان قرار می‏گیرد.

اسلاید 3 :

تعریف لغتی فرهنگ و تمدن

—فرهنگ از دو جزء «فرا» و «هنگ» تشکیل شده فرهنگ (culture)، در ادبيات لاتينى به‏مفهوم پرورش نفس آمده و در زبان يونان باستان فقط مفهوم پرورش از آن استفاده مى‏شود.

—تمدن در عربى از «مدن» اخذ شده که معنای آن شهرنشین شدن، اقامتکردن درشهر است و در زبان‏هاى‏‏اروپايى واژه‏civilization را به‏این‏مفهوم اطلاق‏مى‏كنند كه آن‏هم به‏معناى استقراريافتن است و در تعريف‏اجتماعى، همان شهرنشينى است.

اسلاید 4 :

کلیات

تعریف فرهنگ

—فرهنگ فصل‏جداگرانسان از حیوان است که ازراه فرهنگ برطبیعت‏درون و بیرون چیره‏گشته وبا بیرون‏آمدن ازاین‏طبیعت گام‏به‏گام مرحله‏های‏تکامل‏فرهنگی را پشت سرگذاشته‏است.

—فرهنگ‏را ازجهتی به‏فرهنگ‏مادی و ‏معنوی بخش‏بندی‏کرده‏اند.

—فرهنگ‏مادی شامل‏همه‏وسایل‏مادی وآن‏چه به‏دست‏بشر ازماده‏طبیعی ساخت‏می‏شود و شیوه‏ها و فرایندهای ساخت‏سازآن‏ها می‏دانند.

—فرهنگ‏معنوی‏را شامل‏ارزش‏ها، ایده‏ها و باورها، اندیشه‏ها و فن‏ها، یعنی آداب و سنت‏ها، علوم و فلسفه و ادبیات و هنرو همه فراورده‏های‏ذهنی‏انسان‏می‏دانند.

اسلاید 5 :

— مجموعه ای از سنت ها، باورها، آداب و اخلاق فردی یا خانوادگی اقوامی است که پای بندی ایشان بدین امور باعث تمایز آن ها از دیگر اقوام و قبایل می شود.

—به عبارت دیگر، فرهنگ مجموعه باورهای فرد یا گروهی خاص است و چون باورها ذهنی اند پس فرهنگ جنبه عینی ندارد.

اسلاید 6 :

جمع بندی تعریف تمدن

  حاصل تعالی فرهنگ و پذیرش نظم اجتماعی است، یعنی خروج از مرحله بادیهنشینی و گام نهادن در شاهراه نهادینه شدن امور اجتماعی و مدنیت.

اسلاید 7 :

اعتلای هرکدام از مفاهیم اخلاق، فرهنگ، تمدن و قانون در هر جامعه به منزله ارتقای دیگری است و انحطاط هر یک خواسته یا ناخواسته نشان از سقوط دیگری است

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید