بخشی از مقاله

چکیده 

امروزه به منظور از میان برداشتن فاصلههای ارتباطی آموزشهای مجازی در بسیاری از مراکز آموزشی و پژوهشی جایگزین روش-های سنتی شده است . اگر روشهای نوین آموزش با زیرساختهای مناسب و بطور صحیح بکارگرفته شود تاثیر مثبت و بسزایی در امر یادگیری خواهند داشت. اگرچه در بسیاری از کلان شهرهای ایران استفاده از این تکنولوژی نوین معمول گشته، اما هنوز هم بسیاری از شهرهای کوچکتر کشورمان از این نعمت بینصیب ماندهاند. هدف از این مقاله شناسایی روشی برای توسعه و بهبود یادگیری با تکیه بر موانع نظام آموزش مجازی در شهرستان زاهدان است، تا از این طریق بتوانیم با بهبود زیرساختهای ضروری، شرایط استفاده از این روش نوین آموزشی را فراهم نماییم. در ابتدا متغیرهای تاثیرگذار برآموزش الکترونیکی شناسایی و پرسشنامه استانداردی تنظیم گردید و در بین جامعه آماری توزیع گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از تحلیل رگرسیون خطی و چند متغیره به همراه جداول آنوا و کفیشنسی استفاده گردید و نتایج در انتها گزارش میگردد.

واژههای کلیدی: آموزش مجازی، یادگیری، فناوری اطلاعات

-1 مقدمه

کلیک، کلیک، کلیک. این صدای آموزش در قرن بیست و یکم است. در دست هر محصل به جای مداد، ماوسی وجود دارد - لوون استین،5،. - 2001 از جمله امکاناتی که در پرتو توسعه یارانه ها و فناوری اطلاعات ایجاد شده است، توسعه آموزش الکترونیکی است، اینترنت که در صدر ده اختراع قرن بیستم قرارگرفته، قید زمان و مکان را شکسته و مفهوم یادگیری مادامالعمر را تحقق بخشیده است.مراکز آموزش عالی با برخورداری از این نوع آموزش محدودیت های دسترسی به امکانات را کاهش داده اند - گریسون واندرسون،. - 16:1383آموزش الکترونیکی پارادایم جدیدی را پدید آورده که با استفاده از آن، امکان یادگیری در هر زمینه ای، برای هر فردی، در هر زمانی و هر مکانی فراهم شده است. - خان،44،. - 2004

.2-1 شاخص های مهم در آموزش مجازی

مهم ترین شاخص ها عبارتند از موارد زیر که به تشریح هر یک نیز پرداخته می شود - محمدنژاد، - 1385 و - پولی چینو، . - 2006

.1-2-1زیر ساخت های سخت افزاری: یکی از مولفه های مهم در استقرار آموزشهای مجازی در نظر گرفتن زیر ساخت های سخت افزاری است. در ابتدا هر یک از فراگیران مخاطب آموزش های مجازی، باید دارای یک دستگاه رایانه قابل دسترسی باشند. سپس لازم است یک شبکه مخابراتی برای انتقال اطلاعات دیجیتالی ایجاد شده باشد. اغلب شبکه های مخابراتی از بسترهای مختلفی مانند کابل های مخابراتی، فیبر نوری، ماهواره و دیگر ابزارها برای توسعه گسترده و دسترسی استفاده می کنند، هر قدر فناوری بکار رفته در شبکه مخابراتی قوی تر باشد سرعت و حجم اطلاعات منتقل شده بیشتر خواهد شد.

.2-2-1زیر ساخت های نرم افزاری: برای ساختن دروس مجازی و ذخیره کردن آنها در یک بانک نرم افزاری، لازم است نرم افزارهای مناسب تهیه شوند. به طور معمول این نرم افزارها با نام های سامانه مدیریت یادگیری، سامانه مدیریت محتوایی و یا سامانه مدیریت یادگیری و محتوای الکترونیکی شناخته می شود.

.3-2-1تولید محتوای الکترونیکی: یکی دیگر از مولفه های آموزش الکترونیکی، تولید محتوای الکترونیکی است. محتوای الکترونیکی دروس، یعنی هر آنچه لازم است یاد گیرنده مشاهده کند، بشنود و بخواند، تا دانش مورد نظر به او انتقال یابد.

.4-2-1 سازمان نیروی انسانی: گروه های پشتیبانی کننده آموزش مجازی شامل گروه پشتیبانی از سیستم مدیریت محتوا و یادگیری و نیز گروه پشتیبانی از تولید محتوای الکترونیکی دروس می باشد. هر یک از این دو گروه لازم است وظایفی را به عهده بگیرند.

.5-2-1طراح آموزش: نقش طراح آموزش نیز در فرآیند تولید محتوای الکترونیکی بسیار مهم است. طراح آموزش پس از مطالعه درس تالیف شده و در ارتباط مستقیم با استاد درس، سعی می کند نحوه ارایه درس را طراحی نماید.

.6-2-1 جمع کننده درس: جمع کننده درس نیز به عنوان یکی از مولفه های آموزش مجازی، پس از تهیه روایت نامه و طراحی کلی درس، فردی است مسلط به کاربری نرم افزارهای لازم برای طراحی و ساخت صفحات وب، در هر یک از این صفحه ها بخشی از محتوای درس به صورت متن، عکس، تصویر، پویا نمایی و فیلم شکل می گیرد.

.7-2-1کارشناس رسانه ها: کارشناس رسانه ها نیز در طراحی و ساخت دروسی به صورت حرفه ای کار صدا برداری، طراحی و تولید پویا نمایی، فشرده سازی قطعات صوتی و پردازش تصاویر و فیلم های دیجیتالی را انجام می دهد. - قاضی زاده فرد، 200 :1387، 199، . - 198

.3-1 یادگیری

پژوهش های فراوان در حوزه ی یادگیری های انسانی حاکی از آنند که غالب رفتارهای ما معلول یادگیری اند. از آنجا که بسیاری از رفتارهای ما اکتسابی و آموختنی هستند، بررسی اصول و روشهای یادگیری و عملکرد ذهنی بهتر، امری اساسی و مهم می نماید. همچنین، از آنجا که بین اصول یادگیری و روشهای آموزشی رابطه نزدیک و متقابل وجود دارد، منطقا پا به پای افزایش دانش ما درباره فرآیندهای یادگیری1، روشهای آموزشی نیز کارآمدتر و اثربخش تر خواهند شد - هرگنهان والسون،1997،ترجمه سیف،. - 1385آموزش و مهارتهای یادگیری و مطالعه نیز به عنوان تدابیر شکل دهنده یادگیری، تلقی می شوند - سیف، 1388

وبرتولد، نوکلس ورنکل،. - 2007 ابزارهای نوین ارتباطات، تغییری در فرآیند یادگیری پدید می آورند. آنها الگوی نوینی از یادگیری را ترویج می کنند که مرکز ثقل آن یادگیرنده2 است. این یادگیری نه آن چنان مبتنی بر تحویل و انتقال اطلاعات از بالا به پایین - استاد به دانشجو - و نه استاد است، تنها منبع اطلاعات تلقی می شود. یادگیری در حال تبدیل به فرایند تعاملی است که از رهگذر آن، یادگیرنده صرفا توسط استاد، راهنمایی می شودو استاد در جایگاه یک ناظر3و تسهیل کننده 4است که از طریق کاربرد ابزارهای فناوری نوین، به فرایند یادگیری

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید