بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از انجام این پژوهش، توضیح مفاهیم IT و ICT، تفاوت آنها، انواع تکنولوژی مورد استفاده در مدارس و تاثیر تکنولوژی در فرایند یادگیری دانش-آموزان، میباشد. روش تحقیق، مروری- کتابخانهای است. تکنولوژی عبارت است از: مجموعهای متشکل از اطلاعات، ابزارها و تکنیکهایی که از علم و تجربه عملی نشأت گرفتهاند و در توسعه، طراحی، تولید و به کارگیری محصولات، فرایندها، سیستمها و خدمات مورد استفاده قرار میگیرند. و تکنولوژی آموزشی عبارت است از:

طریقه ای نظام مند برای طراحی، اجرا و ارزشیابی کل فرایند یادگیری و یاددهی بر اساس اهداف مشخص و مبتنی بر تحقیقات مربوط به یادگیری و علوم ارتباطات و با استفاده از تلفیقی از منابع انسانی و مادی برای دستیابی به آموزشی موثر.

یافتههای این بررسی نشان میدهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی آموزشی یادگیری را برای دانشآموزان آسانتر میکند، سرعت یادگیری را در بسیاری موارد، افزایش میدهد، فرایند یاددهی– یادگیری را لذتبخش میکند، با وجود تکنولوژی آموزشی افراد جامعه به طور یکسان میتوانند مورد تعلیم قرار بگیرند، روند یادگیری میتواند به-صورت انفرادی انجام پذیرد، فواصل زمانی و مکانی با وجود تکنولوژی آموزشی معنا ندارد، و باعث میشود محتوای غنی از دانش مورد یادگیری در برنامه درسی، در اختیار فراگیران قرار گیرد.

-1 مقدمه:

آموختن و یادگیری ازجمله حقوق اساسی هر انسان است، از سوئی این حق اساسی، اجباری نیست چرا که ماهیت یادگیری ذاتا برخاسته از نوعی نیاز و انگیزه درونی است و با اجبار منافات دارد - نیرومند، بختآوری، 1390، ص. - 96 از طرفی دیگر با توجه به پیشرفت جوامع و تغییر و تحول مداوم آن، نظامهای آموزشی هر جامعه نیز دستخوش تغییر و تحول میشود؛ بنابراین دولتها موظفاند نظامهای آموزشی حاکم بر جامعه خویش را که هم مبتنی بر علایق و نیازهای فراگیران باشد و همچنین با تغییر و تحولات جامعه، همسو باشد در اولویت سیاستگذاریهای خود قرار دهند.

جای تعجب نیست که بسیاری از نظامهای آموزشی قصد دارند فناوریهای نوین آموزشی را در فرایند تدریس و یادگیری به کار گیرند، تا یک نظام آموزشی پیشرفته و به تبع آن ملتی پیشرفته تربیت نمایند. امروزه بیشتر جوامع برای جبران عقب افتادگیها، نظام آموزشی خود را مورد بررسی همه جانبه قرار میدهند و سعی میکنند همگام با دیگر نهادهای اجتماعی جامعه از وسایل، مواد، فناوری جدید و نوآوریهای آموزشی به منظور افزایش بازدهی و کنترل سرمایههای انسانی و پاسخگویی به نیازهای جوامع انسانی استفاده کنن

در رابطه با فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی و تاثیر آنها در فرایند یاددهی– یادگیری تعاریف بسیاری توسط نظریهپردازان و پژوهشگران ارائه شده است.

کنول و همکاران - 2000 - در کتاب خود درباره مفهوم قابلیت و توانایی فناوری اطلاعات و ارتباطات مینویسند: "فناوری اطلاعات و ارتباطات به مجموعهای از ابزارها میگویند که برای پردازش و ارتباط اطلاعات کاربرد دارد"

در تبیین رابطهی سه جانبه بین آموزش، فناوری و توسعه به استفادهی موثر و مقتضی از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تحقق اهداف آموزشی معتقد است و آن را به این صورت تعریف کرده است: روشهای علمی، فنی، مهندسی و تکنیکهای مدیریت، پردازش و کاربرد اطلاعات در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی

ونکیتیک - 1996 - 2 نیز معتقد است که استفاده از تکنیکهای مختلف و پروسههایی جهت طراحی یک تجربه یادگیری سیستماتیک در واقع همان فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری است تعریف واژه تکنولوژی را این چنین بیان میکند:

تکنولوژی در هر رشتهی علمی و یا هرکاری عبارت است از دانش حاصل از تجربیات و تحقیقات کاربردی برای دستیابی به چگونگی اجرای امور موضوعهی آن علم به طور ماهرانه.

تکنولوژی مفهوم گستردهتری نسبت به تکنولوژی آموزشی دارد. در دایرهالمعارف تعلیم و تربیت، تکنولوژی آموزشی به کلیه ابزار و تجهیزاتی گفته میشود که به نحوی بتواند کیفیت تدریس و یادگیری را افزایش دهد

تقریبا دو دهه پیش به این موضوع اشاره داشتهاند که نظامهای آموزشی باید به گونهای دانش آموزان را تربیت کنند که با استقلال اندیشه بتوانند راهنمای خود در دنیای گسترده اطلاعات باشند. مراکز آموزشی باید برنامههایی برای استفاده از فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات در آموزش و یادگیری طراحی نمایند

یافتههای نتدی - 2004 - 4 از سههزار مدرسه در آمریکا، دربارهی دیدگاه دانشآموزان در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش نشان میدهد که دانشآموزان همهی سطوح سنی، دیدگاههای قوی، دربارهی اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند و باید به طور کامل در آموزش مشارکت کند،دارند

رزچلی، پنوئل و آبراهامسون 5 - 2004 - نیز در تحقیقی با عنوان »کلاس درس شبکهای« نشان دادند که معلمان با استفاده از فناوری، به راحتی میتوانند به انجام فعالیتهای آموزشی خود بپردازند.

-2 متن اصلی مقاله

-1-2 تعریف  IT و ICT :

فناوری اطلاعات - 6 - IT عبارت است از: روشهای علمی، فنی، مهندسی و تکنیکهای مدیریت، پردازش و کاربرد اطلاعات در زمینههای اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی، و شامل استفاده از رایانههای الکترونیکی و نرم افزارهای رایانهای برای تبدیل کردن، ذخیره کردن، حمایت کردن، پردازش کردن و بازیافت اطلاعات میباشد

تعریف زیر را برای فناوری اطلاعات ارائه داده است: »فناوری اطلاعات به مجموعه به هم پیوستهای از روشها، سختافزارها، نرمافزارها و تجهیزات ارتباطی که اطلاعاتی را در اشکال گوناگون - صدا، تصویر و متن - جمعآوری، ذخیره سازی، بازیابی و پرورش میکند، اطلاق میشود.

اما سوال این است که، فناوری اطلاعات - - IT، چه تفاوتی با فناوری اطلاعات و ارتباطات - - ICT دارد؟ در پاسخ میگوییم: وقتی علاوه بر جمعآوری، ذخیره، بازیابی، تحلیل و پردازش اطلاعات، انتقال نیز به آن اضافه میشود، یعنی موضوعی که در اینترنت اتفاق میافتد، به حیطه فناوری اطلاعات و ارتباطات یا 7ICT وارد میشویم.

-2-2 اهداف و کارکردهای :ICT

فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش زمانی به عنوان هدف در نظر گرفته میشود که به یادگیری این فناوری و نیز به کاربرد آن در جامعه تاکید شود. به عبارت دیگر این دو موضوع از اهداف کلی فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس میباشد. دانشآموزان در مدارس امروزی باید با ابزار و وسایل مورد استفاده در حیطه فناوری اطلاعات و ارتباطات آشنا شوند و نیز از دانش استفاده از این وسایل و ابزار نیز برخوردار باشند. علاوه بر این اهداف کلی اهداف جزیی بسیاری نیز در رابطه با فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند: صرفه جویی در زمان، استفاده از امکانات دیداری- شنیداری، بهبود کیفیت آموزش و یادگیری و... وجود دارد که در ادامه مطلب به تفصیل بیان شده است.

ویلیامز8 و سینگوود2003 - 9، ص - 7 در مقالهی خود تحت عنوان »فناوری اطلاعات و ارتباطات و علوم ابتدایی«، کارکردهای این فناوری را این گونه بیان میکنند:

-1 ارتباط با سایر مکانها، افراد و موضوعات را فراهم میکند.

-2 پرسش سوال و همچنین شکلدادن و تعدیل افکار و عقاید را تسهیل مینماید.

-3 دسترسی به منابع ثانویه اطلاعات را با وسعت و عمق بیشتری امکان پذیر میسازد.

-4 ارتباط از طریق ارتقای نشریههای دیداری و شنیداری را افزایش میدهد.

-5 موجب تحلیل دادهها و اطلاعات با اثر بخشی بیشتر میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید