بخشی از مقاله

چکیده:

این مقاله به روند طراحی دادگاه حقوقی بوردو در فرانسه می پردازد. هدف پژوهش بررسی نحوه پاسخ گویی معمار به عوامل موثر برطرح و نیاز های آن است. روش تحقیق تحلیلی –توصیفی بوده و نتیجه گیری بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها ومعیار های طرح صورت گرفته است. همچنین روش آوری اطلاعات با استفاده از منابع موجود کتابخانه ای و مقالات موجود در مجلات معتبر صورت پذیرفته است.

به این منظورابتدا به مفهوم برنامه دهی در معماری ، معماری پایدار ، بررسی معیارهای کیفی سنجش فضا وسپس به توصیف بنا وعوامل مؤثر برطرح آن پرداخته و در نهایت با تجزیه و تحلیل داده ها معیار های اساسی در طراحی شناسایی می شود وبه نحوه پاسخ گویی راجرز به طرح و فرآیند طراحی وی پی می بریم. راجرزبا الهامات خود که در طراحی و دیدگاه هایی که نسبت به معماری پایدار دارد توانسته بنایی بسازد که هم پاسخی برای مسائل اقلیمی منطقه و هم سایت بنا داشته باشد و در فرآیند طراحی این پروژه از روش برادبنت که الگویی محیط شناسانه - انسان-محیط - دارد استفاده کرده است.

-1مقدمه :

معماران با سازوکاری ویژه مسایل طراحی را تشریح کرده و روند سؤال به جواب را طی می کنند. این روند بر اساس معیارهایی که نشان دهنده روشهای طراحی آنان است سرچشمه می گیرد. یکی از معماران مطرح قرن بیستم ریچارد راجرز است که در این مقاله تلاش می شود تا با بررسی یکی از بناهای وی ،روشهای نظریه های طراحی او مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق در مقاله حاضر مبتنی بر روش تحلیلی توصیفی می باشد.

در روند طراحی موضوع ابتدا به تعریف معماری پایدارو اهدافش ، بررسی معیارهای کیفی سنجش فضا وسپس به توصیف بنا وعوامل مؤثر برطرح آن پرداخته و در نهایت در بخش تحلیل به تجزیه و تحلیل داده ها معیار های اساسی در طراحی شناسایی می شود و نحوه پاسخ گویی راجرز به طرح بررسی می شود .نحوه گرد آوری اطلاعات با استفاده از منابع موجود کتابخانه ای و مقالات موجود در مجلات معتبر صورت پذیرفته است.نحوه آزمون آن با استفاده از جداول صورت می گیرد .

-2ادبیات تحقیق

-2-1مفهوم برنامه دهی در معماری :

برنامه دهی معماری فرایندمدیریت اطلاعاتی است که توسط آن اطلاعات صحیح ،در مرحله ی صحیح این فرآیند در اختیار قرار می گیرد تا مناسب ترین تصمیمات مربوط به طراحی ساختمان اتخاذ شود. در این فرآیند ، اتخاذ بهترین تصمیمات ممکن در جهت شکل دادن به محصول اتخاذ طراحی بنا نیز ممکن می شود."برنامه دهی" ،همچنین ،فرآیندی است که ساختار برآورده کننده ی آرزوها، ایده ها و خواسته های ساکنان آینده آن را می آفریند. "برنامه دهی" شرح منظم مسئله معماری و تاکیدی است برضروریات پروژه به گونه ای که در خلق و ایجاد راه حل مسئولانه ای برای طراحی ساختمان ،موجب ارتقاء و پیشرفت آن شود. - دانا پی ،1389 ، - 8

-2-2معرفی:

ریچارد راجرز تحصیلات معماری را در مدرسه ی - A A - لندن و سپس در دانشگاه ییل آمریکا به پایان رساند.اولین تجربیات ساخت و ساز خود را بین سال های 1963 تا 1967 انجام داد. درآن زمان گروه - Team 4 - را همراه نورمن فاستر و همسر خویش بنیان کرد. ریچارد راجرز به نهضت ساخت گرایی همراه با هویت شکلی صنعتی آشکار شد. در سال 1977 دفتر شخصی خود را در لندن تاسیس کرد . مقام اول مسابقه ی مرکز ژورژ پومپیدو با همکاری رنزو پیانو - - 1970،مدال طلای سلطنتی - 1985 - RIBA ،جایزه پریتزکریرایز - 2007 - وی از مروجین معماری های تک در جهان است . - بانی مسعود ، 

-3-2پروژه ی دادگاه حقوقی بوردو:

این ساختمان به دلیل آنکه در نزدیکی دادگاه پالایس و مقابل کلیسای گوتیک قرار گرفته دارای موقعیتی تاریخی است این بنا رسما به عنوان دادگاه بزرگ نمونه ی شاخص شناخته شد که هفت سالن دادگاه با دفترهای مربوطه و ساختمان های عمومی را در بر می گرفت. معمار در این پروژه با اعتقاد به ماهیت فضای عمومی و شیوه های سیستم مشروع دموکراتیک راهبرد طراحی را ترسیم نموده و ساختمان کاملا باز و روشنی ساخت.

بنا از نظر اهمیت همانند پمپیدو و لویدز لندن است .طرح اولیه در راستای چارچوب و هدف یاد شده توسعه یافته و در فضای عمومی بازی آویزان بود . ایده دادگاه ها به از طریق روشی علمی بوده و روند دشوار پژوهشی را جهت حل مسئاله تا تدوین راهبرد زیست محیطی ممکن می ساخت - بانی مسعود ، 1388 ، - 219 بطور خلاصه : فرآیند تکاملی که معماری راجرز را تغییر داده است - با موضوعات اکولوژی و تاریخی که اهمیت خاص یافتند - و بطور برابر اصول اصلی را در بر می گیرد.زمانی که دادگاه حقوق بشر،کار خود را در استراسبورگ آغاز نمود این طرح به ذهن راجرز خطور کرد. هدف از این برنامه ریزی ،ایجاد فضای آزاد بود که راجرز را چهل سال سردرگم کرده بود . - پاول ، 1385 ، - 104-107

-4-2 طراحی پایدار :

 یکی از استراتژی های اساسی در طراحی راجرز مفهوم طراحی پایدار است . او تلقی ویژه ای از این مفهوم دارد طراحی های پایدار نوعی از طراحی هستند که بتوانند فضا های عمومی را پاسخ دهندو جوابگوی نیازهای مستتر استفاده کنندگان باشند ،همچنان که این ساختمان ها بهده گیری از تکنولوژی پایدار را به جای تکنولوژی آلاینده به نمایش می گذارند. ساختمان ها باید الهام بخش و پیوند ساز شهرهایی باشند که جامعه و طبیعت گرامی دارند . - راجرز ، - 2001

-4-2-1اهداف طراحی پایدار محیطی :

اهداف در واقع بیانیه هایی هستند که مارا به سمت عملیاتی شدن سوق می دهند.در واقع ابزاری هستند که ما را برای اتخاذ تصمیمات طراحی،یاری رسانند. - Dahl، - 1983 می توان مهمترین اهداف منظور برای هر پروژه ای را به صورت زیر تنظیم نمود.

- 1به حد اکثر رساندن آسایش انسان :به واسطه جذب نور روز ،منظر دلپذیر ،کیفیت مناسب هوا ، عایق صوتی مناسب ، کنترل مناسب دما و...

- 2بر نامه ریزی کارآمد :جهت سیلان و تحرک مناسب مصرف کنندگان در فضا ،قابلیت پاسخ گویی به خواسته مصرف کنندگان، ایجاد سهولت در انطباق و تغییر پذیری و...

- 3طراحی برای تغییر: توسط طراحی ساده و مدولار ، که خود را بتواند با توسعه و افزایش نیاز مندی ها وفق دهد ، ایجاد سهولت جهت تغییر نقشه و کارکرد ها در درون بنا - 4به حداقل رساندن هزینه های جاری برای انرژی : با استفاده از حداکثر انرژی های مجانی ، مانند نور و ... روشهای مؤثر و مناسب کنترل و نظام های کار آمد ساختمانی و به کارگیری گیاهان - 5 به حد اکثر رساندن فضا های قابل استفاده: حداقل نمودن فضای کانال کشی های هوا ، حداکثر نمودن در هم آمیختگی عناصر سازه ای و تاسیساتی ، برطرف نمودن ضرورت سقف کاذب در ساختمان - 6به حداقل رساندن هزینه احداث ساختمان : توسط تقلیل فضا های تاسیساتی و موتور خانه ، تقلیل پیچیدگی در فضا و عناصر خدماتی ، هماهنگ سازی سازه و عناصر خدماتی ، استفاده از سازه کارآمد - 7 تقلیل هزینه نگهداری ساختمان : استفاده از مصالح با دوام ، تجهیزات با عمر زیاد ، سیستم کنترلی محیطی ساده و قابل اطمینان ، دسترسی مناسب برای نگهداری و تعمیرات - 8حفاظت و بهبود بخشیدن ارزشهای طبیعی: توجه به شرایط سبز و آبی ،جمع آوری آب باران و بازیافت آب شیرین و... .

-5-2تحلیل داده ها : با توجه به دادههای ذکر شده ،در این بخش به تحلیل آنها در ساختمان دادگاههای حقوق بشر پرداخته خواهد شد.

-5-2-1نکات کلیدی در طرح راجرز با توجه به مبحث پایداری : همان طور که در قسمتهای قبل ذکر شد راجرز از جمله معمارانی بود که پایداری را در طراحیهایش رعایت میکرد. در جدول شماره 1 به تحلیل ساختمان دادگاههای حقوق بشر با توجه به مبحث پایداری پرداخته خواهد شد .                        

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید