بخشی از مقاله

چکیده

اقدامات غیرانسانی دولت بحرین در ماه های اخیر با وجود سانسور شدید خبری، کم و بیش در رسانه های جمعی منتشر شده است که علاوه بر تناقض آن با حقوق بین الملل بشر دوستانه، در تناقض اشکار با اسناد حقوق بشری بین المللی است اقداماتی همچون حمله به بیمارستان ها و مراکز درمانی، بازداشت پزشکان، دسترسی نداشتن بازداشت شدگان به وکیل و عدم اطلاع خانواده ها از وضعیت آنها، شکنجه در زندان ها، محکومیت ناعادلانه چندین نفر به اعدام و زندان ابد برای برخی از تظاهرکنندگان بحرینی، اخراج از کار و ممانعت از تحصیل فعالان سیاسی، قتل زنان و کودکان، نقض آزادی مطبوعات و تعرض به خبرنگاران، تخریب اماکن مذهبی، حمله به مراسمات مذهبی، شکنجه فعالان زن، کشف حجاب و تعدی به آنها و... اقداماتی است که دل
 هر انسانی را به درد آورده و در تناقض آشکار با حقوق بشردوستانه و اصول پذیرفته شده در مجامع بین المللی است و باید هرچه سریعتر تحت پیگرد قرار گیرد. از منظر حقوق بشر نیز وقایع و شرایط بحرین در تعارض آشکار با اسناد حقوق بشری به ویژه اعلامیه جهانی حقوق بشر - مصوب ۸۴۹۱م - و میثاقین - مصوب ۶۶۹۱م - بوده و نقض حقوق مسلم مردم به ویژه حق تعیین سرنوشت آنها می باشد. با این حال متاسفانه سکوت مرگبار مجامع حقوق بشری به ویژه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل داغ این مصیبتها را دو چندان کرده است.

مقدمه

»از آنجا که شناسایی حیثیت ذاتی کلیه اعضای خانواده بشری و حقوق یکسان ﻭ انتقال ناپذیر آنان اساس آزادی و عدالت و صلح را در جهان تشکیل می دهد، از آنجا که عدم شناسایی و تحقیر حقوق بشر منتهی به اعمال وحشیانه ای گردیده است۶۴ که روح بشریت را به عصیان وا داشته و ظهور دنیایی که در آن افراد بشر در بیان عقیده آزاد و از ترس و فقر فارغ باشند به عنوان بالاترین آمال بشر اعلام شده است، از آنجا که اساسﴽ حقوق انسانی را باید با اجرای قانون حمایت کرد تا بشر به عنوان آخرین علاج به قیام بر ضد ظلم و فشار مجبور نگردد،... از آنجا که مردم ملل متحد درخصوص... حقوق اساسی بشر و مقام و ارزش فرد انسانی...تصمیم راسخ گرفته اند که به پیشرفت اجتماعی کمک کنند ﻭ در محیطی آزادتر وضع زندگی بهتری به وجود آورند، از انجا که دولتهای عضو متعهد شده اند که احترام جهانی و رعایت واقعی حقوق بشر و آزادی های اساسی را با همکاری سازمان ملل متحد تامین کنند«۷۴ لذا جا دارد که در رخدادهای بین المللی این اسناد بین المللی که آرمان مشترک همه مردم اعلام شده اند را بر کسانی که در بحرین بی محابا عمل می کنند و به هیچیک از اصول حقوق بشری پایبند نیستند، متذکر شد. ٤٦ برای مثال شلیک مستقیم گلوله به سر تظاهرات کنندگان و استفاده از سلاحهای سمی برای کشتن تظاهرات کنندگان در بحرین و بمباران مناطق مسکونی در لیبی.

بشر در طول تاریخ شاهد نقض مکرر حقوق بشر به طور کلی و بالاخص جنایت علیه بشریت بوده است. اما اقدامات ضد حقوق بشری در دهه های گذشته ابعاد جدیدی پیدا کرده است، اختراع سلاحهای کشتار جمعی از یک سو و سوﺀ استفاده از مقررات حقوق بشری از سوی دیگر متجاوزان را جری تر کرده به طوری که به گفته اندیشمندان۸۴ نه تنها به حقوق انسانها بلکه به حقوق حیوانات و محیط زیست نیز تجاوز می کنند و از الزامات حقوق بشری و حقوق بشردوستانه ای۹۴ هیچ واهمه ای ندارند. همچنین بشر در مقابل این اقدامات تجاوزکارانه شاهد خیزش ملتها علیه ناقضین حقوق بشر و جنایتکاران بوده که تا امروز ما نیز شاهد آن هستیم خیزشهایی که در ماه های اخیر از تونس و مصر و لیبی و یمن و بحرین شعله ور شده است از همین گروه است.

ناخرسندی و خشم مردم بحرین در مقابل ظلم و استبداد، نقض حقوق بشر و نابرابری ها و عدم رعایت حداقل استانداردهای حقوق بین الملل۰۵ آنها را بر آن داشت که اعتراض چند دهه ای خود را علنی کنند و خیزشی همگانی ولی مسالمت آمیز به راه اندازند. این بدان سبب است که ملل امروز فهمیده اند که صلح پایدار بدون استقرار عدالت و احقاق حقوق بنیادین ممکن نیست. در این نوشتار علاوه بر تأکید بر لزوم پیگیری اقدامات حقوق بشردوستانه در بحرین با توجه به حجم گسترده جرایم و فجایع جاری در این کشور، بر آنیم تا تأملی بر موارد نقض حقوق بشر در بحرین، بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر - مصوب ۸۴۹۱ - و میثاقین - مصوب ۶۶۹۱ - داشته باشیم.

٤٨ مکارم شیرازی، ناصر، پیام به همایش اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه، مجموعه مقالات همایش اسلام و حقوق بین المللی بشردوستانه، زمستان ۶۸. تهران، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران - ICRC - ٤٩ مقررات بین المللی همچون اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب ۸۴۹۱ شورای عمومی سازمان امنیت درباره حمایت از حقوق بشر دولتها را موظف می کند یک سری حقوق بنیادین فردی را به رسمیت شناخته و به آنها احترام بگذارند که این خود اجرای آنها را میسر می کند. حقوق بشردوستانه همین قواعد را در زمان درگیریهای مسلحانه به اجرا گذاشته وطرفهای درگیر را ملزم می نماید به زندگی و کرامت انسانها احترام بگذارند. این قوانین بایستی در مورد تمامی افراد و در تمامی شرایط اجرا شوند تونی مانر، حقوق بین المللی بشر دوستانه، توسعه و مفاهیم اساسی، مجموعه مقالات همایش اسلام و حقوق بین المللی بشردوستانه، زمستان ۶۸. تهران، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران - ICRC -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید