بخشی از مقاله

چکیده

امروزه با توجه به رشد روزافزون جمعیت و نیز رشد و توسعه شهرها یکی از مسائل مهمی که باید به آن نگاه ویژهای داشت بهداشت و درمان شخصی و محیطی است. امروزه مراکز درمانی از عملکردگرایی صرف به ایجاد محیط شفابخش تغییر کرده است. محیط شفابخش در مراکز درمانی به معنی ایجاد فضایی است که تأثیرات مثبتی بر درمان بیماران داشته باشد. موقعیت استراتژیک، و نقش اساسی مراکز درمانی در افزایش سطح سلامت و رفاه بهداشتی کشور، حساسیت موضوع را بیشتر کرده است. از یک سو هزینههای تحمیلی در مصرف انرژی و از سوی دیگر رسالت اصلی این مراکز همان ارائه خدمات درمانی مناسب بیماران و همچنین حقالزحمه ارائه دهندگان خدمات سلامت است، باعث پایین آمدن کیفیت خدماتدهی و تحویل هزینههای گزاف به هر دو طرف میشود.

بهینهسازی مصرف انرژی و نیز تولید انرژی از منابع تجدید پذیر که باعث برابری بین میزان مصرف و تولید انرژی توسط ساختمان می شود مفهوم انرژی صفر را پدید میآورد. هر هدفی که مستلزم فرهنگسازی عمومی باشد خیلی دیر و کند به نتیجه میرسد. لذا جلوگیری از اتلاف بیرویه سرمایههای ملی و چرخه اقتصادی و نیز حفاظت از محیطزیست، بهرهوری مراکز درمانی را با چالشی جدی مواجه خواهد کرد. لذا یافتن راهکارهایی برای صرفهجویی در مصرف انرژی در ساختمانهای درمانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. امید میرود چنین تحقیقاتی زمینهساز تحولات بزرگ در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد ملی کشور گردد.

-1مقدمه

یکی از روشهای کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان، ساخت مجتمعهای زیستی صفر انرژی است. جهت دستیابی به ساختمانی ایمن و کمنیاز به انرژی که حداقل هزینه رادرعین ایجاد شرایط آرامش و آسایش برای ساکنین خود فراهم میسازد، بایستی در جستجوی روشهایی جهت کاهش مصرف انرژی و درنتیجه کاهش هزینه در بخشهای مختلف ازجمله ساختوساز، بهرهبرداری و تعمیرونگه داری بود. 

رویکرد انرژی صفر نگرشی نوین درراستای استفاده بهینه از انرژیهای تجدیدپذیرمی باشد؛ که به همت این تحقیق نوآوری درزمینه بهداشت ودرمان نمودمی یابد.لازم به ذکراست در جهت صرفهجویی در هزینه بهخصوص در بخش درمان میتوان این نمونه بهعنوان مدلی برای استفاده از منابع تجدید پذیر استفاده کرد. بهرهگیری از تکنولوژی روز و استفاده از تکنیکهای بهینهسازی مصرف انرژی به کمک معماران در طراحی ساختمانهای درمانی میتواند در تحقق محیطهای شفابخش تسهیل ایجاد نماید.

-2مفهوم معماری پایدار

بهترین مفهوم معماری پایدار برای ما معماران این است که محیط مصنوع را با توجه به افزایش کیفیت زندگی حال و مرتفع ساختن نیازهای آیندگان بسازیم. معماری پایدار با اقلیم همگام است و محیط زیست را بر هم نمیزند و معماری است که به اقلیم انسان. به فرهنگ و محیط زیست خودش احترام بگذارد. - قیاسوند. جواد 1385 شماره .38 ص - 24

-3چرایی انرژی صفر

طی دهه گذشته محیط زیست و آلودگیهای ناشی از سوختهای فسیلی به نگرانی اصلی جوامع بشری تبدیل شده است. - برت، جی،. - 2005 ازطرفی محدود بودن ذخایر سوختهای فسیلی وهمچنین آلودگیهای زیست محیطی ناشی از سوزاندن آنها باعث گسترش مباحث مربوط به محیط زیست و انرژی شده است. از اوایل دهه 1970 میلادی، بحران انرژی و تخریب لایه ازن و گرم شدن کره زمین موجبات اعمال قوانین برای کنترل مصرف انرژی را فراهم آورد.

- قیابکلو، زهرا، - 1389 استفاده از انرژیهای پاک - انرژی صفر - در دهه گذشته بسیار موردتوجه قرارگرفته است. - . - Huo, H.,2008 هنگامیکه اولین بحران نفتی و موضوع انرژی حاصل از سوختهای فسیلی موردتوجه جهانی قرار گرفت محققانی چون اسبنزین و کورسگارد در سال 1977 و گیلیجامس در سال 1955 میلادی درصدد برآمدند تا با مقالاتی به معرفی بیشتر انرژیهای صفر بپردازند. این موضوع پیش ازاین بهصورت مقالاتی در دهههای هفتاد، هشتاد وجود میلادی مطرحشده بود اما با توجه به دیدگاههای مختلف صاحب نظران وعدم فهم مشترک میان این افراد موردتوجه قرارگرفته بود. 

-4ساختمان انرژی صفر

ساختمان بدون مصرف انرژی، اصطلاحی است که بهصورت بهینه استفاده از تکنولوژیهای انرژی تجدید پذیر موجود در بازاررابا تکنیکهای ساخت وسازصرفه جویی انرژی بهصورت هنرمندانه، ترکیب مینماید.در اینگونه ساختمانها تمام انرژی موردنیاز بنا توسط انرژیهای طبیعی و انرژیهای تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی استفاده میشود. ازمواردمهم در این ساختمانها میتوان به استفاده از نور. گرمای خورشید بهصورت مستقیم و غیرمستقیم، استفاده از انرژیهای نو و جهتگیری مناسب بنا اشاره کرد.  مهمترین نکته مثبت تعریف جدید، محاسبه تعادل انرژی تبادلی در بازههای گسترده زمانی -ماهیانه و یا سالیانه - است بدین مفهوم که کل انرژیهای تولیدی ساختمان باید بیشتر یا حداقل برابر با مجموع انرژیهای مصرفی اعم از گرمایش و الکتریسیته بهاضافه کل انرژیهای دریافتی از محیط خارج در طول سال باشد.

ساختمانهای انرژی صفر عبارت است از :مفهوم اجرائی ایجاد تعادل مثبت مجموع انرژیهای دریافتی از خارج از ساختمان بهاضافه انرژیهای مصرفی در ساختمان با مجموع انرژیهای تولیدی در ساختمان. انرژی تولیدی در ساختمان انرژی دریافتی از خارج ساختمان + انرژی مصرفی در ساختمان - ایوان صفه - 1389 میتوان گفت ساختمانهای انرژی صفردوجهت گیری مشخص دارند: -1 نیاز - تقاضا - برای انرژی را کاهش میدهند -2 از منابع قابل بازگشت انرژی تولیدمی کنند. در تعاریف مرتبط با ساختمانهای صفر انرژی باید به نکات زیر توجه نمود: الف: ساختمان صفر انرژی به معنای مصرف انرژی صفر نیست. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید