بخشی از مقاله

چکیده:

مراکز شهري در گذشته نه چندان دور قلب تپنده شهرها، محل تجمع، کانون انواع فعالیتها و تلاقی شریان هاي حیاتی هر شهر به شمار می رفتند و حال باگذر زمان و فرسودگی این بافت ها و رویکردهاي نامناسب مداخله به منظور بازآفرینی شاهد کم رنگ شدن نقش مراکز شهري می باشیم. این پژوهش اساسا در پی آن می باشد که با ببرسی انواع رویکردهاي مداخله در مراکز شهري علل ناکارمدي رویکردهاي مداخله مراکز شهري ایرانی را تبیین و نیز رویکرد متناسب را به منظور بازآفرینی مراکز شهري معرفی نماید.

روش تحقیق این مقاله توصیفی – تحلیلی است. که شامل مطالعات کتابخانهاي و اسنادي می باشد. که پس از مروري بر مفاهیم پایه و مبانی نظري و تبیین تعاریف: بازآفرینی، پیشینه بازآفرینی مراکز شهري ایرانی و.. مرتبط با هدف پژوهش در نهایت علل ناکارمدي رویکردهاي بازآفرینی مراکز شهري را با توجه به مقایسه تطبیقی مباحث مطرح شده به منظور ضرورت رهیافت رویکرد متناسب استنباط می نماید.

-1 مقدمه:

سیر تحول مرمت شهري در دهههاي اخیر، سرانجام این جریان را به سازماندهی وگردهم آوردن اقدامات خود در چارچوب بازآفرینی شهري رسانده است .بازآفرینی شهري، به مثابه روایتی فراگیر و یکپارچه از مرمت شهري، جریانی است که از یک سو بهتمامی وجوه و محدودیتهاي امر توسعه در بطن شهر موجود توجه میکند و از سوي دیگر، به تدارك فرصت و استفاده از هر فرصتی براي تبدیل ساختن آن به ابزار یا راهی براي رسیدن به توسعه میپردازد.

در این میان بازآفرینی، نیروهاي محرکه و دستاویزهاي متنوعی را بهعنوان محور یا هدف خود برگزیده و یا به تعبیري با استفاده از رویکردهاي گوناگون، فرصتهاي متنوع توسعهاي را فراروي خود قرار داده است. بهاینترتیب و طی مدتزمانی که از آغاز تکوین جریان بازآفرینی در شهرها میگذرد، تعداد و فراوانی رویکردهاي مرتبط با آن، بسیار گسترده بوده است .انتخاب هر یک از این رویکردها، به معناي این نیست که بازآفرینی، از سایر جنبههاي مرتبط با توسعه شهري چشم پوشیده است، بلکه نوعی انتخاب، این جریان را بهسوي بهرهبرداري هرچه بهتر از بالقوگیهاي موجود و باز تعریف سازوکارهاي فراموششده شهر در رسیدن به رونق اقتصادي و از این طریق، فراهم آوردن امکان توسعه یکپارچه، هدایت میکند.

- لطفی 1390، - 84 ازاینجهت نگاهی هرچند اجمالی به سیر تحول بازآفرینی مراکز شهري به منظور بهره گیري از تأثیرگذارترین این رویکرد امري اجتنابناپذیر می باشد که نگارندگان در این پژوهش ابتدا به بررسی انواع رویکردهاي بازآفرینی مراکز شهري پرداخته و در ادامه با اخذ جامع ترین راهکارها و بررسی نمونه موردي مد نظر متناسب ترین رویکرد به منظور مداخله در نمونه موردي را انتخاب و مورد سنجش قرار می دهند.

-2 روش تحقیق :

در فرآیند تحقیق حاضر از مجموعهاي از روشها استفاده شده است. روش تحقیق در بخش مبانی نظري، توصیفی، تطبیقی و تحلیلی می باشد. و روش گردآوري اطلاعات نیز شامل مطالعات کتابخانهاي، و مشاهدات میدانی است.

-3 مبانی نظري

1-3 مفهوم بازآفرینی شهري

جهت تبیین هر چه بهتر معنی این واژه آشنایی با تعاریف و مفاهیم واژگان دیگري همچون بهسازي، نوسازي، بازسازي و... الزامی است بدان علت که واژه " بازآفرینی شهري " بهعنوان یک واژه عام که، مفاهیم دیگري نظیر بهسازي، نوسازي، بازسازي، توانمندسازي و روان بخشی شهري را در بر میگیرد بهکار می رود. بازآفرینی شهري به مفهوم احیاء، تجدید حیات و نوسازي شهري و به عبارتی دوباره زنده شدن شهر است. به نظر میرسد اشارهاي اجمالی به معانی و تعاریف واژگان ذکرشده در فوق جهت تبیین هرچه بهتر واژه بازآفرینی الزامی باشد که در ذیل به آن پرداخته می شود:

در شهرسازي و طراحی شهري، بهمنظور بهبود و ارتقاي کیفیت محیطی بافت هاي شهري که از آنها به بافت فرسوده تعبیر میشود راهکارها و دیدگاههاي گوناگون مطرح میشود که بهصورت کلی بهعنوان مرمت شهري عنوان میگردد این راهکارها را میتوان اینگونه برشمرد: مرمت شهري یعنی دخالت آگاهانه در فضاي شهري براي جلوگیري از فرسایش و معاصر سازي آن .مرمت شهري را میتوان به سه طریق عمده به انجام رساند.

1    .بهسازي

2    .نوسازي

3    .بازسازي

هر یک از این راهکارها درجهاي از مداخله و دستکاري در بافت موجود شهري را دربر میگیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید