بخشی از مقاله

چکیده

مطالعات فراوانی نشان داده اند حضور و گذران ساعت های طولانی در مراکز درمانی، برای بیماران، ملاقات کنندگان و کارکنان تجربه ای تنش زاست علی الخصوص در رابطه با بیماران سرطانی که بیش از سایر بیماران در معرض استرس ، نگرانی و تشویش هستند. علاوه بر بیمار همراهانشان بیش از بیماران در نگرانی و استرس و ناامیدی به سر میبرند .ازاین رو اگر این افراد در محیطی قرار بگیرند که تا حد ممکن استرسهای حاصل از محیط و اطراف را برایش از بین ببرد برای بیماران تاثیر بسازایی دارد.

استفاده از رویکردهای جدید در طراحی در مراکز درمانی،بعنوانِ رهیافتیجهتِ کاهش تنش های محیطی و ارتقاءکیفیتِ محیط، مورد توجه و تحقیقپژوهشگرانِ بسیاری قرار گرفته است .یافته های آنها مبین این مطلب است که استفاده رویکردهای جدید در طراحی می تواند محیطی آرامش بخش مهیا سازد وتا حد ممکن استرس ها و نگرانی های حاصل از محیط را از آنها دور کرده و همچنین در روند بهبودی بیماران مؤثر واقع شود. مقاله زیر در پی آن است تا با بررسی چند نمونه بیمارستان برتر دنیا در حوزه تخصصی سرطانی با استفاده از نظریه مدلی لاوسون به نتایجی مفید از ویژگی ها و رویکردهای آنها رسیده و به سوالات متداول طراحان در چارچوب نظریه لاوسون رسیده و در طراحی بیمارستانها و مراکز درمانی سرطانی طراحان را یاری نماید.

هدف : رسیدن به یک سری راهکارها و پیشنهادات به عنوان اصول طراحی محیطی مطلوب برای بیمار سرطانی روش پژوهش : این مطالعه با رویکرد توصیفی و با تکنیک مطالعات کتابخانه ای به یافتن نکاتی در رابطه با مجموعه های درمانی تخصصی سرطانی موفق دنیا و راهکارهای مناسب استفاده شده در این مجموعه ها خواهیم پرداخت.

نتایج : این پژوهش با برسی 3 نمونه موردی به یک سری راهکارها و نتایج مطلوب در طراحی مناسب و کارآمد مجموعه های درمانی سرطانی می رسد تا بیمارستان و مجموعه درمانی از حالت خشک و رایج فضاهای بیمارستانی خارج شده و تبدیل به مجموعه های درمانی شفابخش در حیطه ی تخصصی خود شود. طراحان ، مدیران و فعالان در این حیطه میتوانند با در نظر گرفتن و لحاظ کردن این راهکارها در پروژه های درمانی خود میتوانند روز به روز نتایج مفید و موفقی در این زمینه ها داشته باشند.

-1 مقدمه

بیمارستان به عنوان مکانی که فرایند مراقبت و درمان انسان بیمار - که بخشی از جسم یا روان او آسیب دیده - در آن انجام می گیرد از اهمیت خاصی برخوردار است؛ و در معماری آن، محورتِی انسان و پاسخگویی به نیازهای او، در اولویت است - لنگ 1383 ، - 123 درحالیکه مراکز درمانی در کشور ما و همچنین در بسیاری از نقاط جهان،به گونه ایی طراحی و ساخته می شود که فضا و محیط آنها نه تنها نقش مثبتی در جهت اهداف درمانی و شفابخشی ایفا نمی کند؛ بلکه با افزایش تنش و استرس، تأثیرات منفی زیادی به همراه دارد.

- مردمی و همکاران 1392 ، - 152 در مدل لاوسون یکسری محدودیت ها ی درونی و بیرونی وجود دارد و یک سری محدودیت های بنیادین ، شکلی و نمادین . در هر طرحی میتوان با برنامه ریزی و قرار دادن آن پروژه در چارچوب مدل لاوسون پروژه را دقیق پیش برد. حال در این پژوهش در نظر داریم تعدادی فرضیه - در قالب سوالات خرد وخردتر - به بررسی چند نمونه موردی موفق در حیطه مجموعه درمانی سرطانی بپردازیم و در نظر داریم مطابق با مدل لاوسون پاسخ های فرضیه ها را از نمونه های موردی استخراج کرده و آنها را به عنوان راهکارهای طراحی محیط های درمانی سرطانی ارائه دهیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید