بخشی از مقاله

خلاصه

با توجه به حجم قابل توجه گازهای همراه که بطور عمده در تأسیسات نفت و گاز به دلایل متعددی از جمله عدم وجود سیستم جمع آوری گاز، اقتصادی نبودن جمع آوری ناشی از پراکندگی و دور دست بودن میادین و یا کم بودن مقدار گاز تولیدی، کیفیت گاز تولیدی و عدم امکان مصرف گاز توسط مشترکین سوزانده میشوند، میتوان جهت جلوگیری از هدر رفت سرمایه های کشور ودر عین حال کنترل آلایندههای زیست محیطی و اثرات جبران ناپذیر و بلند مدت آنها به ویژه انتشار گازهای گلخانهای تدابیر مناسبی اندیشید. یکی از این روشها اعمال روشهای بازیابی گاز فلر به جای سوزاندن و تبدیل آن به فرآوردههای باارزش همانند فرآوردههای میان تقطیر و میعانات گازی است.

این امر علاوه بر جنبه های اقتصادی، از نقطه نظر زیست محیطی و ایجاد اشتغال مولد هم با مبانی توسعه پایدار و هم امنیت انرژی کشور همسو خواهد بود. با توجه به داده های ماهواره ای از اداره ملی اقیانوسی و جوی، مصر به طور پیوسته رتبه 20 را در میان 20 کشور مصرف کننده گاز در جهان در طول دوره سال 2007 تا 2011 که در آن مقادیر کل گاز سوزانده شده 8,1 میلیارد متر مکعب برآورد شده است، قرار دارد که نشان دهنده از دست رفتن سالانه درآمد حدود 4,2 میلیارد دلار است.

با این حال، دستیابی به پروژههای بازیابی گاز مشعل سوزی در بسیاری از کشورهای با هزینههای توسعه پروژه بالا، کمبود بودجه و یارانه انرژی، محدود شده است. مکانیزم توسعه پاک - CDM - می توانند نقش مهمی در غلبه بر موانع در مواجه با پروژه های بازیابی مشعل سوزی گاز در کشورهای در حال توسعه مانند مصر داشته باشد. این مهم به ویژه از نظر قیمت انرژی کم به دلیل یارانه های انرژی ارائه شده توسط دولت قابل اهمیت است. این مقاله تحقیقات انجام شده در اولین پروژه بازیابی 25 mm    30 mm گاز پالایشگاه مشعل سوزی واقع در مصر را شرح میدهد که میتواند پایداری بهبود و ترویج تولید پروژه های پاک کننده  در صنعت نفت و گاز مصر باشد.

از آنجا که این پروژه برای پیاده سازی تحت مکانیزم توسعه پاک پیش بینی شده بود، این روند از یک چشم انداز خط مشی سه گانه ای که در ادامه است، استفاده شد. علاوه بر کاهش های احتمالی انتشار گازهای گلخانه ای سالانه انتظار می رود بازده درآمد سالانه حدود 1,5 میلیون دلار را در پی داشته باشد. این پروژه می تواند به فرصت ظرفیت سازی و اشتغال در صنعت نفت و گاز مصر نیز کمک می کند.. با این حال، از آنجا که نرخ داخلی پروژه از بازگشت به قیمت گاز محلی بسیار حساس است، حذف یارانه انرژی ارائه پروژه از لحاظ اقتصادی جذاب بدون در نظر گرفتن درآمد مکانیزم توسعه پاک امکان پذیر نیست. از دیدگاه آینده، این پروژه نشان دهنده یک جهش عمده برای مشعل سوزی صفر در مصر است.

.1 مقدمه

در صنعت نفت و گاز، مشعل سوزی به عنوان دفع ایمن گاز اضافی از روند اکتشاف گاز با سوزاندن آن است. در حالی که گاز اضافی همراه گاز تولید شده در طی فعالیت های اکتشاف و تولید نفت که به عنوان گاز زباله است یک محصول از فرآیندهای مختلف پالایش نفت است. از یک طرفی، سوزاندن گاز یک روش ایمنی غیر معمول طول می کشد که در صورت خاموش شدن ناگهانی اضطراری، تعمیر و نگهداری و یا ناراحتی های عملیاتی برای روشن موجودی گاز هیدروکربنی از خطوط لوله و یا تجهیزات و امکانات است.

از سوی دیگر، سوزاندن گاز طبیعی به تخلیه مداوم از گاز به مشعل در جریان عملیات کارخانه معمول اشاره دارد - بانک جهانی، . - 2002 از آنجا که تمرکز اصلی این مقاله در نرمال - مستمر - سوزاندن زباله گاز پالایشگاه است، متعاقب آن استفاده از مدت سوزاندن گاز و یا سوزاندن در درجه اول به سوزاندن طبیعی گاز زباله پالایشگاه است. از دیدگاه زیست محیطی، سوزاندن گاز ، گاز گلخانه ای قابل توجه - GHG - تولید می کند. از این رو به گرم شدن کره زمین می انجامد.

بر اساس دادههای گردآوری شده توسط بانک جهانی مشعل سوزی گاز کاهش - GGFR - مشارکت عمومی خصوصی بانک جهانی ،مقدار سوزاندن گاز به طور مداوم در حدود 150 میلیارد متر مکعب - BCM - در طول دوره 2009-1994 بوده است، که این حدود 30 درصد از مصرف گاز سالانه اتحادیه اروپا و در تولید گازهای گلخانه ای سالانه حدود 400 میلیون تن معادل دی اکسید کربن حاصل را در داخل جو رها می سازد - بانک جهانی، . - b2012 از دیدگاه اجتماعی، سوزاندن گاز تهدیدی برای سلامت انسان و به اکوسیستم در محیط مجاور سایت های دارای مشعل سوزی است. از منظر اقتصادی، سوزاندن گاز اتلاف منابع طبیعی غیر قابل تجدید است و همینطور گاز مشعل سوزی دارای یک محتوای انرژی - ارزش گرمایی - است که بدون استفاده از آن، گازها در مشعل سوز، می سوزد - هدر پترسون و همکاران، . - 2007 بر این اساس، مشعل سوزی نشان می دهد که هزینه پالایشگاهی که مفید باشد قایل دست یابی نیست.

با توجه به داده های ماهواره ای از اداره ملی اقیانوسی و جوی - NOAA - ، مصر همواره در رتبه 20 در میان 20 کشور دارای مشعل سوزی گاز در جهان در طول دوره سال 2007 تا 2011 که در آن مقادیر کل گاز مشعل سوزی شده در 8,1 میلیارد متر مکعب کل درآمد از دست رفته از برآورد شد رتبه بندی اطراف 4,2 میلیارد دلار آمریکا - بانک جهانی، . - a2012 مراد و همکاران . - 2009 - چند گزینه پیشنهادی در مورد مشعل سوزی که در درجه اول در بهبود گازهای غیر این صورت سوزانده تکیه خلاصه شده است، ارائه کرده اند.

در زیر ، مفاهیم و فن آوری بهبود گاز مشعل سوزی ثابت شده است که در نروژ در سال 1994 آغاز به کار شده به طور گسترده در مراکز تولید نفت و گاز استفاده شده است را توضیح می دهیمم. - کریستیانسن، . - 2001 با این حال، توسط بانک جهانی - 2005 - گزارش شده است که کارآیی اقتصادی پروژه های بازیابی گاز مشعل سوزی در بسیاری از کشورها به طور عمده به علت هزینه های توسعه پروژه بالا، کمبود بودجه و عدم زیرساخت های توزیع محدود شده است. عامل مؤثر مهم دیگر بر امکان سنجی اقتصادی پروژه های بازیابی گاز مشعل سوزی شدن یارانه انرژی است که در بسیاری از دولت ها ارائه شده است.

در مورد مصر، صنعتی - و داخلی - مصرف کنندگان انرژی همچنان از یارانه قابل توجه ارائه شده توسط دولت مصر - GoE - لذت می برند، که حدود 16 میلیارد دلار در سال 2011 بود. به نمایندگی از حدود 7 درصد از تولید ناخالص داخلی و 24 درصد از هزینه های بودجه دولت - بانک مرکزی مصر، . - 2011 همانطور که توسط عبدلعین و همکاران برجسته شده است - 2009 - ، یارانه های انرژی و روش قیمت گذاری انرژی در حال حاضر که توسط دولت تعیین شده در مصرف فوق العاده بی فایده از انرژی و تولید انرژی از به حداقل رساندن اتلاف انرژی و اجرای بهره وری انرژی و بهبود وضعیت انرژی، از جمله بازیابی گاز مشعل سوزی دور رانده اند.

علاوه بر این عوامل نامساعد اقتصادی، مشعل سوزی شدن پروژه های بازیابی گاز توسط تعدادی از چالش های فنی مانع شده است. پترسون و همکاران - 2007 - این چالش ها به عنوان ترکیبی از نرخ بسیار متغیر جریان و ترکیب، ارزش حرارتی پایین و فشار کم از گازهای زباله برشمرده اند. هدف از این مقاله این است که برجسته تلاش برای بهبود ماندگاری این صنعت نفت و گاز مصر مصر با استفاده از انرژی گازهای زباله از طریق بازیابی گاز مشعل سوزی شدن می باشد. نتایج تحقیق انجام شده بر روی اولین پالایشگاه مشعل سوزی شدن پروژه ترمیم گاز مصر انجام شده و توسط شرکت پردازش نفت سوئز ارائه شده است.

از آنجا که پروژه برای پیاده سازی تحت مکانیسم توسعه پاک - CDM - پیش بینی شده بود، این پروژه از یک چشم انداز سه خط پایین - TBL - در این زمینه انجام شد. در بخش بعدی این مقاله، یک بررسی از مواد و روشهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل پروژه های بازیابی مشعل سوزی شدن گاز در بخش 2 ارائه خواهد کرد. خلاصه نتایج تجزیه و تحلیل سه خط پائین پروژه در بخش 3 و4 ارائه شده است. در نهایت، در بخش 5 نتیجه گیری ارائه شده است.

.2 زمینه پروژه، توضیحات و تجزیه و تحلیل

.2,1 مکانیزم توسعه پاک - - CDM

مکانیزم توسعه پاک یکی از سه سازوکارهای مبتنی بر بازار تحت پروتکل کیوتو که توسط سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوا - UNFCCC - تاسیس شده است - Sterk and Wittneben, 2007; UNFCCC, 2010a - . مکانیزم توسعه پاک بر اساس علت وجودی تحت ماده ماده 12 پروتکل کیوتو شده است برای کمک به هر دو گروه که در کشورهای ضمیمه در دستیابی به تعهدات کاهش انتشار خود و در کشورهای غیر ضمیمه در تحقق توسعه پایدار خواهد بود - UNFCCC، 1998 - .کشورهای ضمیمه با اشاره به در پروتکل کیوتوی، کشورهای صنعتی - توسعه یافته - که متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه با توجه به محدود کننده مجموعه ای در برابر 1990 سطح انتشار خود می باشد. به طور متوسط، انتشار گازهای گلخانه ای کاهش 5 درصد سطح سال 1990 برای کشورهایی که این پروتکل را تصویب شده است و باید بیش از نخستین دوره تعهد پروتکل از سال 2008 تا - UNFCCC2012 ، 2010a - برسند.

از منظر اقتصادی، مکانیزم توسعه پاک اجازه می دهد تا کشورهای ضمیمه به انجام تعهدات کاهش انتشار خود با تسهیل سرمایه گذاری در فعالیت های بازده انتشار کاهش اعتبارات در غیر کشورهایی که ضمیمه هزینه سرمایه گذاری پایین ترین است - گراب و همکاران، - 1999 باشند. این اعتبارات کاهش نامیده می شوند کاهش انتشار خبره - CERS - و در داخل بازار کربن استوار تحت پروتکل کیوتو - فری، - 2010 معامله شد. واجد شرایط بودن پروژه های مکانیزم توسعه پاک است، توسط چندین معیار مندرج در پیمان مراکش - UNFCCC ، 2002 - و اداره و بعد از در کنفرانس احزاب - COP - گزارش جلسه 11 - UNFCCC، 2006a - تصفیه شده است. اساس کار مکانیزم توسعه پاک بر فراهم نمودن شرایط انتقال تکنولوژی های پاک با آلایندگی کمتر از کشورهای توسعه یافته از طریق کانال های تجاری به کشورهای در حال توسعه است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید