بخشی از مقاله

چکیده

صنعت نرم افزار در طی سالیان دراز به دنبال مسیرهایی جهت بهبود فرآ یند تولید و توسعه نرم افزار و همین طور دستیابی به تولید نرم افزارهای ماندگار با حداقل هزینه بوده است. بر این اساس معماری مدل رانه - - 1MDA گامی تکاملی جهت تولید و توسعه نرم افزارهای یکپارچه می باشد. این معماری در راستا و هماهنگ با تلاشهای قبلی، سعی بر ارتقا صنعت نرم افزاری دارد. در این پژوهش برآنیم تا تمرکز خود را بر روی سیستمهای نرم افزاری خودمختار و مستقل که نوع خاصی از سیستمهای نرم افزاری می باشند، قرار دهیم. در این پژوهش به روش های اجرایی سیاست های خودمدیریتی سیستمهای خودمختار، نگاهی می اندازیم و با استفاده از مدل هایی که زیربنای آن فلسفه MDA است، روند تبدیل آن مدلها به کد نهایی را تشریح می نماییم. براین اساس یک مجموعه از مدل های مبتنی بر UML جهت تعیین ویژگی های خودمختار و مستقل ارائه می شود که با اصلاح و ترکیب آن مدل ها، برای اجرای سیستم نهایی پیشنهاد می شوند.

کلید واژه : معماری مدل رانه، خودمختار،UML، مدل

- 1 مقدمه

سیستم های خودمختار شامل محاسبات و ارتباطات خودمختار می باشند. این نوع سیستمها در توسعه سیستم های کامپیوتری توزیع شده در مقیاس بزرگ می توانند نقش اصلی ایفا کنند. در معرفی مفهوم محاسبات خودمختار، پل هرن آن را با مدیریت سیستم های وسیع دستگاه عصبی خودمختار انسان مقایسه می کند. در این نوع سیستمها از طریق قوانین داخلی، بدون نیاز به تفکر آگاهانه به صورت موثری قادر به نظارت، کنترل و تنظیم بدن انسان می باشد. درایده ی محاسبات خودمختار نیز مانند تمامی موضوعات جدید، نقاط بالقوه زیادی جهت تحقیق و توسعه وجود دارد. به عنوان مثال چگونه یک عنصرخودمختار با همکاری مدیران خودمختار جهت همکاری در یک محیط خودمختار طراحی می شود و در نهایت چگونه برای یک سیستم خودمختار در بالاترین درجه ممکن می توان سیستمی خود مدیریتی مهیا کرد. - Bass L,2004 -

- 2 رویکرد پیشنهادی استفاده از معماری مدل رانه در سیستمهای خودمختار و مستقل

ایده اصلی در معماری مدل رانه، جداسازی ویژگیهای عملیاتی یک سیستم از جزئیات روشی است که سیستم از توانایی های بستر خود استفاده می کند. با هدف تجرد و خلاصه سازی جزئیات بستر، معماری مدل رانه شامل دو نوع مدل اصلی می باشد : - مدل مستقل از بستر - PIM - که مدلی بدون جزئیات بستر مهیا می کند. - مدل خاص بستر - PSM - که از طریق تحول و انتقال از یک مدل PIM بدست می آید. - -. 3H QD,2002 - بر این اساس ما قادر خواهیم بود رویکردی مبتنی بر مدل - مدل رانه - جهت اعمال به سیستمهای خودمختار و مستقل پیشنهاد کنیم.

این رویکرد از جزئیات غیر ضروری که وابسته به بستر هستند در سطح تجرد جلوگیری کرده و جهت تبدیل به یک مدل پیاده سازی از تبدیل مدل ها استفاده می کنیم. در این پژوهش، ما با استفاده از یک رویکرد , MDA فرآیند خودکار این نوع سیستمها را توسط اعمال یک سیاست جدید توسعه می دهیم. در ابتدا ما مدل PIM های مبتنی بر UML را در جهت تعیین خصوصیات خودمختار و مستقل سیستم پیشنهاد می کنیم و عملیات تبدیل این مدل ها را به منظور پیاده سازی تغییرات مشخص شده و قرار گرفتن سیستم مورد نظر در وضعیت سیستمی اجرا شده را دنبال می نماییم. - - Booch G.,2003 - 3 استفاده از معماری مدل رانه برای اعمال عملکرد خودمدیریتی - خودمختاری و استقلال - جهت نگاشت این رویکرد در سیستمهای خود مختار از مجموعه ای از مدلها و همین طور تبدیلات بین آنها استفاده می شود. شکل 1، مراحل اصلی و مدل های رویکرد و روش پیشنهاد شده را به تصویر می کشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید