بخشی از مقاله

چکیده

در این کار، ریشه میانگین مربع شعاع مدار حالت s ذره لاندا در هیپرهسته محاسبه شده است. محاسبات با استفاده از معادله نسبیتی دیراک با پتانسیلهای اسکالر و برداری وودسکسون صورت گرفته است و نتایج محاسبات گزارش شده است.

مقدمه

هیپرهستهها سیستمهای مقیدی از نوکلوئونها و یک یا چند باریون شگفت میباشند به عبارتی هستههایی با حداقل یک هیپرون را هیپرهسته میگویند.[1] مراحل پیدایش هیپرهستهها با کمک پرتوهای کیهانی در سال 1952صورت گرفته است.[2-3] در سالهای اخیر پیشرفت هیپرهستهها ناشی از استفاده همزمان روشهای تجربی و تئوری بوده است. روش-های مختلفی برای تولید هیپرهستهها در آزمایشگاهها موجود است, از جمله آنها استفاده از پرتوهای و k بر روی هدفی ثابت است.

[4-5] انرژی بستگی ذره هیپرون در یک هسته از جمله منابع اطلاعاتی برهمکنش هیپرون- هسته می-باشد. انرژی بستگی حالت پایه هیپرهسته, جزئیات مربوط به ترازهای پایین انرژی هیپرهسته, برهمکنشهای وابسته به اسپین نوکلئون- هیپرون مانند برهمکنشهای اسپین- اسپین, اسپین- مدار و نیروی تانسوری در مراجع [6-8] بررسی شده است. نقش هیپرهسته در بهدست آوردن دانش بنیادی برهم-کنش واپاشی میتواند مشابه همان نقش هسته معمولی در فهم برهم کنش واپاشی بتازای نوترون باشد. ما در این مقاله با استفاده ازحل تحلیلی معادله نسبیتی دیراک با در نظر گرفتن پتانسیل وودسکسون ریشه میانگین مربعی شعاع هیپرون لاندا در حالت پایه را محاسبه کردهایم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید