بخشی از مقاله

چکیده

معدن سیلیس قیدعلی در استان لرستان در 16 کیلومتر شمال شهر ازنا واقع شده است. رگه های سیلیسی منطقه به صورت رگه های ضخیم عدسی شکل با امتداد شمال غربی - جنوب شرقی را راستای زون سنندج - سیرجان قرار دارند. از لحاظ لیتولوژیکی ناحیه به سه دسته سنگهای مجموعه دگرگونی دوره پرکامبرین تودههای نفوذی و رگه های سیلیسی که شکستگی های منطقه را پر نموده اند تقسیم می شود.

بر اساس مطالعات انجام شده و نمونه های آنالیز شده وجود همبستگی خوب بین عناصر همچنین بیشترین همبستگی بین عناصر Ca-P به میزان 0/998 ، Ca-Na به میزان 0/995 و Na-P به میزان 0/993 دیده میشود. جدول توجیه تغییر پذیری کل مقادیر ویژه نشان می دهد بیشترین مقادیر ویژه - واریانس - مربوط به مؤلفه های اول و دوم به ترتیب با درصد تغییرپذیری 45/263 و 23/997 میباشد. بر این اساس تعداد 6 فاکتور می توانند تقریباﱠ % 94/546 کل تغییر پذیری را توجیه کنند که با توجه به این تعداد فاکتور مقدار خوبی است.

مقدمه

ناحیه قید علی با مختصات جغرافیایی 49 50' شرقی و 33 50' شمالی در 16 کیلومتری شمال شهرستان ازنا - استان لرستان - قرار دارد. حداکثر و حداقل ارتفاع متوسط آن از سطح دریا به ترتیب 2120 و 2050 متر است - شکل . - 1 عملیات اکتشاف تفضیلی که توسط سازمان زمین شناسی انجام گرفته منجر به شناسایی هفت رگه سیلیس شده که بیشترین ذخیره معدن مربوط به رگه E می باشد. از دیدگاه تقسیمات زمین ساختاری ایران این ناحیه بخشی از زون دگرگونه سنندج-سیرجان است - - Stocklin, 1968 که در ناحیه با دگرشکلی پیچیده قرار می گیرد - محجل، . - 1381

زمین شناسی ناحیه ای منطقه مورد مطالعه

توده گرانیتوئیدی ازنا در اسلیتها و فیلیتهای تریاس فوقانی-ژوراسیک تحتانی جایگزین شده و سنگهای دگرگونی مجاورتی در حد رخساره آلبیت- اپیدوت-هورنفلس را بوجود آورده است. توده گرانیتوئیدی شمال ازنا از جمله توده های نفوذی متعدد پهنه ساختاری سنندج- سیرجان است که دارای ترکیب سنگ شناسی لوکوگرانیت، گرانیت و گرانودیوریت است - عادلی و شاهرخی، . - 1396 همچنین وجود دو نسل بیوتیت و زیرکن - باقیمانده ذوب بخشی و تبلور از ماگمای آناتکسی - نشانگر منشاء پالین ژنتیک توده گرانیتوئیدی ازنا می باشد - درویشی، . - 1381 همچنین در هاله همبری این توده - کردیریت و آندالوزیت شیست - سنگهای لوکوگرانیت های تورمالین و گارنت دار، آپلیت، پگماتیت، سنگ های میلونیتی شده و میگماتیتهای تزریقی رخنمون دارند.

کانیهای عمده آنها شامل کوارتز، پلاژیوکلاز، فلدسپار پتاسیم دار، بیوتیت، موسکویت، تورمالین، گارنت است. شواهد مختلف نشان دهنده منشا دوگانه و هیبریدی توده مذکور دارد - شاهرخی و زارعی سهامیه، . - 1392 بررسی های ساختاری بیانگر وجود پهنههای برشی به ویژه در قسمتهای جنوب خاوری و با روندهای شمال غربی- جنوب شرقی و شمال شمال خاوری- جنوب جنوب باختری است - عادلی، . - 1396 مجموع شواهد، بیان کننده این واقعیت است که پهنه های حالت ماگمایی و جامد دمای زیاد در شرایط رخساره شیست سبز تا آمفیبولیت پایینی 300-500 - درجه سانتیگراد - ، همزمان با جایگیری توده های گرانیتی روی داده است و پهنه های حالت جامد دما کم، نیمه میلونیتی و میلونیتی و ساختارهای شکننده حاصل فعالیت های پس از جایگیری توده گرانیتی هستند.

کهن ترین نهشته های بیرون زده در این محدوده ، اسلیت و شیست های خاکستری تیره تا سیاه هستند که در بخش های مختلف این ناحیه رخنمون دارند و کهن ترین نهشته این ناحیه را تشکیل نی دهند. این سنگ ها به صورت تدریجی و همشیب به تناوبی از شیست و ماسه سنگ های خاکستری مایل به سبز با میانلایه هائی از ماسه سنگ های متراکم و ستبر لایه و رنگ هوازده بنفش تا سیاه و همراه با کانی های آهن تبدیل می شود .

نهشه های کرتاسه پائین، بیشتر در بخش مرکز یو شمال ناحیه برجای مانده اند که بصورت ناپیوستگی زاویه دار روی سنگ های ژوراسیک جای می گیرند و به همان صورت توسط رسوبات کواترنر پوشیده می شوند. دگرگونی شدید سیمرین پسین در اواخر ژوراسیک مخصوصا در بخش شمالی این زون شامل دو حادثه دینامومتامورفیسم شاخص، یک حادثه ترمو- ماگمایی و یک حادثه دینامومتامورفیسم ضعیف مشاهده شده است - محمدی پور، . - 1394 وجود شواهد صحرایی مانند موازی بودن روند توده نفوذی ازنا با امتداد گسل زاگرس و نیز موازی بودن ماکزیمم شکستگیها،درزه ها وکشیدگی محور طویل بیضوی آنکلاوهای موجود در توده نفوذی با امتداد سطوح شیستوزیته حاصل از دگرگونی ناحیه ای - شیست وفیلیت های همدان - می تواند دلیل همزمانی جایگیری توده نفوذی ازنا باتغییر شکلهای ناحیه ای منطقه باشد - شکل . - 2

بحث

در این مقاله تعداد 12 نمونه برداشت شده است. نمونه های برداشت شده برای 27 پارامتر آنالیز گردیدهاند. پردازشهای آماری نتایج حاصل از آنالیز نمونههای ژئوشیمیایی تحت عنوان یک جامعه آماری توسط روشهای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و ارتباط پاراژنزی عناصر با یکدیگر بررسی و مقادیر زمینه شناسایی شده است. همچنین در محدوده مورد مطالعه، تعداد دادههای سنسورد شناسایی و تغییرات بر روی آن انجام گردید - جدول . - 1

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید